ادامه بحران در روابط امارات و عربستان با قطر، اختلافات به پرونده افغانستان کشیده شد

به گزارش کوه سفید، منابع خبری از کشیده شدن اختلاف بین امارات و عربستان با قطر به پرونده افغانستان خبر دادند.

ادامه بحران در روابط امارات و عربستان با قطر، اختلافات به پرونده افغانستان کشیده شد

همراه ما باشید و با تور قطر ارزان از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از سایت الخلیج آنلاین، امارات و عربستان که به همراه بحرین و مصر از چند سال با قطر پیش دچار اختلاف و کشمکش شدید شده اند، در تازه ترین اقدام خود برای جلوگیری از نقش آفرینی قطر در پرونده افغانستان کوشش نموده اند.

امارات و عربستان و بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خود با قطر را به دلیل آنچه حمایت دوحه از تروریسم دانستند، قطع نموده و این کشور را تحت محاصره قرار داده اند. در مقابل قطر با رد این اتهامات تاکید نموده است که از استقلال خود چشم پوشی نمی کند. چهار کشور یاد شده برای از سرگیری روابط خود با قطر چند شرط را مطرح نموده اند که مسئولان قطری آن را رد نموده اند.

حال در سایه مذاکرات اخیر بین طالبان و آمریکا زیر نظر قطر گوشه دیگری از اختلاف و برخورد بین ریاض و ابوظبی از یک سو و دوحه از سوی دیگر بروز نموده است.

به نوشته الخلیج آنلاین، افغانستان در آستانه مرحله جدیدی از تاریخ خود در سایه امضای توافق بین آمریکا و طالبان قرار گرفته است. این توافق بستر را برای عقب نشینی آمریکا از طولانی ترین جنگ خود هموار و راه را به روی گفت وگو بین طالبان و دولت افغانستان در کابل می کشاید.

آمریکا بیش از هزار میلیارد دلار در این جنگ هزینه نموده است. براساس این جنگ از سال 2009 میلادی شروع شد و براساس آمار سازمان ملل، در جریان آن تا به امروز بیش از یکصد هزار غیرنظامی افغانی کشته یا زخمی شده اند. توافق دوحه بسترساز خاتمه چهار دهه درگیری است.

توافق دوحه که آمریکا 10 سال قبل تمایل خود برای امضای آن را ابراز داشت، ساده به دست نیامد، زیرا طرف های مختلف چند بار برای به شکست کشاندن آن کوشش کردند. همین امر هم سبب تعلیق چندباره بسته شدن آن شد.

درخصوص اینکه چه طرفهایی برای به شکست کشاندن مذاکرات کوشش کردند، ماجد الانصاری استاد جامعه شناسی دانشگاه قطر و نایب رئیس هیئت مدیره مرکز مطبوعاتی قطر می گوید: چند طرف به ویژه عربستان و امارات برای به شکست کشاندن این مذاکرات کوشش کردند.

وی اضافه نمود: اطلاعات و گزارش ها از تمایل فراوان ابوظبی و ریاض برای به شکست کشاندن مذاکرات و خالی کردن زیر پای (قطر) حکایت دارد تا اینکه خودشان این نقش میانجیگرانه را ایفا نمایند یا به طرف های ذیربط یا طرف های منطقه ای دیگر برای به شکست کشاندن این میانجیگری فشار بیاورند.

وی به سایت الخلیج آنلاین گفت: متاسفانه این کشورها منافع ملت افغانستان و حل شدن بحران های منطقه ای را مدنظر قرار نداده اند، بلکه به دنبال رقابت سیاسی بوده اند.

به نوشته سایت الخلیج آنلاین، روح الله عمر از کارشناسان سیاسی افغانستان نیز در اشاره به امارات و عربستان به این سایت گفت: طرف قطری در جریان مذاکرات همه کوشش خود را برای حفظ سران گروه طالبان کرد و این درحالی بود که محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی از مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا خواست که سران این گروه را ترور کند.

به همین دلیل، جابر الرحمی از دست اندرکاران رسانه ای قطر نیز به عبدالخالق عبدالله مشاور سابق محمد بن سلمان ولیعهد ابوظبی که کوشش کرد تا میانجیگری قطر در پرونده افغانستان را کم اهمیت بداند، پاسخ داد و گفت: شما تجار جنگ و بحران ساز و حامیان کودتاهای نظامی هستید و شبکه ها و هسته ای جاسوسی را ایجاد می کنید.. آیا این را انکار می کنید.. حال آمده اید و پیروزی دیپلماسی قطر را پیروزی دیپلماسی کشورهای عرب خلیج فارس می دانید؛ درحالی که خود شما قطر را محاصره نموده اید..این تناقض چیست؟

به نوشته این سایت، کشورهای محاصره نماینده قطر خود را در برابر شکست دیگری در بحرانی که با قطر از نمیه ماه ژوئن سال 2017 میلادی ایجاد کردند، می بینند. آنها کوشش زیادی برای شکست مذاکرات دوحه کردند اما به نتیجه نرسیدند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 462

به "ادامه بحران در روابط امارات و عربستان با قطر، اختلافات به پرونده افغانستان کشیده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه بحران در روابط امارات و عربستان با قطر، اختلافات به پرونده افغانستان کشیده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید