درختان کهنسال تاریخی سمنان در انتظار ثبت در لیست ملی

به گزارش کوه سفید، در سمنان تعداد زیادی از درختان کهنسال و منحصر به فرد تاریخی وجود دارد که این درختان قابلیت ثبت در لیست میراث طبیعی کشور را دارند.

درختان کهنسال تاریخی سمنان در انتظار ثبت در لیست ملی

به گفته هانی رستگاران، مسئول دفتر ثبت و معین حریم آثار فرهنگی و تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، در نقاط مختلف استان سمنان مهد درختان کهنسال و منحصر به فرد تاریخی با قابلیت ثبت در لیست میراث طبیعی کشور وجود دارد.

هانی رستگاران در ادامه سخنان خود اضافه نمود:

اکنون در استان سمنان و با تصمیم شورای ثبت میراث طبیعی کشور 10 درخت کهنسال تاریخی شامل چهار درخت در شهرستان دامغان، سه درخت در شهرستان مهدیشهر و سه درخت در میامی به ثبت ملی رسیده است.

وی تاکید نمود که تعداد درختان دارای ارزش تاریخی در استان سمنان قابل توجه است . برای مثال 200 درخت دارای شرایط ثبت در لیست آثار طبیعی ملی در شهرستان میامی شناسایی شده است.

مسوول دفتر ثبت و معین حریم آثار فرهنگی و تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان ادامه داد که ثبت این درختان به علت زیاد بودن تعداد درختان تاریخی در استان سمنان اولویت بندی شده است و به تدریج انجام می گردد.

رستگاران، درخت کهنسال چنار سوخته در روستای صح شهرستان دامغان را یکی از آثار ثبت ملی شده مطرح کرد و اضافه نمود که بخشی از این درخت سوخته و بخشی از آن بعد از گذشت چند صد سال به جای مانده و سبز است.

وی از دیگر درختان ثبت شده در لیست آثار طبیعی به درخت گردوی کهنسال تویه دروار در شهرستان دامغان اشاره و اضافه نمود:

این درخت در کنار رودخانه و با قدمت 400 ساله همچنان در حال رشد است.

رستگاران، درخت ارس 400 ساله در دیباج و چنار کهنسال در امیریه شهرستان دامغان، درخت چنار کهنسال امامزاده یحیی (ع) و گردوی کهنسال کمان رستم در شهمیرزاد را از دیگر درختان ثبت شده در لیست آثار طبیعی کشور برشمرد و بیان نمود که در شهرستان مهدیشهر درخت چنار دوقلوی چاشم و سه درخت چنار در کنار کاروانسرای میامی با قدمت 700 ساله دیگر آثار طبیعی استان سمنان است که در لیست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

مسوول دفتر ثبت و معین حریم آثار فرهنگی و تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان توضیح داد که سمنان در حوزه آثار طبیعی دارای ظرفیت های زیادی است و حفظ این آثار نیازمند مشارکت مردم و مسوولان است.

منبع عکس کاور: ایرنا

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 3 اسفند 1400 بروزرسانی: 3 اسفند 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1647

به "درختان کهنسال تاریخی سمنان در انتظار ثبت در لیست ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درختان کهنسال تاریخی سمنان در انتظار ثبت در لیست ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید