مسکو و سن پترزبورگ؛ تاریخ پابرجا و پایدار

به گزارش کوه سفید، مسکو و سن پترزبورگ را بهتر بشناسید

مسکو پایتخت پهناورترین کشور جهان، سرزمین تزارها و کلیساهای رنگارنگ به همراه سن پترزبورگ از مقاصد مهم گردشگران به شمار می آیند. شهر مسکو که در کنار جاذبه های مشهوری چون میدان سرخ و کاخ کرملین در کرانه رود مسکو در کشور روسیه واقع شده است دارای مراکز هنری، مراکز خرید، سالن های نمایش و رستورانهای متنوع و متعددی است که همگی گردشگران را تحت تاثیر قرار می دهند. این بار در مجله گردشگری خبرنگاران به این سوال پاسخ خواهیم داد که چه بر تاریخ مسکو و سن پترزبورگ گذشته است. اگر در تور روسیه شرکت می کنید و بلیط هواپیمای روسیه را خریده اید، بهتر است کمی اطلاعات و تجربیات خود را بالا ببرید. در مدت کمتر از 10 دقیقه با تمام تاریخ مسکو و سن پترزبورگ آشنا خواهید شد.

مسکو و سن پترزبورگ؛ تاریخ پابرجا و پایدار

مراکز خرید

روسیه و خصوصا مسکو اگر چه از گرانترین نقاط جهان به حساب می آید با این حال نمی توان از مراکز خرید آن چشم پوشی کرد. خیابان آربات قدیم (OLD ARBAT) که نام آن برگرفته از نام ارابه هایی است که در زمان های گذشته بازرگانان در این محل قرار می دادند، امروزه گذرگاهی است که هنگام عصر می توان در آن قدم زنان هنر هنرمندان خیابانی را در کنار فروشگاه های متعدد صنایع دستی نظاره گر شد.

در این فروشگاه ها انواع مختلف ماتروشکا سمبل مام میهن روسیه و خانواده در رنگ ها و اندازه ها و نقش های مختلف در کنار تزئیناتی از جنس کهربا بیشتر از سایر کالاها چشم نوازی می نمایند.

مرکز خرید گوم (GUM) نیز از دیگر مکان هایی است که به جرات می توان گفت تمامی گردشگران حداقل یک بار از آن دیدن می نمایند. دلیل این موضوع تنها اجناس، البسه و کالاهای لوکس و گران قیمتی که در این مرکز فروخته می گردد نیست؛ بلکه موقعیت مکانی این مرکز خرید است که در قلب میدان سرخ مقابل آرامگاه لنین، کنار کلیسای واسیلی و مجسمه دو سردار روس دیمیتری پوژارسکی و کوزما مینین واقع شده است.

پشت میدان سرخ روبروی باغ الکساندر نفسکی را که نگاه کنید ظاهرا بیشتر از چند رستوران و کافه چیزی به چشم نمی آید، اما اگر به سمت این رستوران ها بروید، با مرکز خرید چند طبقه زیرزمینی روبرو می شوید که نامش آخوتنی ریاد (OKHOTNY RYAD) است. البسه وکالاهای نسبتا با کیفیت و با قیمت های مناسب سبب شده است تا این مرکز خرید محبوب گردشگران ایرانی باشد.

کمی دورتر از مرکز شهر در جهت فرودگاه های اصلی شهر مراکز خرید بسیار بزرگی وجود دارد که بهترین گزینه برای پر کردن ساعت های خالی قبل از پرواز به حساب می آیند. از جمله مراکز خرید بزرگ می توان از MEGA و VEGAS نام برد.

و اما فرودگاه های اصلی شهر مسکو

- فرودگاه شرمتیوو (SHEREMETYEVO) بزرگترین فرودگاه شهر مسکو است که بیشتر پروازهای بین المللی و همچنین شرکت ایرفلوت در آن انجام می گردد.

- فرودگاه دوموددوو (DOMODEDOVO) که محل انجام بسیاری از پروازهای داخلی است بدون احتساب ترافیک حدودا یک ساعت از فرودگاه شرمتیوو فاصله دارد.

-و فرودگاه ونوکووا (VNUKOVO) به شرمتیوو نزدیکتر بوده و حدود نیم ساعت فاصله دارد.

گشت های اختیاری

گردشگران در مسکو علاوه بر جاذبه های شناخته شده این شهر که عموما در گشت های شهری مورد بازدید قرار می گیرند، می توانند به انتخاب و سلیقه خود از زمان های آزاد برای شرکت در گشت های اختیاری استفاده نمایند، برنامه هایی مانند: شوی فولکلوریک مسکو که با ترکیب صحنه آرایی، تاتر و موسیقی، تاریخ روسیه را از زمان پیدایش نژاد روسی با ورود وایکینگ ها و اختلاط با اسلاوهای مقیم، شکل گیری اولین مملکت روسی در کیف، گرایش به مسیحیت و پرهیز از پرستش خدایان باستانی، حکومت تزارها، انقلاب روسیه تا روسیه امروز را به تصویر می کشد، این برنامه همه روزه در سالن نمایش هتل کاسموس برگزار می گردد.

سیرک پاتیناژ مسکو که علاوه بر پاتیناژ و سیرک حیوانات با ایجاد فضایی مناسب و خوب برای بچه ها شب خاطره انگیزی برای خانواده ها پدید می آورد.

اگر در برنامه سفر یک روز کامل آزاد مسکو و سن پترزبورگ باشید برای افرادی که تحمل جهت رفت و برگشت حدود 8 ساعت را داشته باشند، گشت اختیاری شهر ولادمیر و سوزدال که شاهزاده باگیلیوبسکی نوه ولادمیر مانوماخ، بعد از فتح کیف آن را تبدیل به پایتخت کرد، بهترین گزینه خواهد ربود.

غذای روسیه

هنر آشپزی در روسیه بر خلاف بعضی مقاصد مانند شرق آسیا کاملا متناسب و مورد پسند ذائقه ایرانی است.

سیب زمینی و بلغور در غذاهای روسی زیاد استفاده می شوند. به علت عدم وجود سبزیجات و محصولات کشاورزی متنوع در اقلیم سرد این سرزمین هنر آشپزی روسیه در مسکو و سن پترزبورگ مانند فرانسه یا چین صاحب سبک نیست.

با این همه در کنار صرف غذا در رستوران های متنوع خیابان آربات جدید مسکو یا خیابان نوسکی سن پترزبورگ بد نیست پیراشکی های مختلف و یا شاورما (کباب ترکی) که اغلب فروشندگانش آذری یا فارسی زبانان تاجیک هستند را هم امتحان کنید.

اگر اهل خوردن فست فود هستید علاوه بر رستوران های معمول مانند مک دونالد یا کی اف سی می توان رستوران هایی مانند MU MU که زنجیره ای هستند و به سبک روسی غذا سرو می نمایند را هم امتحان کرد.

برای مثال یکی از غذاها گوشت پخته Borsch شبیه همبرگر که به جای نان با سیب زمینی سرو می گردد و البته قبل از غذا با یک کاسه سوپ سنتی روسیه از مشتری پذیرایی می گردد.

برای انتخاب مکان مناسب هتل در مسکو با توجه به اینکه این شهر مدور ساخته شده و نقطه صفر آن کنار میدان سرخ واقع شده، هر چه مکان هتل به دایره مرکزی یا به عبارتی میدان سرخ و کرملین نزدیکتر باشد، دسترسی به همه نقاط راحت تر بوده و مکان مناسب تری به حساب می آید.

سن پترزبورگ شهری با هوای خوشمزه

در روسیه شهرهای مسکو و سن پترزبورگ خواستار بسیار دارند. شهرهای شهر سن پترزبورگ، شهر جزیره ها و پل ها است. در حاشیه رودخانه نوا و در نزدیکی خلیج فنلاند، در طول تابستان روزها با تقدیم سخاوتمندانه هوای پاکی که بادهای جنگل های شمالی بعد از گذر از دریای بالتیک به این شهر رساندند و همچنین شب های سپیدش بدون در نظر دریافت آثار تاریخی ثبت شده جهانی و موزه هرمیتاژش بی شک جایی است که دیدنش می تواند آرزوی هر کس باشد.

روس ها اصطلاح جالبی برای این هوا به کار می برند: هوا خوشمزه است

شب های سپید

شب های سفید در سن پترزبورگ یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهر بزرگ و نیز روسیه به شمار می رود. سن پترزپورگ که پرجمعیت ترین شهر اروپا پس از لندن، پاریس و مسکو است هر ساله حدود هشت میلیون نفر گردشگر و جهانگرد را به خود جذب می نماید که بیشتر این گردشگران در فصل تابستان و برای دیدن همین پدیده نادر یعنی شب های سفید به این شهر سفر می نمایند.

تراکم بیش از حد میهمانان غیر محلی در این شهر و کمبود و گرانی هتل ها و استراحتگاه های مناسب یکی از مهم ترین مشکلاتی است که گردشگران و علاقه مندان این شهر در فصل تابستان با آن دست به گریبان می شوند.

اگر در این آب و هوای منحصر به فرد قصد خرید داشته باشید، خیابان نوسکی که خیابان 24 ساعته است و قلب شهر سن پترزبورگ به حساب می آید، علاوه بر رستوران های متنوع شامل چندین مرکز خرید مثل GALERIA نیز می باشد. دورتر از مرکز شهر مراکز خرید بزرگی مانند RADUGA واقع شده است که بخشی از آن شامل سوپرمارکت زنجیره ای ASHAN می باشد. این مرکز خرید در جهت فرودگاه کوچک پولکووا واقع شده و گزینه خوبی برای ساعات به جامانده قبل از پرواز به حساب می آید.

گردشگران در شهرهای مسکو و سن پترزبورگ به بازدید جاذبه ها می فرایند. با این حال در سنت پترزبورگ علاوه بر بازدید از اماکنی مانند موزه هرمیتاژ و کاخ پترهوف و … که در گشت شهری تجربه می نمایند، بهتر است زمان هایی را هم برای گشت های اختیاری در نظر داشته باشند. گشت هایی مانند:

- کشتی شبانه در زمان باز شدن پل های معروف سن پترزبورگ

- دهکده پوشکین و کاخ معروف کاترین شامل اتاق کهربا و اتاق نقاشی های متقارن

- باله دریاچه قو اثر چایکوفسکی که شهرتی به اندازه شهر پترمقدس (سنت پترزبورگ) دارد.

چند نکته!

1- سیم کارت:

سیم کارت مسکو و سن پترزبورگ به راحتی در دسترس بوده و در فرودگاه یا فروشگاه های سطح شهر قابل خرید است و در دو مدل 3 G و 4 G عرضه می گردد که بعضی شرکت ها تلفن همراه مدل 4 G را به دلیل هزینه مکالمه بالاتر به صورت رایگان ارایه می نمایند.

2- اینترنت:

علاوه بر سیم کارت ها که دارای سرویس اینترنت پر سرعت هستند که در اغلب هتل های روسیه WIFI رایگان است.

3- تبدیل پول:

تقریبا در همه خیابان های اصلی مسکو و سن پترزبورگ صرافی وجود دارد و به یاری تابلوهای دیجیتال که نرخ تبدیل ارز را نمایش می دهند به راحتی قابل تشخیص می باشند.

نرخ تبدیل پول در هتل ها پایین تر از صرافی ها است.

4- حمل و نقل:

شاید مترو بهترین وسیله نقلیه در مسکو و سن پترزبورگ باشد اما در بعضی ایستگاه ها و قطارهای متروی مسکو تابلو های راهنما فقط به خط روسی نوشته شده است. متاسفانه در روسیه تاکسی و همینطور استفاده از تاکسی متر کمتر مشاهده می گردد، عمدتا خودروهای شخصی مسافران را جابه جا می نمایند و در ضمن قبل از سوار شدن باید مبلغ کرایه مشخص گردد.

منبع: expresstorussia.com

منبع: الی گشت
انتشار: 28 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 403

به "مسکو و سن پترزبورگ؛ تاریخ پابرجا و پایدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکو و سن پترزبورگ؛ تاریخ پابرجا و پایدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید