19 میدان نفتی و گازی در دو دولت اخیر کشف شد

به گزارش کوه سفید، تهران (پانا) - مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در پیامی، سالروز کشف نفت در مسجدسلیمان را گرامی داشت و گفت طی هشت سال اخیر، در مجموع 19 میدان مشتمل بر 48 افق مخزنی جدید همچون نام آوران، یلدا، پازن و ارم کشف شده است.

19 میدان نفتی و گازی در دو دولت اخیر کشف شد

به گزارش روابط عمومی وزارت نفت، سیدصالح هندی مطرح کرد: پنجم خرداد مصادف با سالروز کشف نفت در 114 سال پیش در شهر مسجدسلیمان استان زرخیز خوزستان، جنوب کشور عزیزمان ایران اسلامی به سال 1287 است.

وی تاکید نموده که غیرت و همت بی همتای ایرانی ها باعث شد این نعمت الهی، با وجود میل و حضور خارجی ها به ویژه انگلیسی ها برای کشف اولیه و استخراج آن که نقشه غارت و یغمای دائمی آن را نیز برنامه ریزی نموده و در سر می پروراندند، به دست جوانان و فرزندان این مرز و بوم، کشف و فراوری گردد و بهره برداری آن رونق و تداوم یابد و با تربیت نسل های بعدی در صندلی اساتید برجسته دانشگاهی و مدیران توانمند اجرایی، توانستند به نحو مطلوبی نفت را در خدمت اقتصاد میهن عزیزمان درآورند و با ملی شدن صنعت نفت ایران، مخازن و میادین نفتی و گازی یکی پس از دیگری کشف و به عنوان سرمایه عظیم ملی پشتوانه آبادانی کشور شد.

هندی در ادامه با اشاره به اینکه این رشد ادامه یافت تا آنجا که در دولت های یازدهم و دوازدهم - دولت تدبیر و امید - حجم نفت و گاز کشف شده در سال های 1392 تا 1400 آن چنان بود که مقام نخست نفت و گاز در سال 2019 در میان تمامی کشورهای جهان به ایران تعلق گرفت، گفت که همچنین در مدت زمان مورد اشاره در مجموع 19 میدان مشتمل بر 48 افق مخزنی جدید همچون نام آوران و یلدا و میادین گازی پازن و ارم کشف شد که حجم نفت خام قابل استحصال این کشفیات 3 میلیارد و 303 میلیون بشکه و حجم گاز خشک قابل استحصال 72 هزا رو 874 میلیارد فوت مکعب تخمین زده می گردد.

شرکت ملی نفت ایران در سال 2019 میلادی از نظر مجموع حجم اکتشافات اجرا شده (نفت و گاز) با کشف 4.973 میلیارد بشکه معادل هیدروکربن مایع ذخیره قابل برداشت، صندلی نخست را در بین شرکت های عظیم نفتی جهان اعم از شرکت های نفت ملی و بین المللی به خود اختصاص داده است. این رقم معادل 31 درصد از مجموع حجم هیدروکربن کشف شده جهان در سال 2019 میلادی است.

کشف میدان ارم با ذخیره قابل برداشت معادل 2.7 میلیارد بشکه (معادل 20 درصد کل گاز کشف شده در جهان) و میدان نام آوران با ذخیره قابل برداشت 2.3 میلیارد بشکه (معادل 10.5 درصد از کل نفت کشف شده در جهان) به ترتیب صندلی های اول و سوم اکتشافات انجام شده در جهان در سال 2019 میلادی را به خود اختصاص داده اند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 30 خرداد 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1342

به "19 میدان نفتی و گازی در دو دولت اخیر کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "19 میدان نفتی و گازی در دو دولت اخیر کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید