آشنایی با شماری از معروف ترین جغدهای ایران و زیستگاهشان

به گزارش کوه سفید، ایران محل سکونت گونه های متنوعی از جانداران و پرندگان است و در هر نقطه از آن میتوان جانورانی را شناسایی کرد که بسیار خاص و منحصر بفرد هستند. گستردگی دسته بندی این جانداران بسیار زیاد است اما یکی از موجوداتی که از تنوع قابل ملاحظه ای برخوردار بوده، جغد نام دارد. برخلاف تصور عامه مردم، در آسمان ایران جغدها در کنار سایر پرندگان به پرواز در می آیند و زیبایی آسمان را دوچندان می نمایند. با ما در مقاله معروف ترین جغدهای ایران و زیستگاهشان همراه باشید تا شما را با تعدادی از زیباترین جغدهای ایران و زیستگاهشان آشنا نماییم.

آشنایی با شماری از معروف ترین جغدهای ایران و زیستگاهشان

معرفی خانواده جغدسانان ساکن ایران

جغدسانان به راسته های زیادی تقسیم می شوند اما راسته ای که در ایران زندگی می نمایند، با نام Strigiformes معرفی و شناخته می گردد. این راسته خود به دو خانواده Tytonidae و Strigidae شکسته شده و هر کدام از این خانواده ها تعدادی از گونه ها را در بر می گیرند. خانواده Strigidae شامل شاه بوف، جغد شاخدار، جغد ماهیخوار، مرغ حق جنوبی، جغد طلایی، جغد برفی، بوف بیابانی، مرغ حق، جغد تالابی، جغد کوچک جنوبی، جغد جنگلی و جغد کوچک بوده و خانواده Tytonidae شامل جغد انبار است.

جغد برفی Snowy Owl

یکی از جغدهایی که برخلاف سایر همنوعان خود در روز فعالیت می نماید و به عنوان جغد روزگرد شناخته می گردد، جغد برفی هست. این جغد که از نظر جثه در رده جغدهای بزرگ قرار میگیرد، سفید رنگ بوده و در بعضی از قسمتهای بدنش خطهای مشکی نازکی نیز دیده می شوند. جغد برفی که در ایران پیروز به زاد و ولد نشده، برای فراوری مثل به منطقه ها حاشیه ای قطب شمال پرواز می نماید. براساس مقاله معروف ترین جغدهای ایران و زیستگاهشان باید بدانید که در فصل زمستان و با ورود جبهه هوای سرد به کشور هم در منطقه ها نزدیک به ترکمن صحرا که دارای پوشش گیاهی دشت مانند و خالی از درختان بلند است، دیده می گردد.

جغد جنگلی Tawny Owl

جغد جنگلی را میتوان سلطان بدون منازع جنگلها و منطقه های با درختان سر به فلک کشیده و کهنسال دانست. این جغد که در کشور ما ساکن نوار رشته کوه زاگرس است، در ردیف جغدهایی بوده که با چشمان تیره خلق شده و با جثه میانهی که دارد، توانسته تا نگاه متخصصان را به خود خیره کند. براساس مقاله زیباترین جغدهای ایران و زیستگاهشان باید بدانید که این جغد دارای سری بزرگ و گرد است، در دسته پرندگان مهاجر قرار نمیگیرد و در محیط زیست خود گذران زندگی می نماید.

جغد انبار Barn Owl

جغد انبار جز جغدهایی است که با انسان رابطه نزدیکی دارد و برای تماشای این پرنده در ایران، احتیاج است که در خط جنوبی و جنوب غربی استان مازندران حرکت کنید و به مزارع و کشتزارهای اطراف شهرها بروید. این جغد که با پاهای بلندش روی درختها جا خوش می نماید، چنان خوش رنگ و خوش خط و خال است که گاهی با استتار قوی از نظرها پنهان می گردد. بر روی جثه میانه این جغد، سری قلبی شکل قرار گرفته که سفید رنگ است و پرهایی که تن او را پوشانده، حنایی رنگ بوده و پشت بدنش هم با پرهای حنایی و نخودی زینت داده شده است.

جغد کوچک جنوبی Spotted Little Owl

از دیگر جغدهایی که روز پرواز هستند، میتوان به جغد کوچک جنوبی اشاره داشت. این جغد که از نظر جثه در ردیف پرندگان کوچک جثه قرار میگیرد، بیشتر در منطقه ها بیابانی و نیمه بیابانی زیست می نماید و کاوشگران، محققان و علاقمندان به شناخت گونه های جغدسانان در زمان طلوع خورشید یا عصر و زمان غروب پیروز به رویت این جغد در جنوب ایران شده اند. چشم های زرد رنگ این جغد که با خطهای سفید رنگ ترکیب گشته، سبب شده است که زیبایی این پرنده دوچندان گردد و خط های عرضی سینه اش این جلوه گری را تکمیل نموده اند.

جغد تالابی Short-eared Owl

این جغد از نظر زیبایی یکی از خاص ترین گونه هاست و همچون جغد کوچک جنوبی، چشمانی زرد رنگ دارد. این پرنده در ساعات پایانی روز و در زمان غروب آفتاب در منطقه های که در مجاورت تالابها، تپه های شنی و علفزارها قرار گرفته اند، قابل رویت هست. بدون تردید، هیچ کدام از تماشاگران این گونه از جغدسانان صورت بیضی مانند و کرمی رنگ این پرنده را به راحتی از یاد نخواهد برد.

منبع: همگردی
انتشار: 21 بهمن 1401 بروزرسانی: 21 بهمن 1401 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1887

به "آشنایی با شماری از معروف ترین جغدهای ایران و زیستگاهشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با شماری از معروف ترین جغدهای ایران و زیستگاهشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید