میدان نقش دنیا اصفهان، شاهکار جاذبه های گردشگری ایران

به گزارش کوه سفید، میدان نقش دنیا یکی از آثار تاریخی مهم کشور در شهر اصفهان است. این میدان مستطیلی شکل در چهار ضلع خود دارای چهار بنای تاریخی مهم به نام های کاخ عالی قاپو، مسجد امام (مسجد شاه)، مسجد شیخ لطف الله و بازار قیصریه است.

میدان نقش دنیا اصفهان، شاهکار جاذبه های گردشگری ایران

خبرنگاران | سرویس گردشگری - اگر تا کنون به اصفهان سفر ننموده اید، برای دیدن میدان زیبای نقش جهان هم که شده باید برای سفر به این شهر زیبا برنامه ریزی کنید. در خلال بازدید از این میدان عظیم می توانید از عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام (مسجد شاه) نیز بازدید کنید.

اصفهان تاریخ فرهنگ و هنر ایران زمین

اصفهان یکی از شهرهای تاریخی ایران است که هر ساله در ایام تعطیلات نوروز و تابستان پذیرای مسافران و گردشگران از سراسر ایران می باشد. هیچ مسافری را نمی توان یافت که به شهر زیبای اصفهان سفر نموده باشد و از میدان نقش جهان بازدید ننموده و از این شاهکار دوران صفویه فیض نبرده باشد. نام های دیگر این میدان، میدان شاه و میدان امام می باشند. این میدان که از عظیمترین و زیباترین میادین جهان به شمار می­رود، مستطیل شکل و دارای ابعاد 507 متر در 158 متر می ­باشد.

مطالب مرتبط: همه چیز درباره میدان نقش جهان

نقش جهان آمیزه ­ای از هنر، صنعت، مذهب و اقتصاد است. قرار دریافت دو مسجد امام (مسجد شاه) و مسجد شیخ لطف الله در کنار کاخ عالی قاپو، از سویی حدود دویست حجره دو طبقه در پیرامون میدان و سردر بازار عظیم قیصریه گویای این مطلب است. چهار طرف میدان، چهار بازار قرار گرفته که از طریق مغازه های داخل میدان، به میدان مربوط می شوند. این بازارها در روزگار صفویه هر یک به شغلی اختصاص داشت . این مکان یکی از عظیمترین مراکز ساخت و عرضة صنایع دستی در ایران است که تنوّع محصولات و حجم گسترده عرضه و تقاضا در آن بی نظیر است.

پس از ساخت این میدان کف آن با سنگ ریزه پوشانده شده و در جشن­ ها و مناسبت ­ها مورد استفاده قرار می ­گرفته است. رژه سربازان، جشن و چراغانی، جشن­ های مختلف اعیاد و بازی ­هایی چون چوگان و قپق اندازی در اینجا انجام می­ شده است. یکی از اولین مراسم رسمی که در این میدان برگزار شده است، بازگشت پیروزمندانه امام قلی خان از فتح جزیره هرمز به پایتخت (اصفهان) بوده است .

میدان نقش جهان اصفهان اولین میدانی است که برای بازی چوگان مورد استفاده قرار می ­گرفته است. هنوز هم دروازه ­های سنگی این میدان چوگان در قسمت شمالی و جنوبی آن باقی است. این بازی یکی از محدود ورزش­ هایی در جهان است که ایران به عنوان ابداع کننده آن شناخته می ­شود. یکی از دلایلی که سپاهیان ایران در جنگ ­ها پیروز بوده­ اند این بوده است که اسبان آنان در میدان­ های چوگان تربیت می­ شده­ اند و این بازی مشق رزمی هم برای اسب و هم برای سوارکار آن بوده است. یکی دیگر از بازی ­هایی که در این میدان انجام می ­شده است، قپق اندازی نام داشته است.

آشنایی با 10 مسجد معروف اصفهان

این بازی بدین گونه بوده است که در مرکز میدان، تیر چوبی به ارتفاع 120 پا درست در جلوی ورودی عالی قاپو نصب شده بوده و در مواقع مختلف روی آن بشقابی از سکّه ­های طلا و یا نقره قرار می ­گرفت و سرداران صفوی باید سوار بر اسب به آن تیراندازی می­ کردند. شاه صفوی و درباریان نیز به ویژهاز دوره شاه عباس دوم به بعد از ایوان عالی قاپو این مراسم را مشاهده می­ کردند. این میدان امروزه با وجود چهار عنصر تاریخی در چهار ضلع آن از مهمترین آثار تاریخی ایران به شمار می رود.

معرفی میدان نقش جهان

میدان نقش جهان در تاریخ 8 بهمن 1313 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و این میدان، دومین اثر ثبت شده جهانی در ایران است که در اردیبهشت 1358ه.ش. به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. این میدان در شرق گردش گاه چهارباغ در شهر اصفهان، میدان امام حسین(ع)، خیابان سپاه واقع شده است. تاریخ برپایی این بنای باشکوه در سال­های 1000 تا 1006 هجری و به دستور شاه عباس صفوی بوده است.

وجه تسمیه میدان نقش جهان

در مکان فعلی میدان سابقاً باغی به همین نام بوده است. در کتاب تاریخ عالم آرای عباسی، ذکری از میدان نقش جهان آمده است. به هر حال پیش از احداث میدان به شکل فعلی، حداقل بخشی از باغ نقش جهان به نام میدان معروف بوده است. ولی به هرحال در سال 1004 قمری ، جایگاهی به نام میدان نقش جهان در بخشی از باغ وجود داشته است .

مطالب مرتبط:آشنایی با مراکز خرید اصفهان

تسهیلات و امکانات رفاهی میدان نقش جهان

در میدان نقش جهان و حوالی آن تمام امکانات رفاهی از قبیل اسکان، پارک های عظیم، سرویس های بهداشتی، بازار خرید سوغات و ... قرار گرفته و می توان هم زمان از مجموعه های عالی قاپو، مسجد شاه، مسجد شیخ لطف الله و دیدنی های آن بازدید به عمل آورد. تقریبا تمامی مراکز اسکان، اقامتی و هتل اصفهان در نزدیکی میدان نقش جهان قرار گرفته اند.

منبع: توریسم ایران

منبع: setare.com
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1169

به "میدان نقش دنیا اصفهان، شاهکار جاذبه های گردشگری ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدان نقش دنیا اصفهان، شاهکار جاذبه های گردشگری ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید