تقویت نقش جاده های شمال در گردشگری مازندران
به گزارش کوه سفید، ایرنا/ این خبر پیرامون تقویت نقش جاده های شمال در گردشگری مازندران برای شما نوشته شده است.
تعداد جاذبه های توریستی مازندران آنقدر زیاد است که اگر قرار باشد حتی یک سوم از آنها را دید باید ماهها وقت صرف کرد. براساس آمارهای رسمی بیش از 2 هزار و 800 اثر میراثی مازندران در لیست آثار ملی به ثبت رسیده که در کنار جاذبه های طبیعی و تفریحی شناخته شده این استان، مازندران را به مجموعه ای کم نظیر در زمینه جاذبه های توریستی تبدیل نموده است. اما پراکندگی بازدید مسافران و توریستان از جاذبه های این استان به شکل معناداری نامتوازن است.
نگاهی به آمارهای مرتبط با سفرها در مازندران نشان می دهد که توازنی بین حجم سفرها و مورد توجه نهاده شدن جاذبه های مختلف این استان وجود ندارد. برای مثال میتوان به آمار بازدید مسافران مازندران از نقاط دیدنی این استان در نوروز 1401 اشاره نمود که از بین 4.5 میلیون بازدید ثبت شده از جاذبه های توریستی مازندران، بیشترین سهم بازدیدها با 2 میلیون و 255 هزار و 273 بازدید مربوط به جاذبه های طبیعی رسمی و شناسنامه دار مازندران بود.
در همان بازه زمانی 289 هزار و 990 بازدید از جاذبه های تاریخی مازندران ثبت شد و تعداد بازدید از موزه های استان 182 هزار و 406 بازدید بود. زیرساختهای تفریحی مازندران هم یک میلیون و 440 هزار و 427 بازدید را ثبت کردند.
این آمارها نشان می دهند که عمده نگاه به مازندران در بین مسافران و توریستان به یک سری جاذبه های طبیعی مانند دریا و ساحل و جنگل محدود می گردد. بر همین اساس نیز معمولا مسیرهای منتهی به مازندران که شامل چهار محور پرتردد چالوس، هراز، سوادکوه و کیاسر می گردد، صرفا برای مسافران کارکردی گذرگاهی دارند. این در حالی است که تعداد و تنوع جاذبه های توریستی موجود در حاشیه این چهار جاده پرتردد بسیار زیاد و قابل توجه است. اما نگاه گذرگاهی به این جاده های زیبا و پرجاذبه سبب شده که بسیاری از فرصتهای مهم توریستی مازندران اعم از تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و طبیعی که در حاشیه همین چهار جاده منتهی به مازندران قرار دارند، کمتر مورد توجه قرار بگیرند و مهجور بمانند.
اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی مازندران در دوره نو مدیریتی تصمیم گرفته تا به این ظرفیت مهم مازندران توجه بیشتری کند و بر تعریف و تبلیغ مسیرهای توریستی موجود در حاشیه جاده های منتهی به مازندران متمرکز گردد.
مدیر کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی مازندران معتقد است که بسیاری از جاذبه های فرهنگی، تفریحی، توریستی و تاریخی مازندران با فاصله کمی از جاده های چهارگانه منتهی به این استان سالهاست که انتظار حضور مسافران و توریستان را می کشند، اما با وجود ظرفیتهای مناسبی که دارند به علت ناشناخته ماندن هنوز مورد توجه قرار نگرفته اند.
حسین ایزدی می گوید: نگاه بلند مدت به این هدف می تواند اقتصاد جوامع پیرامونی این جاده های پرتردد را نیز متحول کند. روستاهای متعددی در حاشیه جاده های چالوس، هراز، سوادکوه و کیاسر وجود دارند که برای جذب توریست مستعد هستند. حتی جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی متعددی در این مسیرها وجود دارد که مسافران و توریستان از وجود آنها بی اطلاع هستند. نگاه ما در این دوره بر معرفی و تبلیغ این ظرفیتها برای تبدیل جاده های منتهی به مازندران به محور جاذبه های توریستی است. بر همین اساس از این پس، تبلیغات توریستی مازندران بر مسیرهای توریستی و محورهای ورودی به استان متمرکز خواهد بود.
وی می افزاید: هفته گذشته این موضوع در نشست هم اندیشی با اعضای جامعه هتلداران مازندران مورد بحث و آنالیز نهاده شد و قرار است اجرای این راهبرد در دستور کار قرار بگیرد.
مدیر کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی مازندران خاطرنشان می نماید: یکی از چالش های عمده ای که منجر به پیروز نبودن ما در حوزه توریستی شده، معرفی نشدن داشته های استان است. مازندران قطب اول توریستی داخلی است، اما متاسفانه بسیاری از ظرفیت ها و جاذبه های آن هنوز از نگاه توریستانی که حتی مهمان همیشگی مازندران هستند، دور مانده است.
ایزدی پیرامون تقویت نقش جاده های شمال در توریستی مازندران تصریح می نماید: هر چهار جاده منتهی به مازندران پر از ظرفیتهای تاریخی، فرهنگی و طبیعی هستند. حتی جاده کیاسر به تهران که از جمله مسیرهای دسترسی به مازندران است و به علت طولانی تر بودن نسبت به سه محور چالوس، هراز و سوادکوه، کمتر مورد توجه توریستان قرار گرفته است نیز می تواند تجربه نو از توریستی جاده ای را رقم بزند.
این مسئول به مقوله آموزش، نیروی انسانی متخصص و تامین زیرساختها برای توسعه توریستی نیز اشاره می نماید و می گوید: در توسعه توریستی راهبرد تبلیغاتی برای معرفی یک منطقه هم بسیار مهم است. خیلی از هموطنان با نحوه برنامه ریزی و استفاده از داشته ها و امکانات محیطی در سفر اطلاع چندانی ندارند. ما در وهله نخست باید جاذبه ها و مقاصدمان را شناسایی نموده و در تدوین محتوای تبلیغات توریستی بر این اساس متمرکز شویم.
وی تمرکز بر این راهبرد را حتی در حوزه ترافیک سفرها به مازندران نیز دارای اثرگذاری مثبت ارزیابی می نماید و بر این باور است که با معرفی جاذبه های توریستی موجود در حاشیه محورهای منتهی به مازندران و ظرفیت های تفریحی و اقامتی و پذیرایی این محورها میتوان بخشی از بار ترافیک موجود در این جاده ها را که مستقیم به مقصد شهرهای مختلف مازندران حرکت می نماید به منطقه ها حاشیه ای جاده ها راهنمایی کرد.
نگاه کنونی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی مازندران به تعریف مقاصد و مسیرهای توریستی در مازندران از همان ابتدای ورود مسافران به این استان می تواند در دراز مدت به توازن و تعادل توزیع سود توریستی در منطقه ها مختلف استان منجر گردد.
روستاهای مختلف حاشیه جاده های منتهی به مازندران که سالهاست از پیک سفرها به این استان فقط چالشهای ترافیکی را متحمل می شوند با تقویت این نگاه و تعریف مسیرهای نو توریستی در همین محورها می توانند به مقصدهای جذابی برای مسافران و به ویژه مرکز نشینان فراری از دود و آلودگی آسمان تهران تبدیل شوند و گستره توریستپذیری مازندران را توسعه دهند.
منبع: همگردی