احتیاج مبرم هند به واردات نفت ایران و ونزوئلا

به گزارش کوه سفید، ناخشنودی آشکار هند از محدودیت عرضه نفت اوپک و متحدانش و هدف این کشور برای متنوع کردن منابع واردات نفت خود ممکن است با واقعیت های سخت بازار جهانی تلاقی کند.

احتیاج مبرم هند به واردات نفت ایران و ونزوئلا

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ارزان ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، رویترز هفته جاری به نقل از دو منبع مطلع گزارش داد هند که سومین واردنماینده و مصرف نماینده عظیم نفت در دنیا است، از پالایشگاه های دولتی خواسته است متنوع سازی منابع واردات نفت را سرعت ببخشند تا وابستگی به خاورمیانه که منبع اصلی تامین نفت این کشور است، کاهش پیدا کند.

نفت مورد احتیاج هند عمدتا توسط اعضای گروه اوپک پلاس که شامل اعضای اوپک و متحدانشان از جمله روسیه هستند، تامین می گردد. تصمیم اوپک پلاس برای ادامه محدودیت عرضه حدود هفت میلیون بشکه نفت در روز با عصبانیت هند روبه رو شد که 84 درصد از احتیاجهای نفتی خود را با واردات تامین می نماید و بیش از 60 درصد از واردات این کشور از خاورمیانه است.

واردات نفت از خاورمیانه برای هند با توجه به نزدیکی به این منطقه که زمان ارسال محموله و هزینه های مرتبط با آن را کاهش می دهد و به پالایشگاه های هندی اجازه می دهد در خریدشان منعطف باشند، معقول به نظر می رسد.

اما محدودیت فراوری اوپک و متحدانش به رشد قیمت های نفت خام و رسیدن آنها به بالاترین رکورد در 14 ماه اخیر یاری نموده و باعث شده است به دلیل بالا رفتن قیمت های سوخت، هند نگران فرایند احیای مالی از تبعات ناشی از شیوع پاندمی ویروس کرونا گردد.

نفت برنت که شاخص قیمت بازار دنیای است، روز دوشنبه به رکورد 71 دلار و 38 سنت در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت از ژانویه سال 2020 بود با این حال از آن موقع عقب نشینی نموده و روز چهارشنبه در 67 دلار و 90 سنت در هر بشکه بسته شد.

قیمت نفت برنت در ماه های اخیر رشد مستمری داشته و بهای معاملات نفت برنت از خاتمه سال گذشته حدود 30 درصد رشد نموده اند. رشد قیمت های نفت روی تقاضا در هند به خصوص از زمانی که اصلاح مالیات سوخت و سیستم یارانه باعث شده مصرف نمایندگان مستقیما تحت تاثیر تغییرات قیمت های نفت قرار گیرند، تاثیر می گذارد.

به نظر می رسد واردات نفت هند در فوریه کاهش چشمگیری پیدا نموده است. واحد تحقیقات نفت رفینیتیو برآورد نموده که در فوریه 4.1 میلیون بشکه در روز نفت در بنادر هند تخلیه شد که پایین ترین میزان در چهار ماه گذشته و کمتر از 4.39 میلیون بشکه در روز در ژانویه و 4.75 میلیون بشکه در روز در دسامبر بود.

عظیمترین صادر نماینده نفت به هند در ماه های اخیر عراق بوده است که طبق آمار رفینیتیو، واردات هند از این کشور در فوریه 900 هزار بشکه در روز و در دسامبر 890 هزار بشکه در روز بود. واردات هند از عربستان سعودی که عظیمترین صادر نماینده گروه اوپک پلاس است، کاهش داشته و در فوریه 590 هزار بشکه بود که کمتر از 730 هزار بشکه در روز در ژانویه و 910 هزار بشکه در روز در دسامبر بود.

هند به جبران واردات کمتر از عربستان سعودی، از روسیه نفت بیشتری وارد کرد که در فوریه 180 هزار بشکه در روز در مقایسه با 60 هزار بشکه در روز در ژانویه و 130 هزار بشکه در روز در دسامبر بود. همچنین هند نفت بیشتری از آمریکا خریداری می نماید و میزان نفتی که در فوریه به این کشور رسید 590 هزار بشکه در روز بود که در مقایسه با 480 هزار بشکه در روز در ژانویه و 260 هزار بشکه در روز در دسامبر افزایش نشان داد.

با این همه اگر قرار باشد هند منابع واردات نفت خود را متنوع نموده و خرید کمتری از خاورمیانه داشته باشد، با مشکل تامین گریدهای نفتی مدیوم و سنگین روبرو خواهد بود که گریدهای نفتی محبوب پالایشگاه های هندی است. نفت زیادی از سوی صادرنمایندگان غرب آفریقا مانند نیجریه و آنگولا موجود است اما این نفت عمدتا گریدهای سبک هستند که بازدهی بنزین بیشتر و دیزل کمتری دارند.

همچنین با اقدام گویان در افزایش فراوری گریدهای نفتی مدیوم تا سبک، فرصت برای خرید نفت از این صادرنماینده جدید آمریکای جنوبی وجود دارد. اما بعید است هند بتواند حجم کافی نفت از این کشور وارد کند تا تاثیر معناداری در فرایند کاهش وارداتش از خاورمیانه داشته باشد.

به واقع بهترین منابع جایگزین برای واردات نفت برای هند، ایران و ونزوئلا هستند که از اعضای اوپک هستند اما هر دو هدف تحریم های آمریکا علیه صادرات نفتشان قرار دارند.

هند تا به امروز از این تحریم ها تبعیت نموده است. این کشور در بیش از یک سال گذشته رسما از ایران نفت وارد ننموده است و آخرین واردات نفتش از ونزوئلا در نوامبر بود.

بر اساس گزارش رویترز، این دو کشور گریدهای نفتی سنگین که مورد علاقه هندیها است را صادر می نمایند و هر دو قادر هستند به اندازه ای نفت صادر نمایند که به هند امکان دهد وابستگی خود به عربستان سعودی و سایر فراورینمایندگان خاورمیانه ای مانند کویت را کاهش دهد. اما ازسرگیری واردات نفت ایران و ونزوئلا احتمالا مستلزم نوعی تفاهم میان دهلی نو و دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا است. تا زمانی که این تفاهم حاصل نگردد و به هیچ وجه تعیین نیست که چنین تفاهمی قابل دستیابی باشد، کوشش هند برای تامین گریدهای نفتی مناسب از منابع دیگر راحت نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 فروردین 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1201

به "احتیاج مبرم هند به واردات نفت ایران و ونزوئلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتیاج مبرم هند به واردات نفت ایران و ونزوئلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید