خبرنگاران سمپاشی زمستانه در 30 هزار هکتار از باغ های قزوین اجرا می گردد

به گزارش کوه سفید، قزوین - خبرنگاران - به منظور کنترل و مبارزه با آفات نباتی سمپاشی زمستانه سالانه در بیش از 30 هزار هکتار از باغ های استان قزوین انجام می گردد.

خبرنگاران سمپاشی زمستانه در 30 هزار هکتار از باغ های قزوین اجرا می گردد

جهت دریافت خدمات طراحی باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان قزوین روز دوشنبه با اعلام این خبر گفت: سمپاشی زمستانه با روغنها در کنترل آفاتی مثل کنه ها، شپشکها، سپر دار ها، شته ها و پسیل در باغات دانه دار از جمله سیب و گلابی و به هلو و شلیل، بادام،زیتون، پسته و انگور موثر است.

به گفته یوسف درخشان همچنین این نوع سمپاشی در اختلاط با قارچ کش های بردو فیکس و نوردوکس موجب افزایش کارایی آنها در کنترل بیماری های قارچی و باکتریایی می گردد.

درخشان همچنین گفت: استفاده از محلول روغن پاشی با بستن منافذ تنفسی پوستی در حشرات و لارو ها و تخم ها منجر به کاهش جمعیت آفات شده و می تواند تعداد دفعات سمپاشی باغات در بهار و تابستان را کاهش و در کل باعث کاهش مصرف آفت کشها و سلامت محصول و محیط زیست گردد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی قزوین به باغداران توصیه کرد در هنگام استفاده از سمپاشی زمستانه از روغن های استاندارد که در ظروف پلمپ شده و دارای برچسب نشان دهنده، مشخصات کامل (نام شرکت یا کارخانه سازنده، تاریخ فراوری، شماره پارت و... استفاده گردد و از سموم و روغن های تاریخ گذشته و بی نام و نشان خودداری نمایند.

وی گفت: با توجه به خنک بودن هوا در زمستان، روغن هایی با درجه سولفوناسیون (میزان خلوص روغن از نظر وجود هیدروکربورهای غیراشباع) 75-65 برای سمپاشی زمستانه بکار می فرایند و روغنهای استاندارد باید از پایه پارافین باشند.

درخشان همچنین گفت: روغنهایی که از منشاء گازوئیل هستند نه تنها در کنترل آفات موثر نیستند بلکه به مرور باعث پیری سریع و خشک شدن درختان می شوند.

به گفته وی بهترین دمای محیط برای سمپاشی زمستانه بین 5 تا 25 درجه و بعد از برطرف یخ بندان ها و یک هفته پیش از تورم جوانه ها و پس از هرس درختان است.

استان قزوین دارای 75 هزار هکتار باغ میوه است.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 396

به "خبرنگاران سمپاشی زمستانه در 30 هزار هکتار از باغ های قزوین اجرا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سمپاشی زمستانه در 30 هزار هکتار از باغ های قزوین اجرا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید