حمام قجر یکی از جاذبه های دیدنی در شهر قزوین است

به گزارش کوه سفید، ایسکانیوز/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، حمام قجر یکی از جاذبه های دیدنی در شهر قزوین است.

حمام قجر یکی از جاذبه های دیدنی در شهر قزوین است
بیشتر بخوانیدحمام قجر قزوین | گرمخانه دیروز و موزه امروز قزوین

حمام قجر در سال 1507 هجری در قزوین و به دستور پادشاه معروف صفویان، شاه عباس صفوی و به دست یکی از اقوام قاجار تا قبل از به قدرت رسیدن آنان یعنی امیر گونه خان قاجار ساختار شد. از ساخت این حمام نزدیک به 3 قرن است که میگذرد اما همچنان پایدار و زیبا به رسم قدیمش به جای مانده است. در حال حاضر از این حمام به عنوان یکی از بزرگترین موزه های شهر قزوین یاد می گردد و در گذشته از آن به عنوان بزرگ ترین گرمابه های ایران یاد میشده است.

اطلاعات معماری

مساحت حمام قجر در حدود 1045 متر مربع است و از دو قسمت جداگانه زنانه و مردانه و سه بخش اصلی سربینه، میاندر و گرمخانه تشکیل شده است. درب اصلی حمام رو به جنوب باز می گردد و با راه پله مارپیچی به سربینه منتهی می گردد. سربینه بزرگ گرمابه که حوض زیبایی در وسط آن قرار گرفته است، شش شاه نشین و طاق نما را در پلانی هشت ضلعی با راهرویی به گرمخانه پیوند می دهد. سربینه مکانی برای تعویض لباس و آماده شدن مراجعین برای استحمام بوده است. درب دیگری نیز از جانب غربی به حمام راه داشته که احتمالا مخصوص بانوان بوده است. تزئینات گرمابه شامل کاشیکاری و طاق های رسمی بندی شده و کف آن با سنگ مرمر مفروش شده است. پشت بام این حمام نیز هم سطح خیابان است.

سربینه که طرحی مستطیل شکل دارد و از دو طاق جناغی در شرق و غرب آن تشکیل شده، به وسیله راهرویی که دارای طاق جناغی بسیار باریک است به گرمخانه راه می یابد. گرمخانه زنانه و مردانه به شکل چلیپاست و اتاقک هایی برای شستشو در شرق و غرب آن تعبیه شده است. پوشش بنا، گنبدی است و در هر گنبد جام خانه ای عمل نورگیری را انجام می دهد. ازاره گرمخانه ها تا ارتفاع 1.5 متر کاشیکاری شده و رسمی بندی و یزدی بندی سقف ها به تزیین آن افزوده است. سنگهای بزرگ و یک تکه ای که سکوها را فرش نموده از ویژگی های این بنا محسوب می گردد.

این اثر تاریخی در سال 1379 به وسیله میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین خریداری و با سرمایه گذاری شهرداری قزوین و مدیریت سازمان نوسازی و بهسازی بازسازی شد. هم اکنون این مجموعه به عنوان موزه مردم شناسی در 3 بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل مورد بازدید علاقمندان قرار گرفته است. این موزه از سه بخش تالار اقوام، مشاغل و آئین ها تشکیل شده که در قسمت سربینه زندگی اقوام غالب ساکن قزوین مانند تات، مراغی، کرد، لر و ترک به معرض نمایش گذاشته و در تالار میاندر، آیین های سیزده بدر، پنجاه بدر و مراسم سوگواری امام حسین (ع) و در قسمت آخر نیز شش شغل حجامت، مکتبخانه داری، بارفروشی، آهنگری، تعزیه خوانی، دعانویسی و حلاجی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

منبع: همگردی
انتشار: 3 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1401 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1700

به "حمام قجر یکی از جاذبه های دیدنی در شهر قزوین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمام قجر یکی از جاذبه های دیدنی در شهر قزوین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید