تدوین طرح جامع سنگ تزیینی با هدف توسعه صادرات

به گزارش کوه سفید، رئیس اتاق اصفهان گفت: دانشگاه های خمینی شهر و اصفهان در بحث آموزش، 5 سند اولویت دار در حوزه صنعت از جمله سنگ مشخص کردند تا ابزارها و امکانات خود را در اختیار صنعت قرار دهند.

تدوین طرح جامع سنگ تزیینی با هدف توسعه صادرات

مسعود گلشیرازی در ملاقات با رئیس هیات عامل ایمیدرو، درباره سنگ های تزئینی نیز اظهار کرد: طرح جامع سنگ های تزئینی نیز باید مشابه طرح جامع فولاد به عنوان سند بالادستی، دارای جنبه حاکمیتی و مقبول همه ذینفعان تدوین گردد.

ضرورت برندسازی در صنعت سنگ های تزیینی

خداداد غریب پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو در این نشست گفت: در حال حاضر، بیش از 6 هزار کارخانه سنگ بری در کشور وجود دارد که در صورت تکمیل ظرفیت، می تواند اشتغال زیاد و گردش اقتصادی قابل توجهی بخصوص در بخش صادرات ایجاد کند.

او اضافه کرد: کوشش ایمیدرو، برداشتن موانع پیش روی صنعت سنگ های تزیینی است و با توجه به اینکه شرکت تهیه و فراوری مواد معدنی ایران، صاحب فن در این حوزه است، تدوین طرح جامع این صنعت را انجام خواهد داد.

غریب پور توضیح داد: با تشکیل کمیته ای در شرکت تهیه و فراوری مواد معدنی، موانع صنعت سنگ های تزیینی استان اصفهان به عنوان پایلوت، آنالیز و نسبت به برطرف آن اقدام شده، سپس این رویه به کل معادن این حوزه در کشور گسترش می یابد.

او ادامه داد: شرکت تهیه و فراوری مواد معدنی ایران، موضوع آموزش از مرحله اکتشاف تا بازرگانی را در این حوزه انجام می دهد که تربیت تکنسین برای معادن سنگ های تزیینی از جمله این آموزش هاست.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به ضرورت برندسازی در صنعت سنگ های تزیینی گفت: شرکت های ایراسکو و آسکوتک به عنوان شرکت های برون مرزی ایمیدرو، می توانند در زمینه بازارسازی و برندسازی این صنعت اقدام نمایند.

او توضیح داد: صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی نیز آماده ارائه تسهیلات به فعالان این حوزه برای تجهیز و نوسازی صنعت است.

غریب پور با بیان اینکه ایمیدرو از خاتمه نامه های این حوزه حمایت می نماید، اضافه کرد: از همین رو، لازم است که اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه های استان اصفهان، به معرفی حدود 20 خاتمه نامه مناسب اقدام نمایند.

او گفت: یک طرح تحقیقاتی برای روشن شدن آمار، برشمردن مسائل و چالش های صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، هفته گذشته در شرکت تهیه و فراوری مواد معدنی برای اجرا ابلاغ شد.

امکان ارزآوری و اشتغال بالا

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران نیز در این نشست با بیان اینکه حدود 3.4 میلیارد تن سنگ تزیینی با تنوع فراوان در کشور وجود دارد، گفت: سالانه 9 تا 11 میلیون تن سنگ فراوری می گردد که با ذخیره موجود، فراوری این میزان سنگ 300 سال طول می کشد.

او ادامه داد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی، اکنون 38 درصد مصرف سنگ در نمای ساختمان کاهش یافته و به سمت محصولات جایگزین نظیر شیشه، کامپوزیت و سنگ های مصنوعی رفته است؛ ازاین رو، مصرف سنگ به شدت در حال کاهش است و اگر استخراج و فروش صورت نگیرد، ذخایر این نوع سنگ برای آیندگان ارزشی نخواهد داشت.

شکوری با اشاره به اینکه دکتر غریب پور در هر حوزه ورود پیدا نموده و موانع را برداشته است، توضیح داد: ایمیدرو صندلی بالایی در توسعه دارد و حضور این سازمان به عنوان نقطه اتکا بسیار لازم است.

او اضافه کرد: با توجه به ذخایر بالای سنگ در کشور، در صورت حمایت این صنعت از جمله تأمین تجهیزات فرآوری روز و یافتن بازار به عنوان مسائل عمده این صنعت، امکان صادرات تا 5 میلیارد دلار وجود دارد که اشتغال بالا و ارزآوری قابل توجهی برای کشور ایجاد می نماید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 21 فروردین 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 351

به "تدوین طرح جامع سنگ تزیینی با هدف توسعه صادرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین طرح جامع سنگ تزیینی با هدف توسعه صادرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید