تخریب جنگل های آمازون؛ آسیب به ریه کره زمین

به گزارش کوه سفید، دانشمندان جنگل ها آمازون را ریه کره زمین نامیده اند و نقش آن در حفظ محیط زیست و جذب کربن بی بدیل و غیرقابل جبران می دانند.

تخریب جنگل های آمازون؛ آسیب به ریه کره زمین

آمازون اقلیم زیست بیش از 3 میلیون گونه گیاهی و جانوری است و حدود یک میلیون بومی برزیل هم در آن زندگی می نمایند

سازمان فضایی برزیل می گوید تصاویر هوایی نشان می دهد از زمان بر سر کار آمدن ژائیر بولسنارو، رئیس جمهوری راست گرای این کشور، فرایند تخریب و قطع درختان در آمازون شتاب گرفته و تنها ظرف یک سال گذشته با افزایشی حدود 10 درصد، به بالاترین حد طی 12 سال گذشته رسیده است.

دانشمندان جنگل ها آمازون را ریه کره زمین نامیده اند و نقش آن در حفظ محیط زیست و جذب کربن بی بدیل و غیرقابل جبران می دانند. به گفته دانشمندان فرایند قطع درختان آمازون از ماه ژانویه سال گذشته (2019) و همزمان با به قدرت رسیدن ژائیر بولسنارو شتاب گرفته است.

بولسنارو که به رویکرد راست گرایانه شهرت دارد برداشت از معادن و کشاورزی در جنگل های آمازون را تشویق می نماید. آمازون اقلیم زیست بیش از 3 میلیون گونه گیاهی و جانوری است و حدود یک میلیون بومی برزیل هم در آن زندگی می نمایند.

افزایش تخریب جنگل ها و قطع درختان در آمازون در حالی صورت می گیرد که این کشور هدف چشم اندازی خود را کاهش تخریب جنگل ها به سطح حدود 3900 کیلومتر مربع در سال 2020 مشخص نموده بود.اما اکنون دانشمندان می گویند تنها در حد فاصل ماه ژوئیه سال گذشته تا اوت سال جاری، 11 هزار و 88 کیلومتر مربع از درختان آمازون قطع شده است.

ژائیر بولسنارو، علاوه بر تشویق به گسترش و توسعه صنایع وابسته به آمازون، بودجه سازمان های دولتی مسئول حفاظت از این جنگل ها را هم کاهش داده است که عملا بازوی اجرایی دولت برای جلوگیری از تخلف ها و جریمه و پیگرد متخلفان را هم تضعیف نموده است.

او حتی سال پیش با سازمان فضایی برزیل - انپه - بر سر انتشار تصاویر مربوط به تخریب جنگل ها مجادله کرد و این سازمان را متهم به کوشش برای بدنامی برزیل کرد.

منبع: فرادید
انتشار: 10 دی 1399 بروزرسانی: 10 دی 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1031

به "تخریب جنگل های آمازون؛ آسیب به ریه کره زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخریب جنگل های آمازون؛ آسیب به ریه کره زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید