آخرین شرایط واکسیناسیون کرونا در ایران و دنیا ، برنامه ایران برای خرید 42 میلیون دُز واکسن

به گزارش کوه سفید، سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: 75درصد واکسن عرضه شده فعلی تنها در 10 کشور ثروتمند جهان، مورد استفاده واقع شده و کماکان ده ها کشور حتی یک دوز واکسن دریافت نکرده اند.

آخرین شرایط واکسیناسیون کرونا در ایران و دنیا ، برنامه ایران برای خرید 42 میلیون دُز واکسن

به گزارش خبرنگاران، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در مورد واکسن کرونا، گفت: عواملی همچون کندی فراوری، کمبود جهانی بعضی مواد اولیه و جانبی نظیر رزین، ژل و مدیا، موجب عرضه محدود واکسن حتی نسبت به برنامه های وعده داده شده فراوریکنندگان شده و عملا به تاخیر و خلف وعده در تحویل واکسن منجر شده است.

وی افزود: این معضل، معضل جهانی است که به همراه بعضی مانورها و رفتارهای سیاسی، تجاری، شرایط را به گونه ای رقم زده که واکسیناسیون کرونا در اغلب کشورها آنگونه که پیش بینی شده است،پیش نمی رود؛ چنانکه 75 درصد واکسن عرضه شده فعلی تنها در 10 کشور ثروتمند جهان، مورد استفاده واقع شده و کماکان ده ها کشور حتی یک دوز واکسن دریافت ننموده اند و دهها کشور نیز همچون کشور ما، واکسیناسیون محدود و با سرعتی کمتر از پیش بینی های قبلی داشته اند.

اقدام جمهوری اسلامی ایران برای خرید بیش از 42 میلیون دز واکسن از ماه ها قبل

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای خرید بیش از 42 میلیون دز واکسن، از ماه ها قبل، اقدام نموده بود و خرید بیش از 21 میلیون دز واکسن از راستا خرید مستقیم و سبد کوواکس، پیش از این قطعی شده که از این میان تا انتها سال 99، تحویل دو میلیون و 800 هزار دز از سوی تامین کنندگان مختلف، وعده داده شد ولی عملا این مهم محقق نشده است.

جهانپور ادامه داد: مسائل فنی و کندی فراوری و تقاضای بالای واکسن اسپوتنیک وی موجب شد که از حداقل یک میلیون دز وعده داده شده تا انتها سال 99، تحویل حدود 420 هزار دز عملیاتی گردد، 375 هزار دز از 500 هزار دز واکسن کوواکسین هند که تا انتها اسفند ماه باید تحویل داده می شد به همراه سایر ثبت سفارش های دیگر کشورها و حتی محموله های واکسن های تحت لیسانس فراوریی در هند، با ممانعت دادستانی هند روبرو شده است.

تمرکز وزارت بهداشت بر توان داخلی و احیا و ارتقای زیرساخت های واکسن سازی داخلی

وی افزود: محموله اول شامل یک میلیون و 300 هزار دز واکسن آسترازنکا از راستا کوواکس نیز با تاخیر در فراوری و عرضه روبرو شده و عملا با تاخیر و در بازه زمانی طولانی تری به دست ما خواهد رسید، لذا برنامه ریزی واکسیناسیون حداقل یک میلیون و 300 هزار نفر مشمول فاز یک تا انتها سال شمسی گذشته که با لحاظ بسیاری از محدودیت ها پیش بینی شده بود، عملا محقق نشد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو توضیح داد: با توجه به عرضه ناکافی رزین و ژل، فراوری مشترک واکسن اسپوتنیک وی در ایران و سایر مراکز خارج از فدراسیون روسیه نیز با تاخیر روبرو خواهد بود و آنچه که امروز بیش از پیش، درستی و اهمیت خود را نشان داده است، تمرکز وزارت بهداشت بر توان داخلی و احیا و ارتقای زیرساخت های واکسن سازی داخلی بوده و هست.

وی افزود: از ابتدا برای فراوری واکسن در پلت فورم های مختلف در داخل کشور برنامه ریزی و پیگیری شد و برغم بعضی اظهار نظرها و مخالفت ها، برای تامین بیش از دو سوم احتیاج واکسیناسیون همگانی در داخل کشور برنامه ریزی شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو یادآور شد: چنانکه سوالات و ایرادات بعضی به این موضوع، امروز و با شرایط فعلی عرضه و تقاضای واکسن کرونا، دیگر سخت نیست و همانگونه که تخمین زده می شد، عمده واکسیناسیون همگانی علیه کووید19 در ایران با تکیه بر فراوری ملی رقم خواهد خورد.

جهانپور اظهار امیدواری کرد: با کوشش های سفرا و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در روسیه، هند، چین و... تحویل واکسن های دارای مجوز مصرف و خریداری شده در هفته ها و ماه های آینده تسریع یابد.

وی توضیح داد: با صدور مجوز فراوری واکسن های فراوری داخل در موسسه پاستور ایران، گروه دارویی برکت و سپس سازمان پژوهش و نوآوری های دفاعی و موسسه رازی و... واکسیناسیون از اواخر بهار و طی تابستان و پاییز به صورت تصاعدی و انبوه، مطابق برنامه قبلی محقق گردد چنانکه دستیابی به یک و نیم برابر واکسن مورد احتیاج کشور در امسال از این راستا، دست نیافتنی نخواهد بود.

منبع: فارس

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 4 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1254

به "آخرین شرایط واکسیناسیون کرونا در ایران و دنیا ، برنامه ایران برای خرید 42 میلیون دُز واکسن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط واکسیناسیون کرونا در ایران و دنیا ، برنامه ایران برای خرید 42 میلیون دُز واکسن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید