از فرش به عرش؛ راهی که مجید بربری را حُرّ مدافعان حرم کرد

به گزارش کوه سفید، شهید مدافع حرم مجید قربانخانی که در محله او را مجید بربری صدا می زدند به واسطه شهادت در سوریه و تحولی که در او رخ داد حر مدافعان حرم نام گرفت.

از فرش به عرش؛ راهی که مجید بربری را حُرّ مدافعان حرم کرد

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، برای بچه های دهه 60 و 70 که تنها از جنگ و دفاع مقدس خاطرات و روایات عظیم تر ها را شنیده بودند سوریه و ماجرای جنگ و حضور مدافعان حرم در آنجا تکرار تاریخ شد تا خود را در میدان عمل و جهاد بیازمایند. درس ها و وقایع همانی بود که از دفاع مقدس شنیده بودند، دفاع مقدس نیز صحنه ای کوچک وام گرفته از واقعه کربلا بود، همه این وقایع زنجیروار بخشی از تاریخ را رقم زدند که جبهه حق در مقابل جبهه کفر ایستاد تا جلوی تحریف و نابودی اسلام را بگیرند.

در همه این وقایع می توان ردپایی از یاران و دشمنان امام حسین (ع) را اینبار در افرادی جدید دید، روح حبیب را در رزمندگان میانسال میدان دفاع مقدس و جبهه مقاومت از برونسی گرفته تا سردار همدانی دید، وهب را در کالبد شهدای اقلیت دوران دفاع مقدس پیدا کرد که برای کمک از دین خدا و مقابله با دشمن به میدان رفتند و حر را در آن ها که نور ایمان و یقین بر دل هایشان تابید و متحول شدند و به صف خوبان پیوستند.

در این میان تعدادی از شهدا در دوره های مختلف به لقبی مشهور شدند که حر، شهید آزاده دشت کربلا که ابتدا از سپاهیان عبیدالله ابن زیاد بود، اما در لحظات آخر صف یاران اباعبدالله ملحق شد یکی از شخصیت های کربلاست که مشابه او را چه در دوران دفاع مقدس و چه در جنگ سوریه و وقایع و جنگ های دیگر دیده ایم. پیش از این در گزارشی به سرگذشت حر انقلاب شهید شاهرخ ضرغام پرداختیم، او که پس از سال ها زندگی در گرداب گناه و معصیت با پیروزی انقلاب اسلامی و جانش در برابر نفس مسیحایی امام نهاده شد و متحول شد. جنگ او را به جبهه های دفاع مقدس کشاند تا آنکه به شهادت رسید.

مجید قربانخانی را به واسطه کار در مغازه نان بربری داییش مجید بربری صدا می زدند، خیلی از پسران جوان محله یافت آباد چه پیش از شهادت او و چه حالا که به عنوان حر مدافعان حرم معروف شده مجید را خوب می شناسند، پسر شر و شور متولد سال 1369 که شیطنت داشت، بازوهایش را خالکوبی نموده بود، قلدری می کرد و خیلی اهل نماز نبود، اما سرشت پاک او در روز هایی که حرم عمه سادات در خطر هجوم تکفیری ها نهاده شد از غبار معصیت پاک شد و از او مجید دیگری ساخت. مجید با همه اشتباهات و اشکالاتی که داشت ویژگی های خوبش مثل دستگیری از فقرا و زیر بار ظلم نرفتن او را رستگار کرد، با همین روحیه ظلم ستیزی وقتی فهمید تکفیری ها به حرم حضرت زینب (س) جسارت کردند دلش طاقت نیاورد، با هر ترفندی که بود خودش را بین مدافعان حرم جا کرد و به سوریه رفت و در همان اعزام اول در سال 1394 در خان طومان سوریه به شهادت رسید.

پیکر مجید سه سال در سرزمین سوریه به عنوان شهید مفقودالاثر باقی ماند تا اینکه 31 فروردین سال 1398 تفحص شد و به کشور بازگشت. مراسم وداع و تشییع او باشکوه در تهران و در محله یافت آباد برگزار گردید تا ثابت کند برای آزادگی و آزاده شدن راه و زمان هست.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1264

به "از فرش به عرش؛ راهی که مجید بربری را حُرّ مدافعان حرم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از فرش به عرش؛ راهی که مجید بربری را حُرّ مدافعان حرم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید