چهاردهمین نشست مشترک برجام امروز در وین برگزار می گردد

به گزارش کوه سفید، به گزارش خبرنگاران، وین، پایتخت اتریش، روز 15 آذر (ششم دسامبر) میزبان نمایندگان کشورهای باقی مانده در توافق هسته ای است. این نشست در شرایطی برگزار می گردد که جمهوری اسلامی ایران اعلام نموده در صورت ادامه بدعهدی طرف های مقابل اوایل ماه ژانویه، بار دیگر از تعهدات برجامی خود خواهد کاست. هدف این نشست نجات برجام عنوان شده است.

چهاردهمین نشست مشترک برجام امروز در وین برگزار می گردد

خبرگزاری فرانسه در این رابطه می نویسد: نشست روز ششم دسامبر کمیسیون مشترک توافق هسته ای، نخستین نشست نمایندگان کشورهای باقی مانده در برجام پس از جلسه ماه ژوئیه است. در این نشست نمایندگان کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس ، روسیه و چین به همراه نمایندگانی از ایران شرکت دارند.

عباس عراقچی، در نشست روز ششم دسامبر ریاست هیات ایرانی را برعهده دارد.

روز پنجشنبه پنجم دسامبر و در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک ناظر بر برجام در وین، نمایندگان کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان ایران را متهم به فراوری موشک های بالستیک با ظرفیت حمل کلاهک های هسته ای کردند.

نمایندگان این سه کشور اروپایی در نامه ای خطاب به سازمان ملل که روز پنجشنبه پنجم دسامبر ارسال شده، ناخشنودی خود را از فعالیت های موشکی ایران ابراز کردند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این ادعای کشورهای اروپایی را خطا ارزیابی نموده و تکذیب نموده است.

نشست کمیسیون مشترک ناظر بر توافق هسته ای به ریاست هلگا ماریا اشمید معاون مسئول هماهنگ نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین برگزار می گردد.

بعضی اخبار رسانه های غربی در روزها و ساعت های اخیر از حرف های غیرمسئولانه اروپایی ها، حکایت از آن دارد که نشست امروز وین ممکن است در فضایی متفاوت تر از نشست های قبلی برگزار گردد.

محمد جواد ظریف روز گذشته(پنجشنبه) با انتشار توئیتی، به نامه اتهام آمیز تروئیکای اروپایی به سازمان ملل در خصوص ایران واکنش نشان داد و این نامه را اقدامی باطل و از روی استیصال برای لاپوشانی بی کفایتی این کشورها در اجرای تعهدات برجامی شان دانست.

ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: جدیدترین نامه تروئیکای اروپایی به دبیرکل سازمان ملل درمورد موشک های (ایران)، اقدامی باطل و از روی استیصال است تا بی کفایتی خودشان را در اجرای حداقلی ترین تعهدات شان ذیل برجام را لاپوشانی نمایند.

وی در ادامه این توییت آورد: اگر تروئیکای اروپایی درپی اندکی اعتبار جهانی است، می تواند با اعمال حق حاکمیت به جای تسلیم شدن در برابر قلدری آمریکا، آغاز کند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که: اروپایی ها در حال آنالیز فعال کردن ساز و کاری در برجام هستند که می تواند منجر به بازگرداندن تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران گردد؛ اقدامی که به مکانیسم ماشه معروف است.

رویترز در این خبر در نقل قولی از یک دیپلمات بدون اشاره به نام وی! نوشت: فکر می کنم پنجره برای مذاکره و نجات توافق تقریباً بسته است.

به نوشته رویترز، کشورهای اروپایی در حال آنالیز کلید زدن ساز و کاری موسوم به مکانیسم ماشه هستند که می تواند به بازاعمال تحریم های سازمان ملل علیه ایران منجر گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 250

به "چهاردهمین نشست مشترک برجام امروز در وین برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهاردهمین نشست مشترک برجام امروز در وین برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید