گردشگری خلاق عامل ایجاد جاذبه های نوین

به گزارش کوه سفید، گردشگری خلاقانه نوعی از گردشگری است که به بازدید کنندگان برای بهبود قدرت خلاقیت شان به وسیله مشارکت فعال در بعضی دوره ها و نیز یادگیری تجربیات یاری می نماید؛ تجربیاتی که در حقیقت ویژگی اصلی مقاصد توریستی هستند که این افراد به آنجا برده می شوند.

گردشگری خلاق عامل ایجاد جاذبه های نوین
مقوله جهانگردی این روزها در ایران پررنگ تر از قبل شده است. شاید یکی از دلایل آن کم ارزش شدن پول ما در مقابل دلار، یورو و دیگر ارزها باشد، که همه تصور می نمایند با آمدن جهانگرد خارجی می توانند عایدی بالایی داشته باشند.

برای جهانگردی عوامل زیادی تاثیرگذار است. زیرساخت، خلاقیت، فرهنگ و زبان را می توانم از مهمترین عوامل تاثیرگذاری یک جهانگردی خوب بدانم.

زیرساخت جهانگردی در ایران خیلی ضعیف است. هر کسی در شهر خودش یک مکانی را پیدا نموده است و با کمی تعمیر یا رنگ و لعاب دادن به آن ، آن را بک جاذبه جهانگردی نموده است و آغاز به جذب جهانگرد می نماید. اما زمانی که جهانگرد وارد آن جا می گردد هیچ حس خوبی از آن محل بدست نمی آورد. نه امکانات غذایی وجود دارد، نه بهداشتی و نه استراحتگاه مناسب . تنها محلی است که با پول خیلی کم رنگ و لعابدار شده است و با تبلیغات زیاد جهانگرد جذب نموده است.

به نظر شما به این طریق جهانگرد جذب کردن چقدر می تواند تداوم داشته باشد؟

گاهی به این موضوع اصلا توجه نمی کنیم که شهری که برای جهانگردی انتخاب نموده ایم و سعی در جذب جهانگرد، مخصوصا خارجی داریم، آیا آن شهر فرهنگ رویارویی با جهانگردان را دارد، آِیا زمانی که با جهانگردی روبرو می گردد آغاز به تمسخر نمی نماید،یا تهمت نمی زند.

چقدر به این موضوعات اهمیت می دهیم؟

چرا همین طور بدون برنامه ریزی اولیه شورع می کنیم به رفتن به طرف کسب و کار جهانگردی.

ایران جاذبه های جهانگردی زیادی دارد ولی از لحاظ جهانگردی در ته صف کشورها هستیم.

در کدام یک از مکان های جهانگردی در ایران خلاقیت می بینید. هر چقدر هم خلاقیت وجود دارد از گذشته است. از معماری های گذشته، از فرهنگ های گذشته و از افکار گذشته.

من به شخصه هر جا برای جهانگردی رفته ام به صورت محدود خلاقیت دیده ام. دکه های کثیفی که مواد غذایی دارند، تخت ها با فرش های کثیف که استراحتگاه هستند، بهداشت که دیگر جای خود دارد.

اگر احتیاج به عایدی خوب در حوزه جهانگردی داریم لازمه ان خلاقیت است. خلاقیت اگر باشد می توان با وجود همه محدویت ها زیر ساخت ایجاد کرد، فرهنگ و زبان ایجاد کرد.

حتی گاهی به خودمان زحمت این را هم نمی دهیم که از کشورهای دیگر الگوبرداری کنیم و با کمی تغییر آن را به یک ایده تبدیل کنیم. چرا این قدر راحت طلب هستیم.

با توجه به فرایند کسب وکار جهانگردی بخصوص بوم گرید که الان در ایران راه افتاده است، زیاد به این صنعت خوش بین نیستم، چون افرادی هستند که دارند آن را به تباهی می کشند و این صنعت هم مثل بسیاری از موارد دیگر مثل پسته، زعفران و فرش دارد در جهان خراب می گردد.

دلالانی که با مخلوط کردن پسته خوب و بد، زعفران با کیفیت و بی کیفیت و فرش های اصل و تقلبی برندهای این محصولات را از بین برده اند.

جهانگردی خلاقانه (Creative Tourism) چیست؟

مفهوم جهانگردی خلاقانه برای نخستین بار در سال 2000 میلادی ابداع شد و تعریف آن نیز اینگونه بود:

جهانگردی خلاقانه نوعی از جهانگردی است که به بازدید نمایندگان برای بهبود قدرت خلاقیت شان به وسیله مشارکت فعال در بعضی دوره ها و نیز یادگیری تجربیات یاری می نماید؛ تجربیاتی که در حقیقت ویژگی اصلی مقاصد جهانگردی هستند که این افراد به آنجا برده می شوند. اجرای یک کنسرت در بارسلونا، راه انداختن باربکیوی خود در برزیل یا حتی اجرای یک موسیقی شاد، بعضی از کارهایی هستند که جهانگردان خلاق در هنگام سفر مشتاق به تجربه آنها هستند.

راه تازه تجربه یک فرهنگ بیگانه در سال های اخیر به شدت توسعه پیدا نموده است. امروزه جهانگرد ها دیگر چندان علاقه ای به شرکت در تورهای سنتی بازدید از مکان های تماشای ندارند. آنها دوست دارند تا بیش از هر چیزی در زندگی روزمره مردم شهر، کشور یا روستایی که به آن سفر می نمایند؛ درگیر شوند. به عبارت دیگر آنها علاقه ای ندارند تا بار جهانگرد بودن را به دوش بکشند.

ویژگی های جهانگردی خلاقانه

تقاضای روزافزون برای جهانگردی خلاقانه علاقه دولت های محلی و نیز فعالان صنعت توریسم را برای جذب سرمایه ها به این بخش و توسعه زیرساخت های مرتبط برانگیخته است. اما نخست بهتر است با ویژگی های جهانگردی خلاقانه آشنا شویم:

به لطف این زمینه در حال توسعه، اثرات مثبتی بر روی سودآوری زیرساخت های فرهنگی به وجود آمده است.

جهانگردی خلاقانه یعنی جهانگردی با کیفیت، ارزش افزوده و قدرت خرید بالا

اعتبار و پایداری ویژگی های شاخص آن هستند؛ چرا که جهانگردی خلاقانه از خلاقیت به عنوان یک منبع مهم استفاده می نماید.

جهانگردی خلاقانه از آنجایی که علاقه مردم جهان به فرهنگ و سنت آنها را نشان می دهد، روی اعتماد به نفس مردم محلی نیز تأثیرات مثبتی دارد.

جهانگردی خلاقانه امکان توزیع بهتر فعالیت های جهانگردی را در طول یک سال فراهم می نماید.

علاقه اندک این نوع جهانگردی به جاذبه های جهانگردی سنتی به توزیع بهتر و عادلانه تر فضا در چارچوب یک مقصد جهانگردی هم یاری می نماید.

و بالاخره اینکه جهانگردی خلاقانه به احیای میراث غیر ملموس نیز یاری می نماید.

جهانگردان خلاق چه کسانی هستند؟

با در نظر گرفتن دلایلی که بازتماشامایندگان را به سوی انتخاب سفرهایی با خلاقیت بیشتر سوق می دهند، می توانیم ادعا کنیم که در سال های اخیر شاهد یک جهش رو به جلو بوده ایم. تا 5 سال پیش، جهانگرد فرد خلاقی بود که یک فعالیت هنری را در کشور محل اقامت خود انجام می داد و ترجیح می داد تا آن را در طول تعطیلات ادامه دهد (کارهایی مانند نقاشی، موسیقی و ...). حالا گرایش تازهی به وجود آمده است. بنابراین جهانگرد ها سعی می نمایند تا به برنامه سنتی بازدیدهای خود، فعالیت های خلاقانه تری را اضافه نمایند. هدف آنها نیز کسب هر چه بیشتر تجربه های فرهنگی و بشری است.

ترسیم یک تصویر روشن از این جهانگرد های تازه که کوشش می نمایند تا منحصر به فرد باشند، کار راحتی نیست:

این جهانگردان می توانند تنها، یک زوج، خانواده یا حتی گروهی از مسافران باشند.

آنها می توانند خود برنامه سفرشان را بچینند یا با متصریان تور تماس بگیرند.

ماهیت فعالیت های خلاقانه آنها نیز می تواند آموزشی مانند دوره ها یا کارگاه های آموزشی، خلاقیت مثل خلق اثر هنری به یاری افراد محلی و یا بازنمایی مانند اجرای کنسرت، بازیگری یا برگزاری نمایشگاه باشد.

همانطور که گفتیم جهانگرد های خلاق در حقیقت نسل تازهی از جهانگرد ها هستند. شاید برای شما هم این سئوال پیش بیاید که تفاوت آنها با سایر جهانگردان چیست؟ در پاسخ به این سئوال می توان گفت:

جهانگرد های خلاق تبحر بیشتری در مهارت هایی مانند زبان، ارتباطات انسانی و رایانه دارند. آنها به طیف وسیعی از ارتباطات اجتماعی تعلق داشته، خود محتواها و تجربیات ارزشمندی فراوری نموده و در پی تعامل بیشتر هستند.

برترین مقاصد برای جهانگردی خلاقانه

هر چند که خلاقیت حد و مرز نمی شناسد و در هر مقطع از جهان می تواند آن را تجربه کرد، اما جهانگردی خلاقانه احتیاجمند زمینه هایی است که فراهم کردن آنها با یاری دولت های محلی ممکن است. از همین رو در جهان چندین کشور و شهر به عنوان برترین مقاصد برای تجربه جهانگردی خلاقانه شمرده می شوند. در زیر نگاهی به این مقصدهای مهم می اندازیم:

کویتو، اکوادور

کویتو مرکز اکوادور به واسطه میراث غیر ملموس منحصر به فرد خود، پویایی صنایع خلاق آن و زنجیره ارزشی که به واسطه همکاری ساکنان محلی با بخش خصوصی و عمومی ایجاد شده، به عنوان یکی از مقاصد محبوب برای جهانگردی خلاقانه شناخته شده است.

ایبیزا (Ibiza)، اسپانیا

اگر یک جزیره در مدیترانه وجود داشته باشد که شبیه یک تکه فرهنگی در حال ذوب شدن باشد، بدون تردید آن جزیره ایبیزا است. این جزیره با 572 کیلومتر مساحت جهانهای شگفت انگیز بیشماری را در خود جای داده است. رخدادهایی مانند جشنواره شکوفه (Bloom Festival)، جشنواره موسیقی جاز و نیز نمایشگاه عصر قرون وسطایی در میان رویدادهایی قرار دارند که به عنوان میراث غیر ملموس جهانی شناخته می شوند. برای مثال در تمام شنبه های هر زمستان، هنرمندان و صنعتگران در یک بازار دور هم جمع شده و آثار شگفت انگیز خود را به نمایش می گذارند.

پورت جولی در کبک کانادا

پورت جولی یک شهر بسیار مجذوب کننده است که در کبک و در حومه رودخانه لاورنس قرار گرفته است. این شهر که در سال 2005 به عنوان مرکز فرهنگی کانادا شناخته شد، پر از هنرمندانی از شاخه های مختلف چون کنده کاری روی چوب، مجسمه سازی، پایکوبی، موسیقی، آواز و ... است. در کنار همه اینها، تنوع و چند فرهنگی ساکن این شهر، نشان از پویایی و حضور شهفرایندان این شهر به شیوه ای غیر معمول دارد. حضوری که در رخدادهای تابستانی مانند بی ینال مجسمه سازی شهر، جشنواره زاغه های دریایی و کنسرت های خیابانی به شکلی خلاقانه ابراز می گردد.

از دیگر تجربه هایی که جهانگرد های خلاق می توانند در این شهر از آنها لذت ببرند می توان به کارگاه های مجسمه سازی، دوره هایی مخصوص هنر و کار بر روی شیشه های مات، کلاس های آشپزی و شیرینی پزی، مسیرهای ویژه عکاسی، کارگاه های صنایع دستی، جلسات آموزش نقاشی و نیز کارگاه های موسیقی اشاره نمود.

مدِلین، کلمبیا

در این شهر زنده کلمبیا می توانید غنای فرهنگی، خلاقیت هوشمندانه و برخورد محبت آمیز مردم شهر را از خلال طیف وسیعی از فعالیت ها از سنت تا نوآوری تجربه کنید. با شرکت در یکی از مشهورترین جشنواره های مدلین، برای یک روز خود را در نقش یک سیلِتِرو (Silletero) یا آنهایی که تاج های گل را بر پشت خود حمل می نمایند؛ احساس کنید، دانش عکاسی خود را وسیع تر نموده، با شرکت در کلاس های آشپزی به کشف فرهنگ غذایی منطقه نائل شده و در کارگاه های موسیقی و از موسیقی کلمبیایی لذت ببرید.

توسکانی، ایتالیا

توسکانی پیش از آنکه به عنوان یک مقصد ایده آل برای جهانگردان خلاق شناخته گردد، عناوین چندی را با خود یدک می کشید: سرزمین نابغه های جهانی، یک مدل عالی برای هنرمندان تازه کار در طول گراند تور و بهشت هنرمندان معاصر. اما این شهر حالا به یک مقصد ایده آل برای نسل تازهی از جهانگرد ها تبدیل شده که با شرکت در فعالیت های نوآورانه در پی کشف فرهنگ محلی هستند. فعالیت هایی مانند نقاشی در فضای باز در طبیعت توسکانی، ساخت کفش که صنعت قدیمی شهر است، شرکت در تورهای اجرای کنسرت و شرکت در دوره های آشپزی.

بارسلونا، اسپانیا

برنامه جهانگردی خلاقانه بارسلونا در سال 2005 شکل گرفت و نخستین نمونه از این نوع توریسم در جهان بود. هدف این نوع جهانگردی نیز فراهم کردن فرصت برای بازتماشامایندگان جهت کشف این شهر و منطقه ها اطراف آن به شیوه ای خلاقانه بود؛ به گونه ای که آنها بتوانند با افراد محلی تعامل برقرار نموده و خود را یکی از آنها بدانند. این شیوه های خلاقانه نیز عبارت بودند از: کارگاه های طراحی، تورهای ویژه اجرای کنسرت، رالی ،عکاسی، کارگاه آموزش طرز تهیه تاپاس (غذای محلی اسپانیا)، کلاس آموزش فلامنکو وخلق کتاب در یک استودیوی هنری.

اورلا (Urla)، ترکیه

اورلا یک شهر ساحلی فوق العاده زیبا در استان ازمیر ترکیه است؛ جایی که فرهنگ یونانی و ترکی با یکدیگر تلفیق می شوند. این شهر همیشه مهد هنرمندان معتبری از تمام زمینه ها بوده و به واسطه پویایی و جشنواره های متنوع خود مانند جشنواره بین المللی کنگر فرنگی و فستیوال باربوروس اویوک مشهور است. در این جشنواره ها شما می توانید در کارگاه های سرامیک و سفالگری، کلاس های آشپزی و نیز کارگاه خیابانی صنایع دستی شرکت کنید.

چند ایده خلاقانه برای جذب جهانگردان

این روزها علاقه مردم به توریسم و جهانگردی و تماشا جاهای تازه هر روز بیشتر از گذشته می گردد. این استقبال و توجه باعث شده صنعت توریسم به صنعتی پررونق و رقابتی در جهان تبدیل گردد. امروزه سایت ها و شرکت های بسیاری در این صنعت آغاز به فعالیت نموده اند، بنابراین رقیبان زیادی در این کار خواهید داشت. اگر می خواهید در این صنعت باقی بمانید، باید مخاطبان زیادی را به خود جذب کنید. برای این کار بیش از هر چیز به استراتژی بازاریابی توریسم احتیاج دارید تا به شما یاری کند کسب وکار خود را به خوبی به دیگران معرفی کنید. در این مطلب برایتان از بازاریابی توریسم و روش هایی فوق العاده برای کسب عایدی از این صنعت گفته ایم.

بازاریابی توریسم

سایت های زیادی روش ها و توصیه هایی برای بهبود استراتژی های بازاریابی توریسم ارائه می نمایند. اما بسیاری از این نکات و توصیه ها، خسته نماینده و تکراری است. چرا از روش های دیگری استفاده نمی کنید؟ بسیاری از کسب وکارهای پیروز در صنعت توریسم و جهانگردی، روش های بازاریابی جالب و خلاقانه خود را به کار می برند که کارآمدتر و مؤثرتر از مواردی است که در سایت های مختلف یافته اید.

در اینجا 11 روش خلاقانه برای بازاریابی توریسم را شرح می دهیم. به مرور زمان و با تمرین زیاد، در این کار مهارت کافی پیدا می کنید و شاید روش های خلاقانه تری نیز بیابید.

1. تنظیم طرحی برای بازاریابی توریسم

تنظیم طرح بازاریابی، ایده ای خلاقانه نیست اما از آنجا که پایه و اساس دیگر فعالیت های بازاریابی را تشکیل می دهد، آن را به عنوان مورد اول آوردیم. نداشتن طرح و برنامه بازاریابی مانند این است که در تاریکی با چشمان بسته رانندگی کنید.

طرح بازاریابی به شما در دستیابی به اهداف و مدیریت فعالیت ها یاری می نماید. یک استراتژی بازاریابی خوب باید به نحوی برنامه ریزی گردد که با هر تغییر به راحتی به روز گردد.

2. با کسانی کار کنید که در بین مردم نفوذ دارند

یکی از روش های محبوب و البته مؤثر در بازاریابی، کار با افرادی است که در بین مردم نفوذ زیادی دارند. این افراد در فضای آنلاین، تعداد زیادی دنبال نماینده دارند.

وبلاگ نویسان، کسانی که در یوتیوب ویدئو به اشتراک می گذارند و افراد فعال در اینستاگرام در این دسته قرار می گیرند. بسیاری از این افراد بین دنبال نمایندگان خود محبوب هستند و با مخاطبان زیادی تعامل برقرار می نمایند. مخاطبان آنها محتوایی را که این افراد فراوری می نمایند دوست دارند. بعضی از آنها را که با صنعت شما در ارتباطند بیابید و با آنها قرارداد ببندید. این معامله برد-برد است. شما به آنها یاری می کنید درباره موضوع تازهی به فراوری محتوا بپردازند و آنها نیز به شما در معرفی کسب وکارتان به مخاطب یاری می نمایند.

برای مثال، می توانید از کسی که در یوتیوب کانال اشتراک ویدئو دارد بخواهید ویدئویی کوتاه از هتل شما به اشتراک بگذارد و در عوض چند شب اقامت در هتل تان و امکان استفاده از تمام وسایل رفاهی را به او پیشنهاد کنید. اگر جزئیات دقیق تری می خواهید، از یک وبلاگ نویس بخواهید از هتل تان بازدید کند و حتی اقامت کوتاهی در آنجا داشته باشد تا بتواند همه چیز را از نزدیک ببیند و درباره آن بنویسد.

کسی را پیدا کنید که محتوای مربوط با کسب وکارتان فراوری کند و با مخاطبان خود به اشتراک بگذارد. مخاطبان او از این طریق با هتل شما آشنا می شوند. این کار در این سطح برایتان هزینه چندانی ندارد. اما اگر بخواهید با افراد تأثیرگذار و پرنفوذتری کار کنید، احتمالا باید بیشتر هزینه کنید. البته این کار ارزشش را دارد، زیرا این افراد به طور معمول با گستره وسیع تری از مخاطبان سروکار دارند.

3. درباره منطقه ای که به جهانگردان پیشنهاد می کنید، اطلاعات بیشتری ارائه دهید

جهانگردان، عنصر حیاتی صنعت توریسم هستند. بنابراین بازاریابی توریسم باید بر خواسته ها و احتیاجهای آنها متمرکز باشد.

بیشتر آنها منطقه ای را که به آنها معرفی می کنید به خوبی محل زندگی خودشان نمی شناسند و بنابراین در پی یک راهنمای سرگرم نماینده و در عین حال آموزنده هستند.

راهنما باید طوری باشد که جهانگردان به راحتی بتوانند آن را بخوانند و درک نمایند، پس بهتر است سطح مطالب را بر این اساس تنظیم کنید زیرا به طور کلی، تعداد کمی از مردم کلمه به کلمه آن را می خوانند. راهنما باید دارای مطالبی درباره مکان های تماشای، تفریح های جالب و اطلاعات مهم دیگری درباره مقصد باشد.

4. جایگاه مخصوص بحث و آنالیز در فیسبوک ایجاد کنید

معمولا جهانگردان پرسش های زیادی درباره مقصد سفرشان دارند. باید محلی برای طرح پرسش و پاسخگویی ایجاد کنید. گروه های بحث و گفت وگوی فیسبوکی برای این کار بسیار عالی است. بعضی از کسب وکارها مشابه همین کار را به منظور آنالیز و مدیریت شکایات مشتری انجام می دهند. تنها تفاوت در اینجاست که در خصوص کار شما، شکایتی وجود ندارد و فقط باید به سرعت به پرسش های مخاطب پاسخ های دقیق بدهید.

بعضی از این پرسش ها به صورت زیر هستند:

* چه نوع فعالیت هایی را برای زوج ها پیشنهاد می کنید؟

* در شهر، هتلی هست که به سگ یا حیوانات خانگی دیگر اجازه ورود بدهد؟

* آیا به راحتی می توان از وسایل نقلیه عمومی برای رفت وآمد استفاده کرد؟

بیشتر پرسش هایی که مطرح می شوند ساده هستند. پاسخ گویی به این سؤالات، منجر به جلب اعتماد مخاطبان می گردد و این اعتماد بسیار ارزشمند است.

5. ویدئوهایی مجذوب کننده درباره منطقه ی مورد نظر درست کنید

ویدئوها در زمانی بسیار کوتاه حجم زیادی از اطلاعات را منتقل می نمایند و روش بسیار مناسبی برای معرفی شما و فعالیت هایتان هستند. البته قرار نیست ویدئویی درست کنید که تمام جزئیات کسب وکارتان را نشان دهد. این ویدئو فقط باید مانند راهنمای اطلاعاتی منطقه ی موردنظر عمل کند و به طور خلاصه اطلاعاتی راجع به مقصد به مخاطبان ارائه دهد. این ویدئوها را در وب سایت تان و رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. فیسبوک یکی از برترین محیط ها برای تبلیغ چنین ویدئوهایی است.

6. چالشی ترتیب دهید که در افراد انگیزه و علاقه ایجاد کند

چالش ها یکی از قوی ترین ابزارهای ایجاد انگیزه در مخاطب هستند. مردم دوست دارند در این چالش ها شرکت نمایند و نتایج آنها را در شبکه های ارتباطی شان با دیگران به اشتراک بگذارند.

وقتی دوستان، دنبال نمایندگان و مخاطبان تان را به چالش دعوت می کنید، یعنی از آنها می خواهید کار معینی را در مدت زمان معین شده انجام دهند.

چالشی سرگرم نماینده درست کنید که به کسب وکارتان ارتباط داشته باشد و از مشتریان فعلی تان بخواهید آن را در رسانه های اجتماعی نشر دهند.

برای مثال، می توانید از دنبال نمایندگان صفحه فیسبوک تان بخواهید تجربیات سفرشان به منطقه شما را با دیگران به اشتراک بگذارند. می توانید از آنها بخواهید به مدت یک هفته، هر روز این کار را انجام دهند. برای مهیج تر شدن برنامه، یکی از آنها را به عنوان برنده انتخاب کنید و یک سفر رایگان به عنوان جایزه در نظر بگیرید.

افراد معمولا از اشتراک این چالش ها و فراوری محتوا برای آن لذت می برند. این کار برای شما مزایای زیادی خواهد داشت.

7. محتوای فراوریی کاربران را جمع آوری کنید

چالش هایی که در بالا به آنها اشاره نمودیم، باعث می گردد کاربران به فراوری محتوا بپردازند. مردم دوست دارند از تجربیات واقعی دیگران درباره استفاده از یک برند یا سفر به یک منطقه خبر داشته باشند. معمولا به این شکل به یک برند یا کسب وکار اعتماد می نمایند.

ایجاد این نوع چالش ها نوعی نوآوری و خلاقیت است و می تواند در بهبود و رشد کسب و کار شما مؤثر باشد. با این حال، برای اینکه کاربران تان برندتان را تبلیغ نمایند، احتیاجی نیست حتما چالش برگزار کنید. معمولا کاربران خود عاشق این هستند که تجربیات شان را از هر طریقی با دیگران به اشتراک بگذارند.

اگر بعضی از مخاطبان تان عکس یا ویدئویی درباره شما و کسب وکارتان در یوتیوب یا اینستاگرام به اشتراک گذاشته اند و از تجربیات شان گفته اند، از آنها اجازه بگیرید تا آن مطلب را با ذکر نام و حساب کاربری (به وسیله تگ کردن یا ابزارهای مشابه) در شبکه های خودتان نیز به نمایش بگذارید.

8. خصوصیت منحصربه فرد کسب وکارتان را نشان دهید

هر کسب وکاری یک خصوصیت ویژه دارد که آن را از دیگران متمایز می سازد. این خصوصیت هر چیزی می تواند باشد؛ مثلا اگر کارکنان شما به شیوه خاصی سینی نوشیدنی را روی سه انگشت حمل می نمایند و روی میز می آورند، یا روش منحصربه فردی برای خوشامدگویی به مهمانان به کار می برند، این خصوصیت را ذکر کنید.

9. بازاریابی تان را بر آنچه ارائه می دهید، متمرکز کنید

یکی از مهم ترین بخش های هر طرح بازاریابی توریسم این است که بدانید دقیقا در حال ارائه چه چیزی هستید. از آنجا که این صنعت به شدت رقابتی است، اگر بر رویکرد خود تمرکز نکنید همه کوشش هایتان از بین می رود.

مخاطبان هدف را معین کنید. کدام دسته از افراد مخاطب هدف شما هستند؟ خانواده ها، زوج هایی که تازه ازدواج نموده اند، سالمندان یا کوهنوردان؟ آیا می دانید از کجا باید آغاز کنید؟

به عنوان مثال، اگر شرکت شما در منطقه ای خاص و معروف که به خاطر موج سواری مشهور است به مسافران اقامتگاه اجاره می دهد و مشتریان معمول آن خانواده ها هستند، ابتدا خانواده هایی را هدف قرار دهید که به موج سواری علاقه مند باشند. هر چه بیشتر درباره انواع مشتریان خود اطلاعات داشته باشید، بهتر می توانید مخاطبان هدف را معین کنید.

اگر شرکت تان مخصوص اجاره محل اقامت به زوج هاست، برترین کار هدف قرار دادن خانم ها در شبکه های اجتماعی تان است. آنها را مخاطب قرار دهید و بگویید که چرا منطقه موردنظر برای برگزاری یک ماه عسل خاص یا شامی رمانتیک در مکانی زیبا عالی است.

10. از قابلیت های تلفن همراه بیشتر بهره بگیرید

بسیاری از مردم پیغام ها را به تماس تلفنی ترجیح می دهند. مؤثرترین بازاریابی به وسیله تلفن همراه صورت می گیرد. یک حساب کاربری درایجاد کنید و مدام عکس های کسب وکارتان را در آن بگذارید. عکس ها پیغام شما را بهتر منتقل می نمایند. چشم اندازی منحصربه فرد از شهرتان به اشتراک بگذارید که دیگران آن را منتشر ننموده باشند. مانند یک تور مسافرتی مجازی آنها را به وسیله عکس ها راهنمایی کنید و مقصد را نشان شان بدهید.

11. چیزهای تازه در منطقه را برجسته تر نشان دهید

یکی از برترین روش های پیشی گرفتن از رقبا، برجسته سازی چیزهای تازه و هیجان انگیز در منطقه ای است که به مخاطبان معرفی می کنید. درباره رویدادها و اتفاقات منحصربه فردی که در منطقه تان رخ می دهد اطلاعات به روز در اختیار مخاطب قرار دهید.

خود را به جای مخاطبان بگذارید. اگر برای اولین بار به جایی سفر می کردید، چه چیزهایی توجه تان را جلب می کرد یا برایتان هیجان انگیز بود؟ سعی کنید همان موارد را به مخاطبان تان معرفی کنید.

منبع: سایت ویرگول

سایت قاصدک24

سایت امکان

منبع: راسخون
انتشار: 23 اسفند 1400 بروزرسانی: 23 اسفند 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1668

به "گردشگری خلاق عامل ایجاد جاذبه های نوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری خلاق عامل ایجاد جاذبه های نوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید