افزایش کشفیات قاچاق چوب

به گزارش کوه سفید، تهران (پانا) - رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد مساحت کشور در حوزه فعالیت های این سازمان است، گفت کشفیات قاچاق چوب در کشور از نظر تعداد رو به افزایش، اما از نظر وزنی رو به کاهش است.

افزایش کشفیات قاچاق چوب

به گزارش روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، مسعود منصور در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با هدف حفاظت بیشتر از منابع طبیعی اضافه کرد: جلوگیری از قاچاق چوب و زغال، توسعه همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا را می طلبد.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور حفظ منابع طبیعی را اولویت اصلی سازمان جنگل ها برشمرد و اضافه کرد: به طوری که آمار نشان می دهد، مبارزه با قاچاق در جهت درستی قرار گرفته اما هنوز به حد مطلوب نرسیده است.

وی تغییر اقلیم، آفات، حریق و فعالیت های عمرانی را از دلایل اصلی تخریب منابع طبیعی خواند و شرح داد: با وجود این عوامل، تخریب به دست انسان و قاچاق منابع طبیعی اقدامی نابخشودنی است.

منصور، کاهش انگیزه انجام جرم، استفاده از دولت الکترونیک، استفاده از تشکل های مردمی و بخش خصوصی، تشدید اقدامات پیشگیرانه و افزایش تجهیزات و منابع مالی را از جمله اقدامات لازم برای توسعه پایدار کشور خواند و گفت: مجموعه این حمایت ها می تواند منجر به کاهش فرایند قاچاق چوب در کشور و حفظ منابع طبیعی برای نسل آینده شود.

رییس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور، همکاری دیگر سازمان ها در کاهش مقدار قاچاق چوب را موثر خواند و گفت: سازمان راهداری، پلیس راهور و رسانه ها از جمله سازمان هایی هستند که می توانند در انجام این ماموریت کمک بسزایی کنند.

سردار علی مویدی رییس ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز، ادامه حیات بشر را مرتبط با طبیعت خواند و گفت: طبیعت و منابع طبیعی کشور سرمایه آیندگان است که باید حفظ شود.

وی با تاکید بر اینکه همه مکلف به حفظ منابع طبیعی هستند، اضافه کرد: این روزها با پیشرفت تکنولوژی در دنیا هجوم انسان به منابع طبیعی و جنگل ها در دنیا افزایش یافته است، اما تخریب منابع طبیعی در ایران نسبت به سایر کشورها بیشتر است.

مویدی بر لزوم فرهنگ سازی برای حفظ طبیعت هم تاکید کرد و گفت: مردم می توانند در مقابله با این پدیده شوم کمک بسزایی کنند و باید اولویت، نگاه پیشگیرانه و استفاده از ظرفیت های مردمی باشد.

رییس ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: صفر کردن قاچاق کار خیلی سختی است و ما در پی صفر شدن قاچاق نیستیم، اما می توانیم با استفاده از نخبگان و کارشناسان و همچنین کمک 26 دستگاه عضو ستاد، تا حد زیادی مقدار قاچاق در کشور را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در سال 99 نسبت به سال 1398 حدود هزار پفراینده کمتر در تعزیرات برای قاچاق چوب تشکیل شده است، اضافه کرد: این کاهش اگر به دلیل اقدام های پیشگیرانه باشد خیلی خوب است، اما اگر به دلیل کاهش رصدهای میدانی و عملیاتی بوده باشد مناسب کشور نیست.

مویدی گفت: حفاظت از سرمایه های مردمی وظیفه ماست و با تمام توان در این عرصه انجام وظیفه خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 14 مرداد 1400 بروزرسانی: 14 مرداد 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1426

به "افزایش کشفیات قاچاق چوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش کشفیات قاچاق چوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید