موفقیت از راستا بومی سازی دانش محصولات وارداتی می گذرد ، استراتژی چینی، راه حل برون رفت از مسائل

به گزارش کوه سفید، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خواجه نصیر گفت: راه حل برون رفت از مسائل، واردات محصولات و بومی سازی دانش آن ها و حمایت از دانش بومی سازی شده است.

موفقیت از راستا بومی سازی دانش محصولات وارداتی می گذرد ، استراتژی چینی، راه حل برون رفت از مسائل

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران- فرزانه کرمی، دستیابی به توسعه علمی و مرجعیت علمی، صنعتی و فرهنگی بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندانی رو به رو نخواهد بود. به همین دلیل پژوهش در کنار امر آموزش در دانشگاه ها مورد توجه واقع شد.

امروزه مهارت افزایی و کارآفرینی دانشجویان و فارغ التحصیلان بیش از هر زمان دیگری از اهمیت برخوردار است، درحقیقت دانشجویان زمانی می توانند از علم خود بهره مند شوند که در آزمایشگاه ها و پژوهشکده ها به آزمایش و خطا بپردازند. فعالیت های پژوهشی نه تنها موجب می شود فارغ التحصیلان دانشگاهی آینده شغلی بهتری داشته باشند؛ بلکه زمینه توسعه و پیشرفت علمی کشور را نیز فراهم می کند.

سیاست های بالادستی اکنون به این موضوع توجه دارند که دانشگاه ها باید پس از مرحله نسل اول آموزش محور، دوم پژوهش محور وسوم کارآفرین به سمت دانشگاه جامعه محور حرکت کنند؛ به همین منظور مقوله پژوهش همواره جزو جدایی ناپذیر دانشگاه محسوب می شود تا بتواند به عنوان یک ابزار مناسب در کلاس درس و جامعه برای حل مسائل جامعه فرهنگی و صنعتی راه چاره ارائه کند.

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از جمله مراکز علمی به شمار می آید که توانسته است در زمینه های مختلف علمی به فعالیت بپردازد، به همین منظور با محمد طالعی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به گفتگو پرداختیم تا با جزئیات فعالیت های این دانشگاه آشنا شویم.

درآمد 12 میلیارد تومانی از قرارداد های ارتباط با صنعت

طالعی با بیان اینکه دانشگاه خواجه نصیر جزو 13 دانشگاه برتر کشور محسوب می شود، گفت: این دانشگاه با درآمد حاصل از فعالیت های پژوهشی، بخشی از بودجه مورد نیاز خود را تامین می کند. طبق آخرین آمار دریافتی، از 20 میلیارد تومان درآمد اختصاصی دانشگاه خواجه نصیر نزدیک به 12 میلیارد تومان به در آمد حاصل از قرارداد های پژوهشی با صنعت اختصاص دارد. این دانشگاه پس از قطب بندی وزارت علوم جزو 13 دانشگاه برتر کشور شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی خواجه نصیر با اشاره به اینکه معاونت آموزشی با هماهنگی حوزه معاونت پژوهشی دوره هایی را در غالب دروس اختیاری و اجباری به گرایش های مختلف درسی اضافه کرده است؛ اظهار کرد: دوره کارآفرینی به عنوان یک دوره اختیاری در تمام گرایشات مهندسی تعریف شده است. همچنین در دانشکده های مختلف این دانشگاه برحسب نیاز، دروسی را به مجموعه دروس دانشجویان اضافه کرده ایم.

تغییر بنیادین در دیدگاه اساتید، دانشجویان را کارآفرین می کند

وی افزود: در بحث تجاری سازی، کارآفرینی و ایجاد شرکت های دانش بنیان نیز چندین کارگاه راه اندازی کرده ایم. درحقیقت برای تربیت نیروی انسانی کارآفرین و فناوران نیازمند یک تغییر بنیادی در دیدگاه اساتید هستیم. به این مفهوم که اساتید در ارائه درس ها و تعاملاتی که درهدایت پایان نامه های تحصیلات تکمیلی دارند باید دیدگاه کارآفرینانه و خلاقانه، داشته باشند تا بتوانند دانشجویان را به این سمت و سوهدایت کنند.

طالعی ادامه داد: اساتید لازم است به مقالات دانشجویی به عنوان یک دستاورد یا فعالیت پژوهشی توجه کنند و از این پایان نامه ها برای تولید ثروت و محصول فناورانه استفاده کنند که مسلما موجب رونق اقتصادی برای دانشجو و ایجاد انگیزه برای دانشجویان دیگری که با معضل بیکاری روبه روهستند، خواهد شد؛ به طوری که این تفکر دانشجویان باید بتوانند از دستاورد های خود به اشتغال پایدار دست یابند و شرایط ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی را در حوزه های علمی به وجود آورند در ذهن همگان نهادینه شود.

دانشگاه همکار استراتژیک صنعت

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی خواجه نصیر با بیان اینکه اساتید دانشگاهی علاوه برمباحث تئوری باید به بحث های فناورانه و صنعتی توجه کنند، تاکید کرد: صنعت نیز لازم است به عنوان بهره بردار دست از واردات بردارند و باور داشته باشند که هر چند ممکن است محصولات تولیدی اولیه کیفیت لازم را در مقایسه با محصول خارجی نداشته باشند، اما این ریسک را بپذیرد که به صنعت داخل اعتماد کند تا در شرایط تحریمی همچون امروز دچار مشکل نشود.

وی با بیان اینکه صنعت در سنوات گذشته دیدگاه کوتاه مدتی در تعامل با بخش صنعت داشته است، شرح داد: صنعت همواره خواستار رفع نیاز های خود در مدت زمان کم است. در این زمینه نیز باید تغییر دیدگاهی رخ دهد؛ به نحوی که دانشگاه را به عنوان همکاران استراتژیک بلند مدت خود انتخاب کنند تا دانشگاه در یک تعامل بلند مدت نیاز بخش های مختلف صنعت را رفع کند.

طالعی ادامه داد: خوشبختانه باوجود مسائل اقتصادی که کشور اکنون با آن روبرو است، صنعت به دنبال رفع مسائل و نیاز های خود از طریق تعامل با دانشگاه است. این موضوع موجب می شود تا آینده روشنی هم از نظر تعداد و هم از نظر سقف قرارداد ها برای دانشگاه ها تصور شود.

افزایش روابط بین الملل با هدف بومی سازی دانش فنی وارداتی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی خواجه نصیر با اشاره به اینکه ما به دنبال بومی سازی دانش فنی هستیم، اظهار کرد: با افزایش روابط بین المللی با دانشگاه های خارج از کشور از توان و دانش فنی آن ها بهره مند می شویم. اما در این زمینه سیاست گذاری دانشگاه در حقیقت وارد کردن یک دانش نیست بلکه قصد دارد آن دانش را بومی سازد.

وی افزود: استراتژی که لازم است به آن توجه شود تا به موفقیت دست یابیم درحقیقت همان فرایندی خواهد بود که چین به آن عمل کرده است. در گذشته واردات به دلیل عدم وجود برخی از فناوری ها در کشورشکل می گرفت، محققین نیز در دانشگاه ها به بومی سازی آن می پرداختند. طی سال های گذشته محققان ایرانی توانستند محصولات خارجی را با کیفیت خوبی تولید کنند، همان فعالیتی که در چین رخ داده است درحقیقت آن ها پس از واردات محصولات و بومی سازی دانش آن، واردات محصول را ممنوع اعلام می کنند و با اتکا به فناوری داخل به تولید داخل می پردازند. به نظربنده ما نیز باید این استراتژی را در دانشگاه و صنعت دنبال کنیم.

فروش دانش فنی به صنعت داخلی

طالعی با اشاره به اینکه دانشگاه خواجه نصیردر بخش داخلی فروش دانش فنی دارد، اظهارکرد: دانشگاه ها ممکن است ابزار تولید صنعتی نداشته باشند. مشارکت ما در بخش صنعت، دانش فنی است به طوری که آن را به بخش صنعتی واگذارمی کنیم تا آن محصول را تولید و در اختیار بهره بردار قرار دهد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی خواجه نصیراظهار کرد: این دانشگاه داری 140 آزمایشگاه و تعداد 90 کارگاه پژوهشی و 50 کارگاه آموزشی دارد. متاسفانه به دلیل مسائل اقتصادی و بودجه، تجهیز آزمایشگاه ها انجام نشد.

مهارت دانشجویان در مدرسه اشتغال افزایش می یابد

طالعی در پایان گفت: در جهت مهارت افزایی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی مدرسه اشتغال را راه اندازی کرده است. این مدرسه دانشجویان را در حوزه صنعت تربیت و آموزش می دهد. به طوری که در یک دوره عمومی دانشجویان با مقوله های تیم سازی و کسب و کار آشنا می شوند و در دوره تخصصی، آموزش های مهارتی و عملی را پشت سر می گذراند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 525

به "موفقیت از راستا بومی سازی دانش محصولات وارداتی می گذرد ، استراتژی چینی، راه حل برون رفت از مسائل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موفقیت از راستا بومی سازی دانش محصولات وارداتی می گذرد ، استراتژی چینی، راه حل برون رفت از مسائل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید