تور ارزان استرالیا: انتقاد گروسی از توافق سه جانبه غرب برای تحویل زیردریایی اتمی به استرالیا

به گزارش کوه سفید، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از توافق سه جانبه انگلیس، آمریکا و استرالیا برای تحویل زیردریایی هسته ای به کانبرا انتقاد کرد.

تور ارزان استرالیا: انتقاد گروسی از توافق سه جانبه غرب برای تحویل زیردریایی اتمی به استرالیا

با تور ارزان استرالیا از بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه دیدن کنید و شهرهای زیبای ملبورن و سیدنی استرالیا را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای گفته توافق سه جانبه انگلیس، آمریکا و استرالیا برای تحویل زیردریایی اتمی به کانبرا می تواند به الگویی برای سایر کشورها برای دستیابی به این نوع زیردریایی ها تبدیل گردد.

گروسی در جریان سفرش به واشنگتن گفت که او تیمی ویژه را برای آنالیز تبعات حقوقی و امنیتی توافق سه جانبه آکوس تعیین نموده است. مطابق این توافق قرار است آمریکا و انگلیس به استرالیا برای ساخت زیردریایی های هسته ای یاری نمایند.

در صورتی که این توافق طبق برنامه پیش برود این نخستین بار است که یک کشور غیردارنده تسلیحات اتمی به زیردریایی های هسته ای مجهز می گردد. روزنامه گاردین، این توافق را نقطه ای تاریک در معاهده منع توسعه سلاح های اتمی (ان. پی.تی) خوانده که معافیت مواد شکافت پذیر هسته ای از پادمان های آژانس اتمی برای چنین اهدافی را مجاز دانسته است.

روزنامه گاردین بعلاوه تصریح نموده هنوز تعیین نیست آژانس اتمی قرار است طبق کدام رویه ها و مکانیسم هایی از عدم انحراف سوخت مورد نظر- که اکنون مشمول نظارت های آژانس نیست- به سمت ساخت تسلیحات هسته ای اطمینان حاصل کند.

رافائل گروسی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت: ما بایستی ساز و کارهای معینی در نظر داشته باشیم تا بتوانیم اطمینان حاصل کنیم تمامی آنچه به آنها تحویل می گردد، خواه فناوری و خواه مواد هسته ای، تحت پادمان های آژانس قرار دارند.

گروسی افزود: ضروری است توافق ویژه ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی حاصل گردد. اکنون باید توجه ویژه ای به جزئیات داشته باشیم. این کاری است که قبلاً هیچ وقت انجام نشده است و رویه ای بسیار بسیار سخت است.

مدیر کل آژانس بعلاوه گفت این فرض را نمی توان منتفی دانست که سایر کشورها ممکن است با الگو گرفتن از توافق آکوس به سمت برنامه های خودشان برای تصاحب زیردریایی های هسته ای حرکت نمایند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1516

به "تور ارزان استرالیا: انتقاد گروسی از توافق سه جانبه غرب برای تحویل زیردریایی اتمی به استرالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان استرالیا: انتقاد گروسی از توافق سه جانبه غرب برای تحویل زیردریایی اتمی به استرالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید