وارش و جنجال هایش

به گزارش کوه سفید، روزنامه سازندگی - سوسن سیرجانی: پنجشنبه و آدینه گذشته فضای مجازی و سایت های خبری مختلف، مملو از خبر اعتراض مردم گیلان به سریال وارش شد. اگر سری به این فضا ها زده باشید حتماً متوجه اصل خبر شده اید. گیلانی ها این مجموعه را توهین به مردم استان خود می دانند و خواستار متوقف شدن این مجموعه هستند. سریال وارش یک درام عاشقانه است که بعد از اتمام مجموعه فوق لیسانسه ها چند روزی است که آنتن شبکه سه را در اختیار دارد.

وارش و جنجال هایش

کارگردان، تهیه نماینده و نویسنده این سریال همه افرادی هستند که سابقه کار با تلویزیون را داشته اند و همچنین گروه بازیگران مطرحی هم در این مجموعه فعالیت می نمایند. اما اینکه وارش چطور سریالی است، چه عواملی باعث شده این اعتراضات به وجود بیاید و عوامل سریال چه واکنشی در برابر آن داشته اند، بخش دیگری از حواشی مربوط به وارش است که در ادامه به آن بیشتر خواهیم پرداخت.

قصه ای در گذر از سال ها

سریال وارش با نام بهترین سال های زندگی ما سال گذشته در روستا های گیلان کلید خورد. این مجموعه تا چند هفته پیش از رسیدن به آنتن با همان نام قبلی شناخته می شد، اما نام این سریال به وارش که یکی از شخصیت های اصلی سریال است، تغییر کرد. تصمیم تغییر نام، بسیار درست بود، چون تابه حال که بیش از هشت قسمت از سریال سپری شده چیزی جز اندوه و نقصان در سیر داستانی این مجموعه دیده نمی گردد و ربطی به بهترین سال های زندگی شخصیت ها ندارد.

براساس تیتراژ، داستان، این مجموعه با برداشتی آزاد از رمان مهاجران هاوارد فاست رمان نویس مشهور آمریکایی نوشته شده. اگر حتی این رمان را نخوانده باشید با جستجویی ساده در اینترنت به راحتی خلاصه داستان مهاجران را پیدا خواهید کرد. احتمالا منظور سازندگان سریال وارش از برداشتی آزاد، فقط شغل ماهیگیری، وقوع زلزله و شباهت ظاهری شخصیت یارمحمد در سریال وارش و شخصیت لائوت در کتاب مهاجران بوده. چون یارمحمد پس از چند قسمت می میرد و داستان جهت دیگری پیدا می نماید، اما لائوت با زنی پولدار ازدواج می نماید و شروع به سرمایه گذاری در بورس می نماید.

در هر صورت داستان سریال وارش خط سیر تعیینی دارد و با گذشت چندین قسمت نشان داده که قصه گوی خوبی است و مخاطب می تواند به تماشای قصه آن بنشیند. اما دلیل اصرار سازندگان بر اقتباسی بودن این داستان تعیین نیست. داستان سریال در دهه سی شمسی در یکی از روستا های استان گیلان می گذرد. با اینکه تطابق تاریخی وجود ندارد و قحطی سیستان در سال 1347 رخ داده، اما سریال با این موضوع شروع می گردد و نشان می دهد یارمحمد همراه زن باردار خود از سیستان راهی گیلان می گردد تا از گرسنگی و قحطی نجات پیدا نمایند.

آنجا یکی از دوستان قدیمی خود به نام میرولید را پیدا می نماید که سال ها است از سیستان به گیلان رفته و در شیلات مشغول به کار است. فرزند یارمحمد در همان روستا به جهان می آید و او هم زیر دست میرولید مشغول به کار می گردد.

زن میرولید دختر دایی بیودای دارد به نام وارش که همزمان با همسر یارمحمد بچه اش به جهان می آید. شبی زلزله ای در روستا می آید و یارمحمد که قصد نجات فرزند وارش را داشته همسر خود را نجات نمی دهد و به همین دلیل او کشته می گردد.

در این میان شخصیت خان زاده و باج خوری به نام تراب در آن منطقه حضور دارد که مدام از میرولید بهره کشی می نماید، زورگو است و به وارش چشم دارد. پس از زلزله یارمحمد با وارش ازدواج می نماید و تراب راه دشمنی او را در پیش می گیرد.

پس از مدتی یارمحمد هم کشته می گردد و وارش می ماند و دو فرزند خردسال به نام های یوسف و جاوید و شخصیت تراب که مدام برای وارش دردسر به وجود می آورد و ... این خلاصه داستان مجموعه وارش است که قرار است 34 قسمت ادامه داشته باشد و در گذر سال ها داستان به دهه 50 و انقلاب اسلامی برسد. اشکالات و کاستی هایی در داستان و نوع پرداخت آن وجود دارد که اگر از آن ها چشم پوشی گردد، وارش در کل مجموعه متوسطی است که می خواهد قصه بگوید. قصه رنج آدم های ضعیف و قدرت نمایی شر در بستر یک سری موقعیت های تاریخی که در شمال ایران می گذرد.

راویان وارش

احمد کاوری کارگردان، نویسنده، بازیگر و دستیار کارگردان بوده و فعالیت حرفه ای خود را از دهه شصت شروع نموده است. کاوری دو فیلم نفوذی و خودزنی را کارگردانی نموده و نویسنده فیلم ژن خوک به کارگردانی سعید سهیلی بوده است. از بازی های به یاد ماندنی او می توان به فیلم ارتفاع پست و اتوبوس شب اشاره نمود.

او که پس از ساخت چند تله فیلم و سریال کمتر دیده شده بود حالا کارگردانی وارش را برعهده گرفته است. کاوری سال ها در سریال ها و مجموعه های تلویزیونی در سِمت های مختلف حضور داشته و این رسانه را می شناسد. وارش به عنوان یک سریال بلند از نظر کارگردانی کار قابل قبولی است و باید دید این فرایند ادامه خواهد داشت یا نه.

نویسنده سریال وارش که در حواشی اخیر بیشتر اتهامات سمت او نشانه رفته است، جابر قاسمعلی است. او سال ها در زمینه فیلمنامه نویسی و نقد فیلم فعالیت داشته است و آثار مهم و محبوبی از خود به جا گذاشته. از فیلمنامه های تلویزیونی مهم او می توان به اگه بابام زنده بود، طلسم شدگان، راه شب و نرگس اشاره نمود. سریال هایی که همه در زمان خود مورد اقبال فراوان قرار گرفتند.

قاسمعلی سال ها است عضو شورای داوری خانه سینما و کانون فیلمنامه نویسان ایران هم است. با اینکه او دوست دارد فیلم نامه وارش را برداشتی آزاد از یک رمان آمریکایی بداند، اما وارش بیشتر یک قصه غم انگیز و پر پیچ و خم است که مدام خیر و شر را در مقام مقایسه قرار می دهد. گروه بازیگران وارش نقطه اتکای این مجموعه است. بهنام تشکر برای اولین بار در قامت یک شخصیت منفی در یک مجموعه تلویزیونی حضور دارد، او با فیزیک و بازی که با صدایش می نماید توانسته به خوبی یک تراب نفرت انگیز را به نمایش بگذارد.

علیرضا کمالی با آنکه نقش کوتاهی داشت، اما به درستی نقش یارمحمد را ایفا کرد. راهنمایی هاشمی، مینا نوروزی، رحیم نوروزی و... بازیگرانی هستند که تا به حال بازی آن ها در سریال نمایش داده شده. نام های دیگری مثل برزو ارجمند، علیرضا جلالی تبار، سهیلا رضوی، داریوش کاردان و... هم در میان اسامی بازیگران دیده می گردد که باید منتظر ماند و بازی آن ها را در ادامه سریال دید.

همه نقدها و حواشی سریال

پیش از آنکه به حواشی پیش آمده درباره سریال وارش بپردازیم اشاره به این نکته مهم است که در سال های اخیر با وجود اینکه بیشتر مردم از تلویزیون روی گردان شده اند و ترجیح می دهند زمان خود را با دیدن سایر رسانه ها پر نمایند، اما بحث اتهامات وارده و حواشی سیاسی، قومیتی، ممیزی ها و ... به تلویزیون و سریال هایش بیشتر از سال های دهه هشتاد و هفتاد شده است.

با وجود اینکه در آن سال ها پیش از نیمی از جمعیت ایران سریال های تلویزیون را می دیدند، اما تا این حد به این مسائل دامن زده نمی شد. اما ماجرای جنجال سریال وارش از زمانی شروع شد که در یکی از قسمت های ابتدایی این مجموعه وقتی وارش خواستگاری تراب را رد می نماید و تصمیم می گیرد با یارمحمد ازدواج کند، تراب به سمت ماهی گیر ها می رود و با فریاد به آن ها اتهام بی غیرتی می زند که یک غریبه می خواهد با دختری از روستای آن ها ازدواج کند.

این در حالی است که سریال تأکید دارد او یک خان زاده شرور است، اما با این حال و بعد از پخش این قسمت روز پنجشنبه 21 آذر، چند تن از اهالی رشت در مرکز استان گیلان با پلاکارد هایی در دست که خواهان توقف این سریال بودند، جلوی صدا و سیمای مرکز گیلان تجمع کردند.

آن ها سریال وارش را توهینی سیستماتیک به مردم گیلان می دانستند و حتی برخی از آن ها انتقاد هایی به سریال گیله وا که چندی پیش از تلویزیون پخش شد بیان داشتند و انتخاب بهروز شعیبی با جثه کوچکش برای نقش میرزا کوچک خان را یک توهین دانستند. حرف اصلی افرادی که در این تجمع حضور داشتند این بود که سازندگان فیلم و سریال ها نباید بدون تحقیق درباره تاریخ گیلان صحبت نمایند.

در این میان استاندار گیلان، نماینده های شورای شهر رشت، امام آدینه رشت و یکی از نماینده های مجلس رشت در اعتراضات جداگانه ای خواهان توقف سریال یا عذرخواهی عوامل آن شدند. در این چند روز گذشته سایت های خبری منصوب به نهاد های استان گیلان مدام بیانیه صادر کردند. حتی در یکی از نقد ها نوشته شده بود: گیلان به یک لوکیشن مجانی برای سینما و تلویزیون تبدیل شده و بخشی از داستان را هم بدون تحقیق به آنجا ریط می دهند.

تا زمان تنظیم این گزارش فقط بهنام تشکر ویدئویی در اینستاگرام منتشر نموده و با اشاره به اینکه خود اهل گیلان است نوشته است: در بخشی از سریال به اشتباه از کلمه بی غیرت استفاده شده، اما اجازه بدهید و قسمت های بعد را ببینید. البته با اینکه بیم آن می رفت که این مشکل مانند مسئله ای که برای سریال سرزمین کهن پیش آمده بود باعث توقف پخش گردد، اما آدینه شب سریال به روی آنتن رفت.

این نشان می دهد بالاخره صداوسیما تصمیم گرفته پشت تولیدات خود بایستد و مردم را به صبر دعوت کند تا با دیدن باقی ماجرا کمی آرام تر شوند. با این همه هنوز هم سرنوشت وارش دقیقا تعیین نیست و باید دید در هفته پیش رو حواشی بر پخش سریال اثری خواهد گذاشت یا خیر. این مهم است که سریال نشان دهد قصد سوئی ندارد.

منبع: برترین ها
انتشار: 11 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 279

به "وارش و جنجال هایش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وارش و جنجال هایش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید