اصطلاحات رایج در صنعت هتلداری
به گزارش کوه سفید، آشنایی با اصطلاحات رایج صنعت هتلداری
هتل ها اماکنی بین المللی هستند و برای آنکه در این صنعت به عنوان مدیر هتل و یا مسئول بخش دیگری در هتل مشغول بکار شوید باید با بعضی واژگان تخصصی این صنعت آشنا شوید؛ واژگانی که قالبا برای آنها معنی فارسی مناسبی پیدا نمی گردد. تصور کنید در یک هتل مشغول بکار شده اید و همکاران شما از این لغات استفاده می نمایند؛ در این صورت اگر با این واژگان آشنا نباشید تنها باید آن ها را نگاه کنید زیرا از معنی کلمات چیزی نمی دانید! در ادامه بعضی از مهمترین اصطلاحات رایج در این صنعت را نام می بریم. اما از آنجا که صنعت هتلداری صنعتی بین المللی است بهتر است با کلمه های انگلیسی لغات تخصصی کاملا آشنا باشید.
سیستم توزیع جایگزین (Alternative Distribution System)
سیستم توزیع جایگزین (ADS) در صنعت هتلداری به روش های عرضه خدمات هتل از طرق غیرمستقیم همانند امکان رزرو اتاق ها از روی اینترنت گفته می شود.
موجودی(Availability)
منظور از موجودی یا در دسترس بودن، تعداد اتاق های موجود یک نوع خاص در یک تاریخ خاص است. به عنوان مثال در تاریخ 25 اسفند 12 اتاق توئین و 8 اتاق دبل در هتل موجود است.
نرخ میانه روزانه (Average Daily Rate)
منظور از نرخ میانه روزانه یا ADR و یا نرخ میانه روزانه، میانگین نرخی است که برای هر اتاق در یک روز محاسبه شده است. این رقم از تقسیم عایدی واقعی روزانه کل اتاق ها بر تعداد آن محاسبه می شود. بدین ترتیب تعیین می شود اتاق های فروخته شده با چه نرخ میانهی به فروخته شده است.
میانه مدت اقامت (Average Length of Stay)
منظور از میانه مدت اقامت یا ALOS میانه اقامت افراد در هتل است که از حاصل تعداد شب های اتاق بر تعداد رزرو بدست می آید.
برترین نرخ موجود (Best Available Rate)
منظور از برترین نرخ موجود BAR در صنعت هتلداری برترین نرخی است که تمامی میهمانان می توانند برای خرید هر اتاق دریافت کنند. این نرخ می تواند در ساعت مختلف روز و یا در ایام مختلف هفته تغییر نماید.
تضمین برترین نرخ (Best Rate Guarantee)
تضمین برترین نرخ (BRG)، نرخی است که هتل آن را برای میهمانان خود تضمین می نماید به عنون مثال هتل تضمین می نماید که بیشترین درصد تخفیف را هواره در خود ارائه نماید.
Booking Engine
BE در صنعت هتلداری به برنامه کاربردی که هتل ها برای ارائه نرخ تخفیفات و رزرواسیون در سایت خود قرار می دهند، گفته می شود.
سیستم رزرواسیون مرکزی (Central Reservation System)
برنامه ای که برای رزرو و چینش اتاق و یا فروش سایر خدمات هتل بکار می رود، سیستم رزرواسیون مرکزی یا CRS نامیده می شود. این برنامه کانال های مختلف فروش همانند BE، آژانس های طرف قرارداد و … را پشتیبانی می نماید و رزرو یا فروش اصلی به وسیله این برنامه انجام می شود.
مدیریت کانال های توزیع(Channel Management)
کنترل و سهمیه بندی کانال های مختلف فروش همانند ، آژانس های طرف قرارداد و …. در صنعت هتلداری Channel Management نامیده می شود. مدیریت کوثر کانال های توزیع باعث کاهش هزینه های انسانی و بعلاوه افزایش سودآوری می شود.
شارژ(Charge)
شارژ عملیاتی دارای بار مالی است که در زمان اقامت میهمان در صورت استفاده از خدمات هتل رخ می دهد. مثال هایی از شارژ عبارتند است:
- اقامت در اتاق
- استفاده از رستوران
- استفاده از مجموعه ورزشی
- استفاده از کافی شاپ
محدودیت در خروج از هتل(Close to Departure)
محدودیتی که هر هتل می تواند برای خروج از آن در هر روز ایجاد نماید در صنعت هتلداری Close to Departure نامیده می شود. به عنوان مثال اگر میهمانی در روز 1 فروردین رزرو کرد و تمایل داشت تا دوم فروردین اتاق خود را تحویل دهد. هتل می تواند بگوید ما دوم فروردین خروج از هتل نداریم و اگر شما بخواهید برای شما رزرو انجام شود باید هزینه شب دومین فروردین را نیز پرداخت نمایید.
محدودیت در ورود به هتل(Closed to Arrival)
محدودیت در ورود به هتل در صنعت هتلداری یک عامل کنترلی جهت ایجاد محدودیت در رزرو در یک روز خاص است و در زمانی هایی که تعداد اتاق های موجود هتل به مرز بحرانی می رسد کاربرد دارد. بدین صورت رزرواسیون برای یک روز خاص رزروی را تایید نمی نماید.
منشی ورود اطلاعات(Data Entry Clerk)
در صنعت هتلداری به شخصی که رزروها را وارد سیستم می نماید منشی ورود اطلاعات گفته می شود.
Date Roll
رویدادی است که در آن تاریخ تغییر می نماید یعنی با تغییر تاریخ، بار مالی برای واحد های مختلف ایجاد می شود. به عنوان مثال میهمانی که در اتاق اقامت دارد یک شب هزینه اقامت بیشتر در هتل شارژ می شود. بعلاوه اتفاقات دیگری همانند تغییر روز برای واحد های مختلف از جمله رستوران اتفاق می افتد. معمولا در هتل ها عملیات Date Roll به وسیله حسابرس شیفت شب و اغلب مابین ساعت 2 الی 4 صبح انجام می شود.
Early Bird
مقدار تخفیف ویژه ای که جهت رزرو زود هنگام اعطا می شود و معمولا باید یک فاصله حداقلی بین زمان انجام رزرو و زمان ورود میهمان به هتل بر اساس روز وجود داشته باشد.
Flash Sales
مقدار تخفیف ویژه ای که تنها برای یک بازه زمانی کوتاه مدت ارائه می شود.
فولیو(Folio)
به مجموعه ای از هزینه های ایجاد شده (شارژ شده) به وسیله یک میهمان و یا یک شرکت گفته می شود که در حساب وی منظور می شود. در حقیقت با آنالیز Folio می توان حساب میهمان از هر نظر را آنالیز کرد.
Hotel Clerk
به شخص و یا اشخاصی که در هتل ها با میهمانان در ارتباطند گفته می شود.
لوازم خانه داری(Housekeeping Asset)
به تمامی لوازمی که برای تازه سازی یک اتاق مورد احتیاج است همانند حوله های تازه، ملحفه، دستمال کاغذی و … می گویند.
درخواست خانه داری(Housekeeping Request)
به هرگونه درخواست مرتب نمودن اتاق ها گفته می شود.
پیمانکار مستقل(Independent Contractor)
این اشخاص به صورت مستقیم در استخدام هتل نیستند بلکه به صورت پیمانی برای هتل کار انجام می دهند همانند تاکسی سرویس اگر قرار داد پیمانکاری داشته باشد.
موجودی - مرتبط با کانال توزیع(Inventory - relative to hotel distribution)
موجودی اتاق های قابل فروش براساس کانال توزیع (اینترنت، آژانس ها و …)
موجودی آخرین اتاق(Last Room Availability)
نرخ آخرین اتاق که معمولا بر اساس مذاکره تعیین می شود و یا بر اساس قراردادی که با کارگزاران بسته شده است. این مورد به کارگزاران اجازه می دهد تا آخرین اتاق های هتل را با نرخ توافق شده خرید کنند.
دارایی پارچه(Linen Asset)
Linen Asset به تمامی ملحفه ، حوله و … گفته می شود که از لاندری به خانه داری جهت استفاده دوباره تحویل داده شده است.
Lookers to Bookers
L2B - این کلمه به تبدیل جستجوکنندگان اینترنتی به خریداران واقعی اشاره دارد.
برنامه های وفاداری(Loyalty-Program)
Loyalty-Program یکی از برنامه های بازاریابی است که به میهمانان در ازای استفاده مکرر از خدمات هتل جوایزی را اعطا می نماید. برنامه وفاداری می تواند در مشارکت با سایر بنگاه های تجاری همانند خطوط هواپیمایی اجرا شود. این برنامه می تواند بر اساس کسب امتیاز در ازای استفاده از خدمات هتل برای میهمانان باشد.
لوازم تاسیسات(Maintenance Asset)
به تمامی لوازم مصرفی که در اختیار واحد تاسیسات قرار گرفته است گفته می شود این لوازم می تواند شامل لامپ، پریز و … باشد.
Markup
یه تفاوت بین نرخ واقعی فروش هتل با نرخ خریداری شد به وسیله میهمانان از کارگزران فروش (آژانس ها) گفته می شود.
حداکثر مدت زمان اقامت(Maximum Length of Stay)
یکی از عوامل کنترلی رزرو هتل، موجودی اتاق ها است که در زمان رزرو تعیین می نماید در تاریخ ورود میهمان چه مدت می تواند در هتل اقامت داشته باشد.
Meeting Planner
شخص یا شرکتی که یک رزرو را به کنندگی از یک گروه انجام می دهد.
حسابرس شیفت شب(Night Audit)
حسابرس شیفت شب وظیفه اصلاح و ثبت تمامی تراکنش های مالی 24 ساعت گذشته را بر عهده دارد.
Overbooking
فروش بیش از ظرفیت اتاق های هتل بر اساس پیش بینی آنکه بعضی از افراد رزرو نموده به هتل مراجعه نخواهند کرد.
املاک(Property)
Property به اماکن فیزیکی متعلق به هتل و یا در اختیار هتل گفته می شود که به وسیله خود هتل اداره می شود.
سیستم مدیریت دارایی ها(Property Management System)
(PMS) به برنامه جامع هتلداری گفته می شود که تمامی عملیات همانند check-in ،check-out، فولیو و … را مدیریت و اجرا می نماید . PMS می تواند با سایر برنامه ها مثل CRS (سیستم جامع رزرواسیون) در ارتباط باشد.
برابری نرخ(Rate Parity)
به یک استراتژی بازاریابی گفته می شود که مطابق با آن کارگزاران فروش (آژانس ها) جهت فروش خدمات هتل نرخ برابری را ارائه کنند. بدین ترتیب نرخ یک اتاق در یک تاریخ خاص در همه جا یکسان خواهد بود و بر این اساس مقدار وفاداری مشتریان افزایش خواهد یافت و بیشتر تمایل خواهند داشت تا از خود هتل به صورت مستقیم خرید کند.
مبالغ قابل وصول(Receivable)
این مبالغ بر اساس پیش فاکتور و یا فولیو قابل دریافت است.
سیستم مدیریت عایدی(Revenue Management System)
(RMS) یک برنامه کاربردی در هتل ها است که به جهت کنترل، تامین و قیمت گذاری اتاق های موجود براساس (موجودی، نوع اتاق، مقدار شب اقامت و …) جهت افزایش حداکثری عایدی است.
گروه اتاق ها(Room Block)
Room Block به گروهی از اتاق ها گفته می شود. گروه بندی اتاق ها ممکن است بر اساس تعیینه های مختلفی جهت برنامه ریزی عملیات مدیریتی ایجاد شود. برای مثال ممکن است یک گروه اتاق تنها برای میهمانان سینگل در نظر گرفته شود و یا یک گروه از اتاق ها برای تعمیرات و بازسازی در نظر گرفته شود.
موجودی اتاق ها(Room Inventory)
موجودی اتاق ها به تعداد اتاق موجود برای یک تاریخ خاص نسبت به تعداد شب اقامت گفته می شود.
قیمت گذاری ثابت(Static Pricing)
در صورتی که هتل قیمت اتاق های خود را برای تمامی فصول سال به صورت یکسان قرار دهید از این استراتژی استفاده نموده اید.
اطلاعات اقامت(Stay Record)
به دسترسی به اطلاعات اقامتی میهمانان در مراجعه قبلی گفته می شود.
اتاق آماده(Vacancy)
به اتاق های آماده جهت ورود میهمان گفته می شود.
منبع: فلای تودی