چگونه عجول نباشیم؟ – وبلاگ تخصصی زندگی

روزنامه آرمان امروز: صبر یکی از ویژگی‌های اخلاقی پسندیده‌ای است که باعث می‌شود بیشتر احساس آرامش و خوشبختی کنیم
توجه‌نکردن به چیزهایی که در زندگی از همه مهم‌ترند، به بی‌صبری شما دامن می‌زند. هنگامی که سایر چیزهای کم‌اهمیت‌تر باعث بی‌قراری شما می شوند، برای بیادآوردن هریک از این موارد، وقت بگذارید.

انتظار اتفاقات غیرمنتظره را داشته باشید

به‌عنوان‌مثال، هنگامی که هیچ کاری نمی‌کنید، بی‌صبری به‌تدریج بر شما اثر می‌گذارد. اگر احساس اضطراب، نگرانی یا ناراحتی می‌کنید، ممکن است اصلا متوجه نشوید بی‌صبری‌تان علت زمینه‌ایِ این احساسات است. برای کاهش میزان بی‌صبری‌، ابتدا باید سعی کنید از آن آگاه باشید. از نظر شما کدام حوادث، افراد، عبارات یا شرایط، همیشه باعث می‌شوند خون‌سردی‌تان را از دست بدهید؟ بنشینید و لیستی تهیه کنید از تمام چیزهایی که باعث اضطراب، تنش یا ناامیدی شما می‌شوند. در ذات اکثر محرک‌ها واقعیتی وجود دارد که به‌سختی می‌توانید آن را بپذیرید. آن واقعیت‌ها برای شما چه هستند؟

به خودتان استراحت بدهید

اما بی‌صبری و کم‌حوصلگی ضعف بزرگی به‌حساب می‌آید. بی‌صبری ممکن است شما را مضطرب و عصبی کند، باعث شود در دستیابی به اهداف طولانی‌مدت‌تان ناکام بمانید و حتی با عزیزان و اطرافیان‌تان هم، رفتاری پرخاشگرانه داشته باشید. اما خبر خوب این است که شما هم می‌توانید به فردی صبور تبدیل شوید. البته این امر یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و مستلزم تمرین و پشتکار شماست، اما مطمئن باشید کاملا ممکن است. در مطلب زیر، راهکارهایی برای تمرین صبر و شکیبایی به شما معرفی خواهیم کرد.

 چگونه عجول نباشیم

سعی کنید بفهمید چرا این‌قدر عجله دارید
اول، چند دقیقه را به هیچ‌کاری‌نکردن اختصاص بدهید. فقط آرام بنشینید و فکر کنید. تلویزیون نبینید و حتی مطالعه نکنید. هیچ‌کاری نکنید. ممکن است در ابتدا سخت باشد و حتی شاید پس از یک یا دو دقیقه احساس بی‌قراری کنید، اما می‌توانید با چند دقیقه استراحت، دنیای‌تان را آرام کنید و این به ایجاد نگرش لازم برای افزایش صبر و شکیبایی کمک می‌کند. دوم، خودتان را از شر استانداردهای غیرقابل‌دستیابی خلاص کنید. مطمئنا اگر بچه‌ها گریه نمی‌کردند، ظرف‌ها نمی‌شکستند، کامپیوترها خراب نمی‌شدند و مردم اشتباه نمی‌کردند، همه شما صبورتر بودید، اما هرگز این‌گونه نخواهد شد. انتظارات غیرواقع‌بینانه‌ای مانند داشتن دنیایی بی‌عیب‌ونقص فقط وقت و انرژی شما را هدر می‌دهد. به خودتان و بچه‌های‌تان استراحت بدهید، از خانه بیرون بزنید این کار به شما کمک می‌کند نگران صبوربودن نباشید.

روزنامه آرمان امروز: صبر یکی از ویژگی‌های اخلاقی پسندیده‌ای است که باعث می‌شود بیشتر احساس آرامش و خوشبختی کنیم. این روزها اکثر ما بدون اینکه متوجه باشیم، دائم عجله داریم و آن‌قدر به این وضعیت پرشتاب عادت کرده‌ایم که تقریبا بدون عجله نمی‌توانیم زندگی کنیم.

چشم‌انداز مثبتی در زندگی داشته باشید

دفترچه‌ یادداشت داشته باشید

همه‌چیز زمان می‌برَد

چه چیزی مهم است

بر حمله‌های بی‌صبری غلبه کنید

رهایش کنید

به‌عنوان‌مثال، منتظرماندن برای شروع جلسه‌ای مهم، معمولا هنگامی که چند کار را هم‌زمان انجام می‌دهیم یا هنگامی که برنامه زمانی فشرده‌ای داریم، صبر و شکیبایی‌مان را از دست می‌دهیم. این شلوغی، کل روزمان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و دوست داریم آن روز زودتر سپری شود. اگر کارهای زیادی را هم‌زمان انجام می‌دهید و سرتان بیش‌ازحد شلوغ است، باید قبل از اینکه سعی کنید واکنش طبیعی‌تان را به واکنشی اضطراری تغییر دهید، فهرست کارهای‌تان را مجددا بررسی کنید. سعی کنید وظایف‌تان را طوری پخش کنید که در هر موقعیتی فقط یک کار برای انجام‌دادن داشته باشید. البته این‌طور نباشد که در برخی موقعیت‌ها هیچ کاری نداشته باشید. اگر می‌توانید، بعضی مسئولیت‌ها را به دیگران واگذار کنید. این به‌خودی‌خود می‌تواند صبر شما را محک بزند، اما گذشته‌ازاین، شما اساسا باید یاد بگیرید مسئولیت‌ها را تقسیم کنید.

در درازمدت، ایجاد صبر و شکیبایی مستلزم تغییر در نگرش شما به زندگی است. چند نفس عمیق بکشید و فقط سعی کنید ذهن‌تان را پاک کنید. روی تنفس‌تان تمرکز کنید تا صبر و تحمل‌تان را دوباره به‌دست آورید.

به‌دنبال الگوها باشید

آگاه‌بودن از بی‌صبری‌تان به شما فرصت می‌دهد از آن درس بگیرید. این موارد را کشف کنید و سپس به‌طور منطقی درباره آنها فکر کنید و تصمیم بگیرید، آیا بی‌صبری شما موجه و مفید است یا خیر. معمولا این‌طور نیست، اما اگر باشد، آنگاه شما می‌توانید به‌جای استرس‌داشتن درمورد آن مسئله، راه‌هایی برای حل مشکلات ریشه‌ای پیدا کنید.

مطمئنا در زندگی‌تان برنامه‌هایی دارید، اما کارها همیشه طبق برنامه پیش نمی‌روند. پیچ‌و‌خم‌های زندگی را با متانت بپذیرید و انتظارات‌تان را واقع‌بینانه نگه‌دارید. این موضوع نه‌تنها درباره شرایط، بلکه درمورد رفتار اطرافیان‌تان نیز صدق می‌کند. اگر متوجه شدید به‌خاطر ریختن سهوی غذا دارید سر همسر یا فرزندتان فریاد می‌کشید، یعنی این حقیقت را نادیده گرفته‌اید که مردم کامل نیستند. حتی اگر این مورد حادثه نباشد و فقط به‌خاطر بی‌دقتی و اهمال مکرر آنها اتفاق بیفتد، ازدست‌دادن صبر و کنترل‌تان وضعیت را بهتر نخواهد کرد. این چیزی است که باید با خودکنترلی و در صورت امکان با گفت‌وگو، حل‌وفصلش کنید.

محرک‌ها را شناسایی کنید

اگر نمی‌توانید برای برطرف‌کردن مسبب بی‌صبری‌تان کاری بکنید، فقط آن را رها کنید. درست است که حرف‌زدن درمورد این کار، راحت‌تر از انجام‌دادنش است، اما غیرممکن نیست و تنها کار درستی است که از دست‌تان برمی‌آید اگر آن مسئله برای‌تان مهم باشد، مثل منتظرماندن برای جواب مصاحبه شغلی، احتمالا درابتدا متوجه خواهید شد که رهاکردن آن دشوار است. اما بی‌قراری ناشی از مسائل کم‌اهمیت‌تر، مثل انتظار در صف فروشگاه مواد غذایی را باید بتوانید به‌راحتی نادیده بگیرید. اگر تمام تلاش‌تان را برای صبورتربودن در وضعیت‌های کوتاه‌مدت و تقریبا کم‌اهمیت به‌کار ببرید، به‌تدریج قدرت صبورماندن حتی در موقعیت‌های بسیار سخت و پایدار را نیز در خودتان ایجاد خواهید کرد.

داشتن محیط ذهنی مثبت، در افزایش توانایی شما برای تمرین صبر و شکیبایی، نقش مهمی ایفا می‌کند.

افراد بی‌صبر معمولا کسانی هستند که اصرار دارند کارها در همان لحظه انجام شود و دوست ندارند وقت‌شان را هدر دهند. با‌این‌حال برخی کارها با عجله به نتیجه نمی‌رسند. درمورد شادترین خاطرات‌تان فکر کنید. احتمالا آنها مواردی بوده‌اند که صبر شما نتیجه مطلوبی داشته است، مانند زمانی که به‌طور مداوم برای رسیدن به هدفی تلاش کردید و فعالیت‌تان فورا نتیجه‌بخش نبود یا برای ماندن در کنار یکی از عزیزان‌تان، کمی بیشتر وقت گذاشتید. اگر صبر و حوصله به‌خرج نمی‌دادید، آیا می‌توانستید چنین خاطراتی داشته باشید؟ تقریبا هرچیز واقعا خوب در زندگی، مستلزم صرف وقت و فداکاری است. اگر بی‌صبر باشید، بیشتر احتمال دارد از روابط، اهداف و سایر چیزهایی که برای‌تان مهم‌اند، دست بکشید. شاید چیزهای خوب همیشه برای کسانی که صبر می‌کنند، پیش نیایند، اما اکثر چیزهای خوبی که پیش می‌آیند، فورا اتفاق نمی‌افتند.

برای یک تا دو هفته هرزمانی که احساس کردید عجله دارید و بی‌صبرید، هرچیزی را که به‌نظرتان با حس عجله و بی‌صبری شما در ارتباط است، یادداشت کنید، به‌عنوان‌مثال: «اول آبان: کلاس ریاضی». حتما این کار را مرتب و پیوسته انجام دهید. با این کار متوجه خواهید شد که از احساس بی‌صبری‌تان آگاه‌تر شده‌اید و درنتیجه آمادگی بیشتری برای مقابله با آن دارید. همچنین قادر خواهید بود حس بی‌صبری را به‌طور عینی مشاهده کنید و بفهمید کدام رویدادها باعث آن می‌شوند. ممکن است به این نتیجه برسید که شرایط پیرامونِ این احساس باعث اضطراب شما نمی‌شوند، بلکه خود این احساس باعث نگرانی‌تان است. به‌این‌ترتیب قادر خواهید بود در مواجه با بی‌صبری‌، آن را بهتر کنترل کنید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *