خبرنگاران وزیران خارجه پاکستان و آمریکا درباره افغانستان گفت وگو کردند

به گزارش کوه سفید، اسلام آباد - خبرنگاران - وزیر امور خارجه پاکستان در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود ضمن آنالیز اوضاع افغانستان، بر موضع اسلام آباد برای مشارکت جامع با واشنگتن و همگرایی در منافع تاکید نمود.

خبرنگاران وزیران خارجه پاکستان و آمریکا درباره افغانستان گفت وگو کردند

به گزارش خبرنگاران، این نخستین تماس رسمی میان اسلام آباد و واشنگتن پس از آغاز کار دولت جدید آمریکا به ریاست جوبایدن است.

تصمیم دولت جدید آمریکا برای بازنگری در توافق صلح میان دولت و طالبان و همچین ماجرای تبرئه عاملان قتل خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال از سوی دیوان عالی پاکستان، چالش های جدید برای اسلام آباد با آغاز کار دولت بایدن محسوب می گردد.

وزارت امور خارجه پاکستان آدینه شب با صدور بیانیه ای بیان کرد: شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه این کشور در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود، بر تعهد پاکستان برای ایجاد مشارکت جامع با ایالات متحده بر اساس همگرایی منافع تاکید نمود.

وی اضافه کرد: دولت عمران خان نخست وزیر پاکستان مطابق یک چشم انداز جدید، به همکاری مالی، ایجاد یک منطقه صلح آمیز و افزایش ارتباطات منطقه ای اهمیت می دهد.

وزیر امور خارجه پاکستان به شرایط افغانستان و صلح در این کشور به وسیله یک توافق سیاسی با مذاکره به عنوان یکی از همگرایی های اساسی بین اسلام آباد و واشنگتن اشاره نمود و ادامه داد که کاهش خشونت منجر به آتش بس و کوشش برای دستیابی به یک راهکار سیاسی فراگیر در افغانستان لازم است.

قریشی تاکید نمود: پاکستان فرایند صلح افغانستان را تسهیل نموده و همچنان به همکاری با ایالات متحده به عنوان شریک صلح متعهد بود.

وزیر امور خارجه پاکستان درباره تحولات پیرامون پفراینده قتل دانیل پرل خبرنگار آمریکایی که کاخ سفید از تبرئه عاملان این قتل از سوی دیوان عالی پاکستان خشمگین است، گفت : تحقق عدالت به وسیله فرایند قانونی مهم و مطابق منافع متقابل خواهد بود.

قریشی و بلینکن توافق کردند که مشارکت و همکاری پاکستان و آمریکا در پیشبرد برنامه های دو جانبه و ارتقای منافع مشترک در منطقه و فراتر از آن همچنان ادامه داشته باشد.

پاکستان که خود را یکی از تسهیل کنندگان اصلی امضای پیمان صلح دوحه میان دولت ترامپ و طالبان می داند، تصمیم اخیر کاخ سفید برای بازنگری در این توافق را بی تاثیر تعبیر نموده و می گوید دولت بایدن فضای کمی برای ایجاد تغییرات خواهد داشت.

منابع خبری نوشتند: مقام های مطلع و نزدیک به دیپلماسی پاکستان مرتبط با افغانستان و نشست دوحه معتقدند که تصمیم بایدن تاثیر چندانی بر این فرایند نخواهد داشت. زیرا پیشرفت های زیادی از زمان امضای پیمان صلح دوحه میان آمریکا و طالبان اجرا شده و امکان تغییرات اساسی برای دولت جدید آمریکا وجود نخواهد داشت.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 اسفند 1399 بروزرسانی: 16 اسفند 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1156

به "خبرنگاران وزیران خارجه پاکستان و آمریکا درباره افغانستان گفت وگو کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وزیران خارجه پاکستان و آمریکا درباره افغانستان گفت وگو کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید