کدام مشاغل ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند

به گزارش کوه سفید، سازمان امور مالیاتی از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور تا به امروز مجموعه تمهیدات و اقداماتی علیه این ویروس انجام داده که بیشتر آن ها حول محور امهال مالیاتی می چرخند. امهال مالیاتی شامل تمدید مهلت ارسال اظهارنامه، لغو جلسات هیئت اختلاف، تمدید مهلت بخشش جرائم قابل بخشش مالیاتی می گردد که مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان سال 1398 تا سرانجام فروردین سال جاری برای تمامی مؤدیان و همچنین زمان سررسید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای بعضی گروه های مالی تا سرانجام اردیبهشت سال جاری تمدید شد.

کدام مشاغل ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند

در این راستا، انتقاداتی به عملکرد سازمان مالیاتی مبنی بر اینکه باید به جای تعویق زمان اجرای قوانین مالیاتی، برای مراعات حال مشاغل آسیب دیده از کرونا مالیات در زمان اوج کرونا بخشیده می شد، وارد شد.

پیش ازاین، صاحبان مشاغل باید تا سرانجام خردادماه امسال اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه می کردند که با شیوع کرونا در راستای امهال مالیاتی، این زمان با دو ماه تمدید به سرانجام مرداد امسال موکول شد اما ازآنجاکه سرانجام مردادماه با آدینه و روز تعطیل روبرو شده است؛ بنابراین بر اساس قانون امروز (شنبه یکم شهریورماه) آخرین مهلت قانونی برای ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی است.

فرم اظهارنامه مالیاتی مشاغل شامل چه مواردی است؟

بنابراین، صاحبان مشاغل تا سرانجام امروز فرصت دارند که به وسیله سایت سازمان مالیاتی به نشانی tax.gov.ir اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه نمایند و آن ها در صورت عدم ارائه اظهارنامه در مهلت مقرر از هرگونه تسهیلات و مشوق های قانونی محروم خواهند شد.

فرم اظهارنامه های مالیاتی برای صاحبان مشاغل گروه های مختلف معمولاً اطلاعات هویتی اشخاص مذکور را شامل می گردد که ازجمله آن می توان به اطلاعات هویتی و مکانی، مجوزهای فعالیت مالی، درآمد مشمول مالیات، معافیت های قانونی، موجودی مواد و کالا در اول و سرانجام دوره، صورت حساب سود و زیان ترازنامه، واردات و صادرات کالا و خدمات، اطلاعات شرکاء، اطلاعات حساب های بانکی مربوط به فعالیت شغلی، صورت درآمد و هزینه (اطلاعات خریدوفروش کالا و خدمات و هزینه های مربوط) اطلاعات اموال و دارائی ها مربوط به فعالیت شغل خلاصه درآمد و هزینه (اطلاعات خریدوفروش کالا و خدمات و هزینه های مربوط) اشاره نمود.

چه مشاغلی باید اظهارنامه مالیاتی ارائه نمایند؟

طبق قانون، صاحبان مشاغل بر اساس نوع و حجم فعالیت به سه گروه تقسیم می شوند و آن ها مکلف به تسلیم اظهارنامه هستند که گروه اول شامل مشاغلی می گردد که مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا 10 برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده (قبل از کسر معافیت) طبق آخرین برگ مالیات قطعی (مجموع اصلی و متمم) عملکرد سال 1391 و به بعد که تا تاریخ سرانجام دی ماه سال قبل از آغاز سال مالیاتی ابلاغ شده باشد، هرکدام بیشتر از مبلغ سه میلیارد تومان باشد.

همچنین، مشاغلی که مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده (قبل از کسر معافیت) طبق آخرین برگ مالیات قطعی (مجموع اصلی و متمم) عملکرد سال 1391 و به بعد که تا تاریخ سرانجام دی ماه سال قبل از آغاز سال مالیاتی ابلاغ شده باشد. هرکدام بیشتر از مبلغ یک میلیارد و تا سه میلیارد تومان باشد، جزو گروه دوم محسوب می شوند و مؤدیانی که در گروه های اول و دوم قرار نمی گیرند هم جزو گروه سوم محسوب می شوند.

علاوه بر این، اشخاص زیر فارغ از حجم فعالیتشان از منظر انجام تکالیف موضوع آیین نامه مذکور جزء مؤدیان گروه اول محسوب می شوند.

1- دارندگان کارت بازرگانی (واردنمایندگان و صادرنمایندگان)

2- صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای جواز تأسیس و پروانه بهره برداری از وزارتخانه ذی ربط

3- صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر

4- صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، کلینیک های تخصصی

5- صاحبان مشاغل صرافی

6- فروشگاه های زنجیره ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذی ربط.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 857

به "کدام مشاغل ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام مشاغل ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید