کوشش واشنگتن برای بحران سازی در عراق، طراحی توطئه ایجاد خلأ سیاسی

به گزارش کوه سفید، خبرنگاران، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: پس از انصراف محمد توفیق علاوی از تشکیل کابینه عراق به دنبال بعضی فشارهای خارجی و همچنین کارشکنی های سیاسی داخلی، تحولات عراق وارد فاز تازه ای شده است؛ به ویژه آنکه عادل عبدالمهدی نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق نیز مواضع تازه ای اتخاذ نموده است.

کوشش واشنگتن برای بحران سازی در عراق، طراحی توطئه ایجاد خلأ سیاسی

جهت دریافت مشاوره خدمات طرح روی جلد کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

درهمین راستا، عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشبرد امور عراق با قبول مسئولیت دولت پیشبرد امور مخالفت کرد. وی پیشنهاد داد که یکی از وزیران مسئول اداره دولت گردد و کارها را به پیش ببرد. عادل عبدالمهدی از مجلس هم خواست که اقدامات لازم را برای برگزاری انتخابات زودهنگام در دوم دسامبر اتخاذ کند. این درحالی است که برهم صالح رئیس جمهور عراق نیز کوشش های خود برای معرفی گزینه جدید جهت تشکیل کابینه در عراق را شروع نموده است.

صالح به همین دلیل اخیراً با شماری از گروه های سیاسی در عراق رایزنی نموده است. این درحالی است که پیشتر برهم صالح رئیس جمهوری عراق در سخنانی تأکید نموده بود طی 2 هفته آینده گزینه جدیدی را برای تشکیل کابینه این کشور معرفی می نماید. صالح اظهار داشت که این اقدام بر اساس بند 75 قانون اساسی عراق انجام می گردد. درهمین حال، مجلس عراق نیز خواهان تسریع فرایند سیاسی برای معرفی گزینه جدید تشکیل کابینه شده و مواضعی را در این خصوص اتخاذ نموده است.

بشیر الحداد نماینده مجلس عراق در سخنانی، گروه های سیاسی این کشور را به گفتگوی ملی فراگیر دعوت کرد. وی با صدور بیانیه ای تأکید کرد: در سایه تحولات سیاسی اخیر و تشدید مسائل امنیتی، بهداشتی، مالی و خدماتی و افزایش اختلافات سیاسی و جنجال کنونی در صحنه عراق به خصوص پس از انصراف محمد توفیق علاوی از تشکیل دولت، باید همه طرف ها و شرکا کوشش نموده و منافع عالی ملی را ترجیح دهند.

این نماینده مجلس عراق در ادامه بیانیه خود آورده است: همچنین گروه های سیاسی باید به طور جدی برای حفظ کشور و ثبات فرایند سیاسی آن به منظور برون رفت از این بحران و آماده کردن شرایط برای مرحله آینده و برگزاری انتخابات زودهنگام با یکدیگر همکاری نمایند. الحداد بر لزوم همکاری مشترک میان قوای مقننه و مجریه و ادامه کار مجلس برای تسریع در تصویب قوانین لازم به منظورخدمات رسانی بهتر به شهفرایندان و مقابله با مسائل و بحران ها تاکید نمود.

در این میان اما به نظر می رسد که آمریکایی ها کوشش های خود برای سوء استفاده از شرایط کنونی عراق را کلید زده اند تا بدین ترتیب، از رهگذر شرایط موجود برای تحقق اهداف و خواسته های خود گام بردارند. کارشناسان و ناظران سیاسی بر این باورند که در بُعد خارجی، آمریکایی ها تنها کسانی هستند که از طولانی تر شدن فرایند سیاسی تشکیل کابینه عراق سود می برند.

از همین روی، دولتمردان ایالات متحده آمریکا از هیچ کوششی برای طولانی تر شدن فرایند مذکور دریغ ننموده و نمی نمایند. آنها به خوبی می دانند که طولانی تر شدن هرچه بیشتر این فرایند یاری شایانی به باقی ماندن نیروهای تروریست آمریکایی در خاک عراق برای مدت زمان طولانی، می نماید. سلسله رایزنی های مقامات واشنگتن با بعضی طرف های عراقی ازجمله سران اقلیم کردستان طی هفته های اخیر به منظور تحریک آنها جهت اقدام علیه فرایند سیاسی کنونی در عراق، خود به تنهایی مؤید این مدعاست.

علاوه بر آنچه که گفته شد، در بُعد داخلی نیز بعضی طرف های سیاسی درست در همان مسیری که آمریکایی ها گام نهاده اند، قدم برمی دارند. به عنوان نمونه، مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق به صورت رسمی و علنی از شکست محمد توفیق علاوی در تشکیل کابینه عراق ابراز خشنودی کرد. وی بدون توجه به پیامدهای عدم تشکیل کابینه ازجمله احتمال ایجاد خلأ سیاسی در عراق، نسبت به شکست علاوی ابراز خرسندی نموده است.

درهمین ارتباط، بارزانی در بیانیه ای از اینکه احزاب کُرد در یک اقدام دسته جمعی به کابینه محمد توفیق علاوی رأی ندادند، تشکر کرد. وی گفت: احزاب کُرد علیرغم اختلافاتشان موضع خود را یکسان نموده و به دولت جدید عراق رأی اعتماد ندادند و از این رو یک دستاورد تاریخی برای مردم کردستان عراق رقم زدند!

از سوی دیگر، او همچنین در سخنان خود مدعی شد که رأی به کابینه علاوی موجب آبروریزی و افزایش بحران ها برای عراق می شد. بارزانی همچنین در بیانیه خود مدعی شد که مواضع گروه های سیاسی عراقی موجب تقویت اصول دموکراسی شد. رهبر حزب دموکرات کردستان عراق، اضافه کرد: اکنون عراق در مقابل مرحله جدیدی قرار گرفته و می تواند فرصتی برای پاسخ به خواسته معترضان و ایجاد زمینه مناسب برای توافق ملی فراگیر و تضمینی برای نزدیکی میان گروه های سیاسی، داشته باشد!

این مواضع درحالی است که پیشتر اعلام شده بود که محمد توفیق علاوی در برابر سهم خواهی های بعضی گروه های سیاسی و فراکسیون های مجلسی همچون حزب دموکرات کردستان ایستاده و حاضر نشده گزینه های مد نظر آنها را در کابینه خود جای دهد؛ مسأله ای که خشم و ناراحتی آنها را به دنبال داشته است.

در هر صورت، آنچه که واضح به نظر می رسد، آن است که آمریکایی ها به دنبال ایجاد خلأ سیاسی و به تبع آن خلأ قانونی در عراق هستند تا بدین ترتیب، ضمن حاکم ساختن هرج و مرج بر این کشور، زمینه برای ابقای نیروهای تروریست خود در آن را فراهم آورند. کما اینکه ایجاد خلل در فرایند سیاسی و فرایند معرفی نخست وزیر و تشکیل کابینه ممکن است به ایجاد شکاف های امنیتی عراق منجر گردد.

بدیهی است که در چنین شرایطی سهم خواهی بعضی از گروه های سیاسی در فرایند معرفی نخست وزیر مکلف و تشکیل کابینه می تواند به آمریکایی ها در تحقق اهداف شوم خود در عراق یاری کند. این درحالی است که مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق نیز بارها و در مناسبت های مختلف بر لزوم تسریع در فرایند تشکیل کابینه جدید به دور از سهم خواهی ها و فشارهای خارجی تأکید نموده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 508

به "کوشش واشنگتن برای بحران سازی در عراق، طراحی توطئه ایجاد خلأ سیاسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش واشنگتن برای بحران سازی در عراق، طراحی توطئه ایجاد خلأ سیاسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید