آنالیز جگوار ای، تایپ؛ زیبای انگلیسی

به گزارش کوه سفید، اگر قصدمان این بود که فقط ده خودروی برتر تاریخ را انتخاب کنیم، جگوار ای-تایپ (Jaguar E-Type) باز هم بدون تردید در این لیست قرار می گرفت. دماغه بلند و کشیده این خودرو که نشان از موتور پرقدرت درونش دارد، چشم را خیره و نظرها را به خود جلب می نماید.

آنالیز جگوار ای، تایپ؛ زیبای انگلیسی

موتور دوازده سیلندر این ماشین علت مهم دیگری است که عاشقان ماشین و ماشین بازها همواره آن را بیش از دیگر فراوریات جگوار مورد توجه قرار دهند و آرزوی داشتنش را نمایند.

جگوار ای-تایپ یا آن طور که برای بازار آمریکا نامگذاری شد XK-E اتومبیل اسپرت انگلیسی بود که به وسیله کمپانی اتومبیل سازی جگوار بین سال های 1961 و 1975 فراوری شد. تلفیق زیبایی بدنه، طراحی کاملا متفاوت آن نسبت به دیگر فراوریات آن موقع و البته قیمت مناسبش باعث شد این خودرو به سرعت تبدیل به نمادی ماندگار در تاریخ صنعت اتومبیل سازی گردد.

در دورانی که سیستم ترمز بیشتر ماشین ها سیستم بشکه ای بود و خودروها با قرار دادن تکیه محوری خودرو روی محور عقب عملکردی تقریبا قابل قبول پیدا نموده بودند، جگوار تایپ-ای با حدبیشتر سرعت ثبت شده 242 کیلومتر در ساعت، ترمزهای دیسکی، شتاب زیر هفت ثانیه در رسیدن از صفر تا صد کیلومتر، سیستم کنترل فرمان طبقی، سیستم یاری فنر مستقل روی هر چرخ و صد البته زیبایی بی مثالش وارد بازار شد و گوی سبقت را از همه رقبایش ربود.

بیشتر بخوانید: آنالیز دلورین دی ام سی 12؛ شاهکار یک خلافکار

تصویری از نمای پشتی جگوار ای-تایپ

جگوار E-Type بر اساس اتومبیل مسابقه ای جگوار، یعنی دی-تایپ، ساخته شد. جگوار دی-تایپ سه سال پیاپی جایزه قهرمانی لمانز را نصیب خود نموده بود (سال های 1955 تا 1957). در زمان رونمایی از جگوار ای-تایپ، انزو فراری، مالک و موسس کمپانی فراری، اذعان کرد به نظرش این ماشین زیباترین خودرویی است که تا آن موقع ساخته شده است.

در سال 2004 مجله بین المللی اتومبیل اسپرت (Sports Car International) در مقاله ای، این خودرو را در صدر جدول انتخابی خود به عنوان برترین اتومبیل اسپرت دهه شصت میلادی قرار داد.

در ابتدا، جگوار ای-تایپ به صورت کوپه دو نفره طراحی و به صورت عمومی رونمایی شد. نسخه چهار نفره (2+2) کوپه، با فاصله بلند بین دو محور، چند سال بعد فراوری و عرضه شد. مدل های جدیدتر جگوار ای-تایپ رسما با نام سری 2 و سری 3 عرضه شد و به همین علت، مدل قبلی با نام سری یک شناخته می گردد با این که این نام رسمی اش نیست.

سری یک ارزشمندترین مدل جگوار ای-تایپ است و به طور کلی به دو دسته تقسیم می گردد؛ آن هایی که بین سال های 1961 و 1964 و با موتور 3.8 لیتری ساخته شدند و آن هایی که با موتور 4.2 لیتری از سال 1965 تا 1967 فراوری شدند و تغییرات بسیاری را با خود به همراه آوردند. از موتور پرقدرت تر که بگذریم، ده درصد افزایش گشتاور، جعبه دنده تمام اتوماتیک موازی همزمان و البته جایگاه های قابل تنظیم، از دستاوردهای نوین این خودرو بودند که در قالب زیبای قبلی جای گرفتند.

بیشتر بخوانید: آنالیز ب ام و M1؛ یک سوپر استار تمام عیار

تصویری از داخل جگوار ای-تایپ

با توجه به این که این ماشین انگلیسی خصوصا در انگلستان هواداران بسیاری داشته و دارد، زیرمجموعه های جالبی از آن در شهرهای انگلیس یافت می گردد. به عنوان مثال، در حالی که جگوار هرگز سری 5/1 را در طول زمان به رسمیت نشناخته، این زیر شاخه ها به وسیله باشگاه بریتانیایی جگوار و دیگر صاحب نظران برجسته رسمیت یافته اند! این دسته بندی ها یا زیر مجموعه ها در واقع بر اساس شماره شاسی مرتب شده اند و ارزش این اتومبیل های کلکسیونی را معین می نمایند.

گران ترین نسخه جگوار ای-تایپ با موتور 4.2 لیتری در سال 2015 در یک حراجی به مبلغ هفت و نیم میلیون دلار فروخته شد. البته این اتومبیل خاص، همه مشخصه هایی را که کلکسیونرها در پی آن هستند، دارد. برای مثال، تمام شماره های موتور، شاسی، گیربکس با هم مطابقت دارد و نشانگر این است که این خودرو تماما اصل و بدون دست خوردگی است. تمام اسناد مالکیت آن طی 45 سال متعلق و تحت نام یک خانواده بود و مهم تر از همه این که 145 هزار کیلومتر بیشتر راه نرفته بود؛ این میزان در دنیای کلکسیونرها برای یک ماشین کلاسیک حکم نو بودن ماشین را دارد. نظم و ترتیب و صحت و وجود این گونه سوابق، مدارک و اسناد، تاثیر بسیاری روی قیمت ماشین های کلکسیونی می گذارند.

***

شما می توانید آگهی های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی را در بخش آگهی های خودروی سایت خبرنگاران مشاهده کنید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1786

به "آنالیز جگوار ای، تایپ؛ زیبای انگلیسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز جگوار ای، تایپ؛ زیبای انگلیسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید