رنگهایی برای غلبه بر غم و کهنگی

به گزارش کوه سفید، شهر: نوسازی بافت های فرسوده در مناطق مختلف شهر تهران همواره محل بحث و مناقشه بوده و این امر با توجه به شرایط اقتصادی شهروندان و نهادهایی مانند شهرداری همواره با دشواری ها و محدودیت هایی روبرو بوده است. بافت هایی با محله ها و کوچه های قدیمی که کهنگی و غم از مشخصات شاخص آن ها ست. طرح رنگی کردن بعضی از این محلات و کوچه ها که از محله هرندی در منطقه 12 آغاز و اکنون به کوچه هایی در مناطق 8 و 9 رسیده می تواند نشاط و شادابی را جایگزین غمزدگی و کهنگی در این کوچه ها و البته روحیه بخشیدن به ساکنان کند.

رنگهایی برای غلبه بر غم و کهنگی

به گزارش شهر، کوچه قدیانی بین دو خیابان دستغیب و نوری نیارکی در منطقه 9 به تازگی به همت شهرداری این منطقه و ساکنان این کوچه و با طرحی به نام محله رنگی با رنگ آمیزی های شاد و منظم و ایجاد گلدانهایی بر دیوارها و قسمت خروجی پنجره های خانه ها باعث رخت بربستن رخوت و کهنگی از فضای پیرامونی آن شده است؛ طرحی که به نظر می رسد با استقبال شهروندان روبرو شده و در حال گسترش به دیگر مناطق دارای بافت قدیمی و فرسوده است.

این روزها در کوچه قدیانی که قدم می زنید تازگی و شادابی غالب ترین حسی است که به شما دست می دهد؛ دیوارهای رنگارنگ، آسفالت هایی که سیاه نیستند، پنجره هایی که گلدانهایی پر از گلهای ملون به آنها آویزانند و ساکنانی که با لبخند از این کوچه گذر می کنند. گویی باد، رنگ برگ درختان پاییزی را به این کوچه ها آورده است.

پیرمردی سرزنده و شاداب که خود را 115 ساله معرفی می کند، رنگی کردن دیوارها و کف کوچه را شادی آور می داند و استقبال بچه ها سایر کوچه ها برای بازی در کوچه قدیانی خبر می دهد. جوانی حدودا 30 ساله که برای کار فنی در یکی از خانه ها به این کوچه آمده، رنگ آمیزی را طرحی موثر و روحیه بخش توصیف می کند و البته معتقد است که می شد با تغییراتی اندک شرایط را بهتر نیز کرد. او می گوید: دیوارهای خانه ها خوب رنگ شده ولی نوع رنگ آمیزی پیاده رو تا حدودی خطای بصری ایجاد می کند. بویژه وقتی با ماشین رد می شوی، حواست جلب رنگ ها می شود و خطای دید ایجاد می کند.

در همین لحظه یکی از ساکنان که بانویی خانه دار است به بحث اضافه می شود و می گوید: طرح خوبی است اما کاش از ما می پرسیدند که دوست داریم دیوار خانه مان چه رنگی باشد. می شد رنگ شادتر و بهتری برای دیوار خانه ما استفاده کرد. حتی طرح طبیعت نیز می توانست به آن اضافه شود.

جوانی 40ساله که شاغل بازار تهران است و 38 سال است که در این کوچه زندگی می کند نیز در این باره به خبرنگار شهر می گوید: در انتخاب رنگ با ما صحبت شده و اتفاقا بسیار زیبا شده، طوری که وقتی صبح از خانه بیرون می آیم ذوق می کنم. وقتی از خانه بیرون می آیی و گلدان پر از گلهای قشنگ و رنگهای شاد می بینی با روحیه به محل کارت می روی.

او می افزاید: این مساله نشان می دهد که می شود با کمترین هزینه و طرح هایی ساده، کارهایی انجام داد که در مردم ذوق و شوق ایجاد کند. او در پاسخ به این سوال که خواسته شما از شهرداری چیست، عنوان می کند: چند سالی است که در این محله ساخت و ساز زیادی در انجام می شود و جمعیت آن نسبت به 10 سال پیش چندین برابر شده و نیاز به ایستگاه اتوبوس از پایانه یادگار امام به سمت میدان آزادی دارد.

در همین رابطه سید مصطفی موسوی، شهردار منطقه 9 درباره طرح محله رنگی به خبرنگار شهر می گوید: کوچه قدیانی اولین نقطه ای بود که در منطقه، این طرح در آن انجام شد و کوچه وحدت در کنار کوچه قدیانی نیز در این طرح واقع شده است که در مرحله بعدی رنگی می شود.

او درباره معیار انتخاب این کوچه ها عنوان می کند: مهمترین نکته این است که مثلا یک ساختمان نوساز که نمای سنگی دارد را نمی توانیم رنگ بزنیم و در همه جای دنیا این کار عمدتا روی ساختمانهای قدیمی انجام می شود. ساختمانهایی که نماهای ساده سیمانی داشته باشند و نمای آنها کار نشده باشد. بنابراین وقتی در کوچه ای اکثریت ساختمانها بدین شکل باشد پتنانسیل این کار را دارد.

شهردار منطقه 9 با بیان اینکه تمی که در کوچه قدیانی استفاده شده با تمی که در دیگر کوچه ها مانند دادخواه و صاحب الزمان(عج) که در کنار هم محله رنگی ما را تشکیل می دهند، متفاوت خواهد بود، ادامه می دهد: ممکن است رنگی که یکی از اهالی درخواست داشته اجرا نشود چرا که این کار بر اساس تمی که اکثریت اهالی کوچه می خواستند اجرا شده است.

خبرنگار: علی سی پی

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 2 دی 1399 بروزرسانی: 2 دی 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1014

به "رنگهایی برای غلبه بر غم و کهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگهایی برای غلبه بر غم و کهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید