اشیای سفالی موزه سفال ابرکوه شناسنامه دار شدند

به گزارش کوه سفید، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، اشیای سفالی موزه سفال ابرکوه شناسنامه دار شدند.

اشیای سفالی موزه سفال ابرکوه شناسنامه دار شدند

قضیه چیست؟

حمید مشتاقیان، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابرکوه گفت: اشیای سفالی بخش سفال موزه مردم شناسی این شهرستان شناسنامه دار شدند.

مشتاقیان اظهار کرد: موزه مردم شناسی ابرکوه در سال 1385 باهدف نگهداری و نمایش آثار ارزشمند مرتبط با زندگی سنتی مردم راه اندازی شده است.

او ادامه داد: بتازگی نمونه هایی از کاسه سفالی، کوزه، گلدان، ابریق، پیاله ها، بشقاب، پیه سوز، فنجان، دودسته، چهاردسته، قیف سفالی، درپوش، سرقلیان و جام سفالی که نقوش هندسی و گیاهی همانند کنده، اضافه نموده، فشاری، نیشگونی و نقوش زیر لعاب روی آن ها نقش بسته است برای نگهداری و نمایش به آثار موجود در موزه مردم شناسی ابرکوه اضافه شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابرکوه بیان نمود: با افتتاح موزه سفال صولت و جانمایی تعداد 35 شی سفالی درون آن، این آثار پس از طی مراحل اولیه شامل ثبت و شماره گذاری شناسه دار شدند.

او اضافه نمود: عناوین شناسه ها شامل موضوعاتی نظیر شماره، نام، کاربری، نقش، تکنیک ساخت و قدمت است که بصورت فارسی و لاتین در کنار آثار قرار داده شده است.

مشتاقیان با اشاره به اینکه سفالینه ها ازجمله آثار ارزشمند هنری و فرهنگی باقی مانده از ادوار گذشته است که تصویری گویا از جامعه پیشین را نشان می دهد، مطرح نمود: فن ساخت سفالینه های موجود در موزه مردم شناسی ابرکوه بصورت چرخ سفال با دور تند و کند و دست ساز است.

منبع: همگردی
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1197

به "اشیای سفالی موزه سفال ابرکوه شناسنامه دار شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشیای سفالی موزه سفال ابرکوه شناسنامه دار شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید