داستان ها ابزار زندگی اند

به گزارش کوه سفید، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ؛ کتاب داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی به وسیله نشر هرمس راهی بازار کتاب شد.

داستان ها ابزار زندگی اند

این کتاب در 4 بخش و 20 فصل تدوین شده است. در بخش اول که نویسنده و هنر داستانگویی نام دارد در یک فصل به مسئله داستان و هنر اولیه می پردازد. در بخش دوم عناصر داستان، فصل های گستره ساختار، ساختار و موقعیت، ساختار و ژانر، ساختار و شخصیت، ساختار و معنا آنالیز می گردد. در بخش سوم اصول طراحی داستان، ماده خام داستان، حادثه محرک، طراحی پرده، طراحی صحنه، تحلیل صحنه، ترکیب، بحران، نقطه اوج و گره گشایی تدوین شده است. در بخش سرانجامی که نویسنده در حین کار نام دارد. اصل تخاصم، معرفی، مسائل و شخصیت ها، شخصیت، متن، شیوه نویسنده و سرانجام تحلیل می گردد.

مترجم در مقدمه کتاب نوشته است:

دقیقا بیست سال پیش بود که در انزوای کامل، با دو، سه دیکشنری و بدون دسترسی به اینترنت یا کتابخانه، داستان را ترجمه کردم. همان موقع احساس می کردم کتاب بزرگی را دست گرفته ام اما پیش بینی این حجم از استقبال طببعا محال بود. داستان مسیر زندگی من و خیلی ها را عوض کرد. نگاه ما را به معنا، جایگاه و اهمیت داستان تغییر داد و اعتمادبه نفس فیلم نامه نویسان را بالا برد.

نمی توان تصور کرد فیلم نامه نویس باشی و این کتاب را نخوانده باشی! رابرت مک کی بزرگ، این مرشد نهان بین، دست ما را گرفت و به ضیافتی برد که میزبانانش داستان گویی بزرگ تاریخ اند؛ ضیافت رازبینی و ژرف کاوی، ضیافت آشنایی با یکی از ماندگارترین و عمیق ترین دستاورد های بشر. بعد از خواندن داستان خود را وارث سنتی بس دیرینه و کهن احساس می کنیم، سنتی هزاران ساله که به سپیده دم تاریخ بشر می رسد.

بعد از داستان، کتاب های زیادی درباره فیلم نامه نویسی ترجمه کردم و همیشه درگیر نوشتن فیلم نامه بودم. به عبارت دیگر همه زندگی و وقتم صرف داستان و فیلم نامه شد. این مشغله بیست ساله مرا به اشرافی رساند که هنگام ترجمه داستان فاقد آن بودم. لذا هربار که کتاب را تورق می کردم برخی اشتباهات در معادل گذاری ها آزارم می داد و برخی جملات به دلم نمی نشست.

کتاب داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی به قلم رابرت مک کی و ترجمه محمد گذرآبادی به همت نشر هرمس با قیمت 368.000 تومان در 336 صفحه منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 4 شهریور 1402 بروزرسانی: 4 شهریور 1402 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1964

به "داستان ها ابزار زندگی اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان ها ابزار زندگی اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید