فدراسیون پزشکی ورزشی، معاینه لازم شد!

به گزارش کوه سفید، حدود هفت ماه به المپیک 2020 توکیو باقی مانده است و با گذشت حدود 40 روز پس از اتمام دوره ریاست قبلی فدراسیون پزشکی ورزشی، سرنوشت انتخابات این فدراسیون معین نیست!

فدراسیون پزشکی ورزشی، معاینه لازم شد!

به گزارش خبرنگاران، ششم آبان ماه امسال دوره چهارساله ریاست غلامرضا نوروزی به اتمام رسید، اما با توجه به اینکه 18 آبان ماه سال 94 حکم ریاست او به امضای وزیر وقت ورزش و جوانان رسیده بود تا 18 آبان ماه امسال به طور قانونی ریاست این فدراسیون را عهده دار بود و تا ششم آذرماه که مهرزاد خلیلیان به عنوان سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی از سوی وزیر ورزش و جوانان منصوب شد، به فعالیت خود در این سمت ادامه داد.

بلاتکلیفی برگزاری انتخابات فدراسیون پزشکی ورزشی

فدراسیون پزشکی ورزشی که در آستانه المپیک وظایف و مسئولیت هایش از اهمیت دوچندانی برخوردار می گردد علاوه بر مسائل مختلفی نظیر معاینات اختصاصی ورزشکاران، ارائه مشاوره های دوپینگ، سرکشی به اردوی رشته های المپیکی، انجام معاینات اسکلتی-عضلانی، تکمیل پرونده های سلامت ورزشکاران، معاینات قلب و عروقی، مشاوره های تغذیه، معاینات اختصاصی زنان ورزشکار را نیز عهده دار است و باید اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه قبل از المپیک 2016 ریو، تکمیل پرونده سلامت ورزشکاران از برنامه زمان بندی شده عقب مانده است. با این وجود، علی رغم اینکه حدود 40 روز از انتها دوره ریاست قبلی فدراسیون پزشکی ورزشی می گذرد، نه تنها زمان برگزاری انتخابات مشخص نیست بلکه زمان ثبت نام کاندیداها نیز مشخص نشده است!

حتی پس از مشخص زمان ثبت نام نامزدها، یک دوره زمانی نیز برای مشخص صلاحت کاندیداها مدنظر قرار می گیرد و پس از آن، انتخابات فدراسیون پزشکی ورزشی برگزار می گردد که در این راستا و هفت ماه مانده به شروع المپیک 2020 توکیو، هیچ اقدامی صورت نگرفته است و با حضور سرپرستی که حتی ثبت نامش در انتخابات مشخص نیست کارش را ادامه می دهد چراکه خلیلیان در مراسم معارفه اش در پاسخ به سوال خبرنگاران که آیا در انتخابات فدراسیون پزشکی ورزشی شرکت خواهد نمود یا خیر؟ اظهار کرد: هنوز در این رابطه تصمیمی نگرفته است.

ضرورت مشخص تکلیف سریع از سوی وزارت ورزش

ضروری است وزارت ورزش و جوانان با توجه به اهمیت بسیار بالای سلامت ورزشکاران در آستانه رقابت های المپیک 2020 توکیو و مقوله بسیار مهم دوپینگ، نسبت به مشخص تکلیف انتخابات فدراسیون پزشکی ورزشی اقدام کند تا هرچه سریع تر و بهتر نسبت به برطرف دغدغه ها و مسائل ورزشکاران المپیکی اقدام کرد و از آشفتگی که ساختار فدراسیون مربوطه را تهدید می نماید ممانعت به عمل آورد.

از درآمدزایی تا سلامت ورزشکاران

فدراسیون پزشکی ورزشی از جمله فدراسیون های درآمدزا در کشور است. در حال حاضر تعداد افراد تحت پوشش که از کارت درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی بهره می برند به چهار میلیون نفر افزایش یافته است و رقم مربوط به عضویت در کمیته خدمات درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی جهت ارائه خدمات درمانی، آموزش توانبخشی و غیره که منبع اصلی درآمدهای فدراسیون است به 20 هزار تومان افزایش یافته و بر اساس میزان درآمد-هزینه های انجام شده هم اکنون بالغ بر 40 میلیارد تومان ذخیره اقتصادی در این فدراسیون وجود دارد. بنابراین در برهه زمانی که عموم فدراسیون های ورزشی کشور چشم به پرداخت بودجه از سوی وزارت ورزش و جوانان دارند، مدیریت منابع اقتصادی فدراسیون پزشکی ورزشی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

پیگیری مقوله سلامت ورزشکاران از سال 1326 همزمان با تاسیس 19 رشته ورزشی و سازمان پیش آهنگی و کمیته ملی المپیک در ایران مدنظر بود. این مهم پیش از انقلاب اسلامی طبق یک روال معمول پیش رفت اما پس از پیروزی انقلاب با توجه به احتیاج جامعه ورزشی فعالیت ها گسترده شد، بالاخص از سال 1369 تشکیلات جدید و بهتری به نام کمیته خدمات درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی شکل گرفت.

ساختار اجرایی و عملی فدراسیون پزشکی ورزشی با تشکیل کمیته های تخصصی گسترش یافت تا جایی که امروزه فعالیت های گسترده ای در عرصه ورزش کشور داشته و موجبات توسعه حوزه پزشکی ورزشی را در ابعاد ورزش قهرمانی و ورزش همگانی فراهم آورده است و بازوان این فدراسیون تحت عنوان هیات های استانی پزشکی ورزشی در تمامی استان ها و کمیته پزشکی فدراسیون های ورزشی، خدمات متنوعی را به جامعه ورزشی کشور ارائه می نمایند. همچنین با گذشت زمان و احتیاج به تخصص های مختلف، کمیته های تخصصی این فدراسیون تکمیل و به این ترتیب کمیته های آموزش و پژوهش، کمیته خدمات درمانی، کمیته تغذیه، کمیته توانبخشی، کمیته درمان، کمیته بانوان، کمیته طرح و برنامه، کمیته روابط عمومی و امور بین الملل، کمیته روانشناسی و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ تشکیل شد.

روسا از ابتدا تا به امروز

روسای فدراسیون پزشکی ورزشی از سال 1358 تا به امروز به ترتیب احمد مغاری، علی دادگستر، سید محمد جزایری، حسین فراهینی، مهرزاد خلیلیان، کرم الله علیمرادی، علی جزایری(سرپرست- آذر 88 تا شهریور 89)، مرحوم لطفعلی پورکاظمی(رییس-شهریور89 تا مهر93)، علیرضا اسدی (سرپرست آبان 93 تا اردیبهشت 94)، محمدتقی خانی (سرپرست-اردیبهشت 94 تا آبان 94)، غلامرضا نوروزی(رییس- آبان 94 تا آذرماه 98) و مهرزاد خلیلیان(سرپرست- هم اکنون) بوده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 294

به "فدراسیون پزشکی ورزشی، معاینه لازم شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فدراسیون پزشکی ورزشی، معاینه لازم شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید