کشف قدیمی ترین سنگ حکاکی شده با نوشته های خط رونیک در نروژ

به گزارش کوه سفید، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، کشف قدیمی ترین سنگ حکاکی شده با نوشته های خط رونیک در نروژ صورت پذیرفت.

کشف قدیمی ترین سنگ حکاکی شده با نوشته های خط رونیک در نروژ

باستان شناسان با کاوش در نروژ اثر باستانی را کشف نموده اند که معتقدند قدیمی ترین سنگ رونی دنیا است و نوشته هایی به قدمت حدود دو هزار سال روی آن نقش بسته است.

براساس بیانیه موزه تاریخ فرهنگ اسلو این نوشته ها روی ماسه سنگی مربعی شکل و صاف حکاکی شده و ممکن است نخستین نمونه از کلماتی باشند که در اسکاندیناوی نوشته شده اند.

کریستل زیلمر استاد دانشگاه اسلو اعلام کرد: این اکتشاف به ما دانشی را درباره کاربرد خط رونیک در اوایل عصر آهن ارائه می دهد. این سنگ احتمالا یکی از نخستین کوشش ها برای استفاده از خط رونیک روی سنگی در نروژ و اسکاندیناوی محسوب می گردد.

پیش تر نوشته های قدیمی تری به خط رونیک کشف شده است اما هیچ یک روی سنگ حکاکی نشده اند. قدیمی ترین نوشته رونیکی که تا به امروز کشف شده، روی یک شانه از جنس استخوان حکاکی شده و در دانمارک پیدا شده است. زیملر معتقد است مردم از نوک تیز یک چاقو یا سوزن برای حکاکی کردن این نوشته های رونیک استفاده می کردند.

سنگ رونی که در نروژ کشف شده، نتیجه کاوش یک گور در سال 2021 است. با توجه به استخوان های سوخته شده و زغال چوبی که به همراه این سنگ کشف شده، میتوان نتیجه گرفت که این نوشته ها در فاصله اول میلادی تا 250 میلادی حکاکی شده اند.

روی این سنگ که ابعاد آن 31 در 32 سانتیمتر است، چندین نوع نوشته وجود دارد و تمام آنها نیز از نظر دستور زبانی معنا ندارند. در قسمت جلویی این سنگ کلمه idiberug نوشته شده که ممکن است نام یک زن، یک مرد یا یک خانواده باشد.

تحقیقات درباره این سنگ همچنان ادامه خواهد داشت.

منبع: همگردی
انتشار: 1 بهمن 1401 بروزرسانی: 1 بهمن 1401 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1876

به "کشف قدیمی ترین سنگ حکاکی شده با نوشته های خط رونیک در نروژ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف قدیمی ترین سنگ حکاکی شده با نوشته های خط رونیک در نروژ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید