700 بیمار دیالیزی سیستان و بلوچستان می توانند به زندگی دوباره بازگردند

به گزارش کوه سفید، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: استان سیستان و بلوچستان از لحاظ اهداء عضو از بیماران مرگ مغزی در رتبه های اخر کشور قرار گرفته است.

700 بیمار دیالیزی سیستان و بلوچستان می توانند به زندگی دوباره بازگردند

به گزارش خبرنگاران- دکتر قاسم میری علی آباد در نخستین همایش اهدای عضو سیستان و بلوچستان اظهار کرد: امکان عمل جراحی پیوند کلیه و قرنیه به هر تعدادی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان وجود دارد اما متاسفانه عدم مشارکت خانواده بیماران مبتلا به مرگ مغزی در اقدام انسان محبت آمیز اهداء عضو بیماران زیادی را از دریافت ارگان های حیاتی محروم نموده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: هم اینک حدود 800 بیمار دیالیزی در محدوده این دانشگاه از بیماری رنج می برند که حدود 700 نفر آنان با اهدای عضو بیماران مغزی می توانند به زندگی دوباره بازگردند.

میری بیان نمود: اهدای عضو به عنوان اقدامی انسان محبت آمیز و حیات بخش در این استان نیازمند فرهنگ سازی است.

وی ادامه داد: در سیستان و بلوچستان سالانه 80 مورد مرگ مغزی رخ می دهد که علت عمده آنها نیز تصادفات و سکته مغزی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان نمود: علاوه بر بیماران کلیوی سایر بیماران نظیر قلبی در بیمارستان های سیستان و بلوچستان چشم انتظار اهدای عضو هستند تا زندگی دوباره را تجربه نمایند.

علی آباد با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در زمینه اهدای عضو گفت: از سال گذشته با برنامه ریزی صورت گرفته امکان برداشت عضو از فرد مرگ مغزی در بیمارستان های این دانشگاه امکان پذیر شد اما در این مدت تنها سه مورد اهدای عضو در استان داشتیم.

وی بیان نمود: امکان پیوند کلیه و قرنیه در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از سالیان گذشته امکان پذیر بوده، به طوری که تاکنون بیش از 160 پیوند کلیه و بیش از 900 پیوند قرنیه در سیستان و بلوچستان صورت گرفته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مسائل فرهنگی و عدم باور مرگ مغزی را از مهمترین دلایل آمار بسیار پایین اهدای عضو در سیستان و بلوچستان ذکر کرد و اضافه کرد: لازم است همه اقشار جامعه این دانشگاه را در جهت فرهنگ سازی این اقدام انسان محبت آمیز کمک نمایند.

وی با اشاره به راه اندازی انجمن اهدای عضو در سیستان و بلوچستان گفت: این انجمن از سال گذشته به همت خانواده مرحوم فاطمه اسماعیل زایی در این استان راه اندازی شد، به طوری که تاکنون بیش از 60 نفر در آن عضو شدند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 14

به "700 بیمار دیالیزی سیستان و بلوچستان می توانند به زندگی دوباره بازگردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "700 بیمار دیالیزی سیستان و بلوچستان می توانند به زندگی دوباره بازگردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید