برترین اهرامی که در مصر نیستند ، بخش دوم

به گزارش کوه سفید، با اینکه مشهورترین اهرام در جیزه به وسیله مصریان باستان ساخته شده اند اما این سبک از معماری در طول تاریخ به وسیله دیگر فرهنگ ها در سرتاسر دنیا نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

برترین اهرامی که در مصر نیستند ، بخش دوم

در ادامه همراه با ما باشید تا برترین اهرام دنیا که در مصر قرار ندارند را به شما معرفی کنیم.

معبد اینسکریپشنز، چیاپاس، مکزیک

Temple of the Inscriptions, Palenque, Chiapas, Mexico

معبد اینسکریپشنز در قرن هفتم میلادی ساخته شده و مقبره ای برای پادشاه مایایی به نام کینیچ جاناب پاکال بوده است. این معبد در جنوب مکزیک قرار گرفته و یکی از تحسین برانگیزترین مکان های باستانی در آمریکای مرکزی است. ارتفاع این معبد به حدود 20 متر می رسد و دارای پلکان است. همانطور که از نام آن پیدا است، این معبد برای کتیبه های به خط هیروگلیف خود شناخته می شود. این معبد زمانی محل برگزاری، مراسم های سلطنتی، خاکسپاری ها و آیین های مذهبی بوده است.

یکی از اکتشافات اخیر در خصوص این معبد، کانال زیر زمینی در زیر آن بوده است. این کانال به وسیله تکنولوژی آوایی کشف شده و ممکن است قبل از ساخت این معبد و هرم روی آن، ساخته شده باشد. این مکان، دارای مکان های باستانی زیادی است که زمانی، یکی از قدرتمندترین شهرهای مایایی در تاریخ بوده است.

اهرام گویمار، جزایر قناری، اسپانیا

Pyramids of Güímar, Tenerife, Canary Islands, Spain

همچنان اطلاعات چندانی از سرمنشاء شش هرم اسرارآمیز در جزایر قناری کشور اسپانیا در دست نیست. در ساحل جنوبی تنریف، این سازه های باستانی در روستای گویمار در شمال جزیره قرار گرفته اند. بعضی از نظریه پردازان بر این باور هستند که مردمان بومی جزیره تنریف قبل از شکل گیری کشور اسپانیا این سازه ها را ساخته اند. با این وجود، هنوز راز پشت این اهرام آشکار نشده است.

پراسات پرنگ، کُه کر، کامبوج

Prasat Prang, Koh Ker, Cambodia

در حدود 85 کیلومتری شمال شرقی انگکور، شهر باستانی که کر به وسیله امپراتوری کهمر در قرن دهم میلادی ساخته شده است. این مجموعه باستانی جالب توجه و برجسته به سرعت به وسیله جنگل پوشیده شده و نام شهر فراموش شده را خود گرفته است. این مکان، محل زندگی پادشاهان انگکوریایی و مرکز سابق امپراتوری آن ها بوده و در واقع، بزرگترین معبد در این کشور به شمار می رود. هرم پراسات پرنگ دارای هفت طبقه است و از جمله تحسین برانگیزترین سازه ها به شمار می رود. ارتفاع این هرم به حدود 36 متر می رسد و برای ستایش خدایان هیندو ساخته شده است.

شهر مقدس کارال سوپ، کارال، پرو

Sacred City of Caral-Supe, Caral, Peru

باستان شناس مقدار و مکان هرم مایور را حدس زده اند. بنابر نظر باستان شناس ها، این هرم، مهم ترین ساختمان عمومی در شهر کارال سوپ بوده است. دیگر اهرام نیز اطلاعات و سرنخ هایی در خصوص جامعه ای که در این مکان زندگی می نموده را ارائه داده اند. به عنوان مثال، هرم گالری، ظاهرا محل انباشتن اطلاعات بوده است. این محدود باستانی حدود 148 هکتار وسعت دارد.

مقبره اولین امپراتور شین، شی آن، شانشی، چین

Mausoleum of the First Qin Emperor, Xian, Shaanxi Province, China

پنهان کاری بسیار زیادی حول اهرام باستانی چین وجود دارد. بیشتر این اهرام به جای نوک تیز بودند، همچون تپه هستند و متخصصان ادعا نموده اند که این هرم ها مشابه با هرم های باستانی مصر ساخته شده اند. مقبره اولین امپراتور چین، از این گونه سازه ها است. این مقبره در حدود 246 تا 208 پیش از میلاد ساخته شده و به ارتفاع حدود 76 متر می رسد و یکی از خارق العاده ترین اهرام در سرتاسر دنیا به شمار می رود.

بوروبودور، جاوا، اندونزی

Borobudur, Java, Indonesia

این معبد شگفت انگیز برای مدت ها رها شده بود تا اینکه در زیر خروارها خاکستر آتشفشان در اوایل قرن نوزدهم میلادی کشف شده است. در دهه هفتاد و هشتاد میلادی، حدود هشت سال صرف بازسازی آن شده است. این بنا که در سال 1991 میلادی به عنوان میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده، در دره کیدو قرار گرفته و پربازدیدترین مکان در کشور اندونزی محسوب می شود.

هرم هلینیکون، آرگوس، یونان

Pyramid of Hellinikon, Argos, Greece

در روستای کوهستانی الینیکو، اهرام آرگولیس قرار گرفته اند که بعضی از مشهورترین اهرام در کشور یونان به شمار می فرایند. هرم هلینیکون، هرمی است که نسبت به دیگر اهرام، بهتر حفظ شده است. این هرم در جاده ای باستانی قرار گرفته که زمانی آرگوس را به تیگیا متصل می نموده است. اگرچه راز و رمزهای بسیاری پیرامون سر منشا این اهرام وجود دارد اما ما می دانیم که این اهرام حدود دو قرن پس از میلاد مسیح ساخته شده اند.

هرم سیستیوس، روم، ایتالیا

Pyramid of Cestius, Rome, Italy

به لطف سنگ سفید رنگ و درخشانش، بسیاری از گردشگران و مسافران فکر می نمایند که هرم سیستیوس، هرمی است که در دوره مدرن ساخته شده است. اما این مقبره باستانی، برای قاضی رومی به نام گایوس سیستیوس در حدود دو هزار سال قبل ساخته شده است. این مقبره هرمی شکل در ابتدا در بیرون شهر بزرگ روم ساخته شده اما با توسعه شهر، این هرم به درون شهر آمده است.

هرم سیستیوس، یکی از چهار هرمی است که همچنان در مرکز کشور ایتالیا پابرجا به جای مانده اند و بسیاری از باستان شناسان و تاریخ شناسان، آن ها را با اهرام باستانی در نوبیای کشور سودان مرتبط می دانند.

لوور، پاریس، فرانسه

Louvre, Paris, France

موزه لوور در پاریس قرار گرفته و در درون آن بیش از یک میلیون اثر هنری از سرتاسر دنیا وجود دارد که مشهورترین آن، نقاشی مونا لیزای لئوناردو داوینچی به شمار می رود. این سازه به قرن شانزدهم میلادی باز می شود و یک قلعه و قصر سلطنتی بوده است. این هرم شیشه ای در دهه هشتاد میلادی به این مکان اضافه شده است و به وسیله معمار آمریکایی ای ام پی طراحی و ساخته شده است. در ابتدا، این هرم بسیار بحث برانگیز بوده اما بدون شک، جلوه خاصی به این مکان داده است. هر ساله، بیش از ده میلیون نفر از درون این هرم شیشه ای عبور می نمایند.

هتل لوکسور، لاس وگاس، نوادا، آمریکا

Luxor Hotel & Casino, Las Vegas, Nevada, USA

با اینکه این هرم همچون سازه های مصری یا مایایی قدیمی نیست اما برداشت مدرن از اهرام اصلی جیزه است. این سازه در شهر وگاس قرار گرفته و معروفیت بسیاری دارد. این هرم به وسیله ویلدون سیمپسون طراحی شده و در سال 1993 میلادی ساخته شده است. از جمله مجسمه های الهام گرفته شده از مصر باستان، می توان کپی مجسمه ابوالهول را در این مکان مشاهده کرد.

منبع: فوت و فن / loveexploring.com
انتشار: 22 مرداد 1401 بروزرسانی: 22 مرداد 1401 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1799

به "برترین اهرامی که در مصر نیستند ، بخش دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین اهرامی که در مصر نیستند ، بخش دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید