آتش سوزی بزرگ در اردوگاه مهاجران روهینگیا، صدها نفر آواره شدند

به گزارش کوه سفید، مقامات هندی اعلام کردند بر اثر وقوع آتش سوزی بزرگ در یک اردوگاه مهاجران روهینگیا در بخش مدانپور خادار دهلی نو، صد ها مسلمان روهینگیای ساکن در این اردوگاه آواره شدند.

آتش سوزی بزرگ در اردوگاه مهاجران روهینگیا، صدها نفر آواره شدند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از آمار دولتی هند، حدود 40 هزار مسلمان روهینگیا که برای نجات جان خود از میانمار به هند پناه برده اند، در مناطق مختلف این کشور از جمله دهلی نو، جامو و کشمیر و حیدرآباد زندگی می نمایند.

بیشتر این افراد (حدود 10 هزار نفر) در اردوگاه های مهاجران در جامو و کشمیر متمرکز هستند.

نشریه هندوستان تایمز به نقل از یک مقام پلیس این کشور نوشت: آتش سوزی حدود ساعت 23: 30 دقیقه شنبه شب رخ داد و 55 چادر کاملا در آتش سوختند.

هیچ تلفات و جراحت شدید در میان مسلمانان ساکن در این اردوگاه گزارش نشده است. این دومین آتش سوزی عظیم در این ارودگاه از سال 2018 تا به امروز است.

اداره آتش نشانی دهلی نو گفت: 15 خودرو اطفاء حریق به منطقه اعزام شدند و آتش نشانان پس از 6 ساعت کوشش توانستند آتش را خاموش نمایند.

صوفیه خاتون که به همراه مادر و تنها فرزندش در این اردوگاه زندگی می کرد گفت: آتش سوزی در چادری رخ داد که در آن کسی حضور نداشت. ما به سرعت از اردوگاه خارج شدیم، اما آتش همه چیز را نابود کرد و ما حتی یک روپیه (پل ملی هند) برای تامین احتیاج های روزمره خود نداریم.

درحالی که پلیس مشغول آنالیز دلیل این آتش سوزی است، تعدادی از مسلمانان روهینگیا ادعا نموده اند این آتش سوزی عمدی بوده است.

محمد فاروق یکی دیگر از ساکنین این اردوگاه گفت: آتش از چادری شروع شده که در آن هیچ سیم برقی نبوده و کسی در آن زندگی نمی نموده است. افراد وابسته به گروه های تندرو هندو پیش از این نیز در این اردوگاه دست به اقدامات خرابکارانه زده بودند.

گروه های هندوی تندرو که از حزب حاکم باهارتیا جانتا پارتی (بی جی پی) حمایت می نمایند، خواستار اخراج مسلمانان روهینگیا از هند هستند و ادعا می نمایند آن ها یک تهدید برای این کشور محسوب می شوند و به دنبال تصاحب زمین در هند می باشند.

مهاجران غیر قانونی

هند که کنوانسیون مهاجرت سازمان ملل را امضا ننموده است در ماه مارس امسال بیش از 220 پناهجوی روهینگیا را بازداشت کرد.

این کشور در سال 2018 نیز 230 نفر از پناه جویان روهینگیا را بازداشت و آن ها را به میانمار تحویل داد. اگرچه حدود 14 هزار روهینگیایی مورد حمایت سازمان ملل متحد هستند، با این حال دولت هند آن ها را به عنوان پناهنده به رسمیت نمی شناسد.

دولت هند اعلام نموده است که میخواهد مسلمانان روهینگیا را به میانمار اخراج کند. گروه های حقوق بشر اخطار داده اند اخراج این گروه از مسلمانان روهینگیا جان آن ها را به خطر می اندازد. میانمار هم اکنون با یک بحران جدید یعنی کودتای نظامی روبرو است. ارتش این کشور چندین هزار مسلمان روهینگیا را به قتل رسانده است.

بسیاری از مردم میانمار روهینگیایی ها را مهاجرینی غیرقانونی می دانند و لذا این مردمان از تبعیض هایی که علیه شان روا می رود در رنج هستند. دولت میانمار که در کنترل مقامات نظامی است با روهینگیایی ها همانند مردمانی فاقد ملّیت و بی خانمان برخورد می نماید و به آن ها تابعیت نمی دهد. روهینگیایی ها با محدودیت های سفت و سختی روبرو هستند؛ از جمله محدودیت در جابجایی، دسترسی به امکانات پزشکی و آموزشی.

علاوه بر هند، هزاران مسلمان روهینگیایی برای نجات جان خود به سایر کشور های منطقه از جمله بنگلادش و مالزی پناه برده اند.

به گفته مقامات بنگلادشی از ماه اوت (مرداد) سال 2017 نزدیک به 700 هزار مسلمان روهینگیا وارد بنگلادش شده اند درحالی که پیش از این حدود 400 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در مناطق مختلف بنگلادش زندگی می کردند.

هم اکنون بیش از 900 هزار مسلمان روهیگنیا در ارودگاه های مهاجران در منطقه کاگس بازار بنگلادش حضور دارند. نزدیک به 688 هزار نفر از این تعداد پس از شروع دور جدید خشونت ها در میانمار در اواخر ماه اوت سال گذشته به بنگلادش آمده اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 تیر 1400 بروزرسانی: 16 تیر 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1372

به "آتش سوزی بزرگ در اردوگاه مهاجران روهینگیا، صدها نفر آواره شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش سوزی بزرگ در اردوگاه مهاجران روهینگیا، صدها نفر آواره شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید