هنر خلق توهمات بصری

به گزارش کوه سفید، اصطلاح آپ آرت (Op Art) مخفف عبارت آپتیک آرت (Optic Art) یا هنر دیدگانی است. آپ آرت شاخه ای از هنر انتزاعی مدرن است که اصلی ترین هدفش خلق تصاویری است که احساس ارتعاش، حرکت، تپش یا درخشش را به بیننده منتقل نمایند.

هنر خلق توهمات بصری

به گزارش خبرنگاران؛ جاذبۀ آپ آرت در این است که بیننده با آنکه دارد صرفا به یک نقاشی یا تصویر ثابت نگاه می نماید، اما آن را به نوعی در حال حرکت می بیند و با تمرکز بیشتر بر آن تصویر ممکن است حتی احساسی از سرگیجه پیدا کند. نقاشی هایی که با این سبک کشیده شده اند نمونه هایی عالی از توهم بصری هستند. هر چقدر طولانی تر به این گونه نقاشی ها خیره می شویم چیز ها و حالت های بیشتری را می بینیم که در واقع اصلا آنجا نیستند.

نقاشان آپ آرت در آفریدن آثارشان دقت بسیار زیادی به خرج داده اند که تمام خطوط و رنگ ها و نقش ها دقیق و بدون نقص کشیده شوند تا بتوانند بیشترین تاثیر بصری را ایجاد نمایند. به همین دلیل برخی از این نقاشی ها کاملا شبیه تصاویر دیجیتال به نظر می رسند و باور اینکه با قلمو کشیده شده اند سخت است.

هنرمندان آپ آرت معمولا در زمینۀ نورشناسی و فیزیولوژی بینایی مطالعاتی انجام می دادند تا در خلق تصاویری که مستقیما بر شبکیۀ چشم اثر می گذارند و بینایی انسان را به خطا می اندازند تسلط بیشتری داشته باشند.

این سبک هنری در دهۀ 60 میلادی به شکوفایی رسید و فراتر از نقاشی، روی حوزه هایی مثل طراحی لباس هم تاثیر گذاشت. برخی از بزرگترین هنرمندان این سبک نقاشانی مثل ویکتور وازارلی (Victor Vasarely)، بریجت رایلی (Brigdet Riley)، جیانی سارکونه (Gianni Sarcone)، مارسل باربو (Marcel Barbeau) و تاداسکی کووایاما (Tadaski Kuwayama) هستند که در زیر آثاری از آن ها را ملاحظه می کنیم.

1. نام اثر: Bora III؛ نقاش: ویکتور وازارلی

2. نام اثر: Over؛ نقاش: بریجت رایلی

3. نام اثر: بدون عنوان؛ نقاش: بریجت رایلی

4. نام اثر: Hypnotic Vibes؛ نقاش: جیانی سارکونه

5. نام اثر: Unspiral؛ نقاش: جیانی سارکونه

6. نام اثر: Vibrating rings؛ نقاش: جیانی سارکونه

7. نام اثر: Retina؛ نقاش: مارسل باربو

8. نام اثر: C-154؛ نقاش: تاداسکی کووایاما

منبع: فرارو
انتشار: 3 فروردین 1401 بروزرسانی: 3 فروردین 1401 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1678

به "هنر خلق توهمات بصری" امتیاز دهید

1 کاربر به "هنر خلق توهمات بصری" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر خلق توهمات بصری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید