نجات باغ انگوری از دار و دسته معتادان

به گزارش کوه سفید، تا همین چند سال پیش کارتن خواب ها و افراد معتاد، بیشتر در محله های شوش و هرندی و اطراف آن دیده می شدند، اما از مدت ها پیش سر و کله آنها در دیگر نقاط تهران به خصوص منطقه18 نیز پیدا شده بود. همین موضوع باعث نگرانی خانواده ها شد تا اینکه اقدام مناسبی در این محدوده از پایتخت انجام شد و به دغدغه ها خاتمه داد.

نجات باغ انگوری از دار و دسته معتادان

جهت دریافت خدمات ساخت باغ ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

خبرنگاران/مریم قاسمی: اگر به محدوده شهرک صاحب الزمان(عج) و اطراف خیابان شهید فاخری که بافت کشاورزی گسترده ای دارد سر زده باشید، آلونک ها و بیغوله هایی را در گوشه و کنار مزرعه ها و باغ ها می دیدید که به نگرانی اهالی از وقوع اتفاق های ناگوار و آسیب های اجتماعی دامن می زد. در جای جای مزرعه شنبلیله و باغ انگوری، انواع سرنگ آلوده و مصرف شده دیده می شد که نه تنها چهره منطقه را زشت می کرد، بلکه آثار منفی روحی و روانی بسیاری بر جا می گذاشت. مسئولان شهرداری منطقه18 پس از اطلاع از مسائل شهروندان و شنیدن دغدغه آنها در محل حاضر شدند و در اقدامی ضربتی معتادان و کارتن خواب های خیابان شهید محمد فاخری را جمع آوری کردند. اهالی این کار شهرداری را قابل تقدیر می دانند، با این وجود همچنان نگران تکرار این مشکل هستند.

آرامش برباد رفته ساکنان اطراف مزرعه

چند وقتی بود که شاهد حضور افراد معتاد و کارتن خواب در محله مان بودیم. راستش از زمانی که بیماری کووید 19 آمد، تعداد این افراد در محله مان بیشتر شد. نمی دانستیم باید از کرونا بترسیم یا از افراد معتاد و بی خانمان که شب ها در مزرعه و کنار آلونک ها جمع می شدند و در شبانه روز هم به کوچه و خیابان ها رفت وآمد داشتند. این افراد سر و وضع مناسبی نداشتند. یا کنار مزرعه و داخل آلونک ها در حال مصرف موادمخدر بودند یا در محله ها و معابر چرت می زدند.

مسعود تقوایی از شهروندان قدیمی خیابان شهید فاخری شهرک صاحب الزمان(عج) بارها شاهد حضور افراد معتاد و بی خانمان در محله اش بوده است. او عنوان می نماید که در این محدوده از منطقه، بیشتر خانواده های مذهبی و فرهنگی ساکن هستند و حضور افراد معتاد و کارتن خواب در بافت کشاورزی و باغ ها موقعیت اجتماعی و امنیت ساکنان را برهم زده بود. تا چند سال پیش کسی فکرش را هم نمی کرد که روزی افراد معتاد و کارتن خواب هرندی پایشان به این محله باز گردد، اما چند وقت بود که آنها در این محدوده جا خوش نموده بودند.

تقوایی از ترس و نگرانی اهالی قبل از اجرای طرح ضربتی شهرداری صحبت می نماید و می گوید: خطر هر لحظه جان اهالی و بیشتر از همه بچه ها و بانوان را تهدید می کرد. این نگرانی که در زمان عبور از این محل، معتادان با سرنگ های آلوده تهدید یا از آنها سرقت نمایند، خواب خوش را از خانواده ها گرفته بود. به همین خاطر شهروندان از مسئولان مربوطه انتظار داشتند که هرچه زودتر دست به کار شوند. مثل همین کاری که شهرداری منطقه انجام داد و در کمتر از 2 ساعت محله را پاکسازی کرد.

این شهروند به بی توجهی برخی سازمان ها اشاره و عنوان می نماید: از آنجا که کارتن خوابی و اعتیاد جرم به حساب نمی آید، به نظر من اقدام جدی برای مقابله با این معضلات هم انجام نمی گردد.

دلهره مهمان روزها و شب های ما

طیبه صابری از بانوان هم محله ای در این باره می گوید: باید پدر و مادر باشید تا حرف ما را درک کنید. تا قبل از اینکه افراد معتاد و بی خانمان به اینجا بیایند، آرامش و آسایش بیشتری داشتیم، اما مدتی بود آرامش از زندگی ما رخت بسته بود. این شهروند عنوان می نماید که شیوع ویروس کرونا در شهر و مشغول شدن مدیران به مقابله با این بیماری باعث شد تا افراد معتاد و کارتن خواب با خیال راحت و دور از چشم مردم به اینجا بیایند و برای خودشان آلونک بسازند. هرچند که رفت وآمد در محله مان کم و خیابان ها و مغازه ها خلوت شده، اما خانواده ها نیازهایی دارند که باید خارج از خانه رفع گردد. اگر معتادان از محله ما جمع آوری نمی شدند، ممکن بود در زمان خروج از خانه با افراد معتاد و خلافکار برخورد می کردند و خدای نانموده اتفاق ناگواری برایشان می افتاد.

صابری عنوان می نماید: بارها هنگام عبور از خیابان شهید فاخری که دور و برش مزرعه شنبلیله و باغ انگور است، با دیدن افراد معتاد از ترس مسیرمان را کج می کردیم تا از کنارشان عبور نکنیم. شرایط ظاهری برخی از این افراد آنقدر نامناسب بود که جرئت نداشتیم از کنارشان رد شویم. می ترسیدیم که با سرنگ آلوده به ما صدمه بزنند.

این شهروند ادامه می دهد که این افراد معمولاً سلاح سرد به همراه داشتند و بدون ترس به مردم حمله می کردند. برای همین اهالی جرئت نداشتند که با آنها مقابله نمایند.

وی می گوید: ما در محله مان جز ترس از کرونا با مشکل سرنگ های آلوده کنار باغچه ها و مزرعه ها هم روبرو بودیم. اگر بچه ها و نوجوانان محله به دلیل کنجکاوی به این وسایل دست می زدند، در معرض بیماری بودند. اکنون اهالی خوشحالند که زمین ها و مزرعه های همجوار خیابان شهید فاخری از وجود معتادان و بی خانمان ها پاکسازی شده و دوباره رنگ و بوی امنیت گرفته است.

مدیر مرکز رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری منطقه18:

معتادان تحویل سازمان های مربوطه شدند

کارشناسان و عوامل اجرایی مستقر در مرکز رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری منطقه 18 به محض اطلاع از محل تجمع معتادان و کارتن خواب ها در زمین های زراعی شهرک صاحب الزمان(عج)، با هماهنگی نیروی انتظامی و با به کارگیری نیروهای ویژه و خودرو حمل آسیب دیدگان اجتماعی به محل مورد نظر مراجعه نموده و کلونی معتادان را از بین بردند.

حسین هوشمند مدیر مرکز رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری منطقه 18 می گوید: در بازدید میدانی از خیابان شهید فاخری معین شد که این گروه از معتادان که بیشتر از محله های شوش و هرندی آمده بودند، از خلوتی شهر و محله سوءاستفاده نموده و در بخش هایی از مزرعه سبزی و باغ انگوری و... آلونک و محل زندگی درست نموده بودند. در این طرح ضربتی بیش از 30 نفر از افراد معتاد و کارتن خواب شناسایی و با حفظ اصول بهداشتی، با خودروهای ویژه به نهادهای مربوطه تحویل داده شدند تا درباره آنها تصمیم گیری گردد.

وی اضافه می نماید: پس از این مرحله برای رفع کردن مسائل بهداشتی و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، محدوده موردنظر با مواد ضدعفونی نماینده پاکسازی و وسایل به جا مانده از معتادان جمع آوری شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 516

به "نجات باغ انگوری از دار و دسته معتادان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نجات باغ انگوری از دار و دسته معتادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید