کشف قدیمی ترین آثار دوران اسلامیِ مازندران در یک باغ

به گزارش کوه سفید، حدس ها در محوطه معصومی مازندران به کشف سه قطعه از گونه ظروف سفالی گلابه ای منقوش رنگارنگ متعلق به قرون اولیه اسلامی منجر شد که قدیمی ترین آثار دوره اسلامی این منطقه از مازندران اعلام شده اند.

کشف قدیمی ترین آثار دوران اسلامیِ مازندران در یک باغ

جهت دریافت خدمات طرح باغ ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سراله قاسمی گرجی - سرپرست هیئت باستان شناسی در محوطه تاریخی معصومی - گفت: حدس ها در محوطه معصومی مازندران به کشف سه قطعه از گونه ظروف سفالی گلابه ای منقوش رنگارنگ متعلق به قرون اولیه اسلامی منجر شد که این یافته ها به عنوان قدیمی ترین آثار دوره اسلامی منطقه می تواند نقش ارزشمندی را در ترسیم توالی فرهنگی و خوانش وقایع ادوار مختلف اسلامی در پیوند با مرکز اولیه اسلام در مناطق همجوار نظیر جرجان، ساری و آمل ایفا نماید.

او با بیان این که آنالیز محوطه معصومی در روستای آسیابسر از توابع شهرستان بهشهر در استان مازندران با 16 گمانه در داخل و پیرامون محوطه شروع شد، اظهار کرد: از این تعداد، 7 گمانه بدون اثر بود که در 9 گمانه آثار غیر منقول به صورت معماری و آثار منقول شامل قطعات سفال، ظروف سفالی کامل یا ناقص، تکه های شیشه، اشیای آهنی و مفرغی، تیغه سنگی و دوک نخریسی به دست آمدند.

وی با اشاره به گزارش های مردمی در زمستان 97 و در زمان انجام تسطیح و خاکبرداری از این قطعه باغ مبنی بر تخریب آثار فرهنگی توسط مالکانِ باغ، از شناسایی باغ توسط میراث فرهنگی اطلاع داد و اضافه نمود: هر چند بلافاصله از ادامه این فعالیت جلوگیری شد، اما بخش زیادی از این محوطه تخریب شده بود و شواهدی از آثار پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی در این محوطه مورد شناسایی قرار گرفتند.

سرپرست هیئت باستان شناسی ، آثار و شواهد پیش از تاریخی بدست آمده از این محوطه را مربوط به گمانه شماره 10 دانست که شامل بقایای معماری سنگی، اجاق، قطعات سفال خاکستری تیره و روشن و همچنین یک نمونه تیغه سنگی بوده که با توجه به مجموعه یافته های سفالی در سطح محوطه به دوره آهن تعلق دارند و گفت: یافته های تاریخی نیز متعلق به بقایای تدفین بوده که آثار و شواهد آن در اثر خاکبرداری و همچنین حفاری های غیر مجاز در قسمت سطح و دامنه های شرقی و شمالی پراکنده شده است.

قاسمی با بیان این که آثار و شواهد بدست آمده از دوران اسلامی نیز از بقایای خاکبرداری و همچنین تعدادی گمانه شناسایی شده شامل آثار معماری و مواد فرهنگی منقول است، اضافه نمود: از دوره اسلامی علاوه بر آثار دوران صفوی تا قاجار، شواهد قابل توجهی نیز از قرون اولیه اسلامی (قرن 4 تا 5 قمری) و همچنین دوره ایلخانی بدست آمده است.

این باستان شناس از بین یافته های قرون اولیه اسلامی به کشف سه قطعه از گونه ظروف سفالی گلابه ای منقوش رنگارنگ با نقش پرنده، گل و نقوش شبه کتیبه ای اشاره نمود و گفت: این یافته ها به همراه آثار شیشه ای و فلزی از این نظر حائز اهمیت هستند که تا کنون تمرکز مطالعات باستان شناسی حوزه اسلامی در بهشهر عمدتاً روی آثار معماری دوره صفوی بوده و از سطح تکنولوژیکی صنایع مختلف از جمله سفالگری، شیشه گری و فلزکاری به ویژه از قرون اولیه اسلامی اطلاع چندانی در دست نبوده است.

سرپرست هیئت باستان شناسی با تاکید بر این که این یافته ها به عنوان قدیمی ترین آثار دوره اسلامی منطقه، علاوه بر شناخت ابعاد تکنولوژیکی، تجاری و مالی، می تواند نقش ارزشمندی را در ترسیم توالی فرهنگی و خوانش وقایع ادوار مختلف اسلامی در پیوند با مرکز اولیه اسلام در مناطق همجوار نظیر جرجان، ساری و آمل ایفا نماید، اضافه نمود: ماهیت برنامه کاوش با هدف پاسخگویی به استعلام درخواستی مالک و در حد حدس با بودجه محدود بوده و شناخت و نجات بخشی آثار به جامانده نیازمند به انجام کاوش گسترده علمی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 299

به "کشف قدیمی ترین آثار دوران اسلامیِ مازندران در یک باغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف قدیمی ترین آثار دوران اسلامیِ مازندران در یک باغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید