نگاه ویژه مدیریت شهری به نوسازی بافت های فرسوده

به گزارش کوه سفید، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به افزایش 10 برابری بودجه نوسازی بافت های فرسوده از سال 96 تا سال 99 گفت: مدیریت شهری به نوسازی بافت های فرسوده نگاه ویژه ای دارد.

نگاه ویژه مدیریت شهری به نوسازی بافت های فرسوده

جهت دریافت خدمات بازسازی مطب با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران، زهرا نژادبهرام در نشست خبری امروز سه شنبه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید در خصوص نوسازی بافت های فرسوده تهران، گفت: شهر تهران همیشه با سه دغدغه و نگرانی در طول حیات خود روبرو بوده، نخست فرونشست و همچنین آبگرفتگی، سیلاب و زلزله.

وی اضافه نمود: هر چند که دغدغه های تهران به عنوان پایتخت ایران نسبت به سایر نقاط بیشتر است اما ما در دو حوزه نهایی و بودجه ای با مسائلی روبرو هستیم. مدیریت شهری در سال 96 برای سازمان نوسازی شهرداری تهران 45 میلیارد تومان در سال 97، 172 میلیارد تومان، سال 98، 282 میلیارد تومان و در سال 99، 440 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده که نشان دهنده توجه به موضوع نوسازی است. در حقیقت از سال 96 تا سال 99 بودجه سازمان نوسازی 10 برابر افزایش داشته است.

وی اضافه نمود: در زمانی که با بحران جدید کرونا که تمام جهان را زمین گیر نموده روبرو بودیم و شاهد بروز تحولات بسیاری در مسائل مرتبط با حوزه شهری پس از شیوع کرونا ویروس بوده ایم، همزمان هفته گذشته زلزله ای نیز به شهر تهران با قدرت 5.1 ریشتر تحمیل شد. در این زلزله نیز اولین نقاطی که به عنوان دغدغه مطرح شد بافت های فرسوده و ناپایدار شهری بودند.

نوسازی صرف پارسل ها ،پدیده فرسوده سازی را به همراه دارد

نژادبهرام ادامه داد: در حال حاضر در تهران 15 هزار هکتار بافت ناپایدار شهری و 3268 هکتار بافت فرسوده مصوب وجود دارد که از نظر جمعیتی 15 درصد جمعیت شهر تهران در این بافت فرسوده مصوب حضور دارند و 25 درصد جمعیت نیز در بافت ناپایدار شهری زندگی می نمایند. لذا در این میان در بافت های فرسوده مقاوم سازی و استحکام سازه ها از اهمیت بسزایی برخوردار می شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه رویکرد مدیریت شهری در بازسازی بافت های فرسوده مثبت است، اضافه نمود: در تامین بودجه برای این حوزه اقدامات موثری انجام گرفته به طوری که از سال 96 تا کنون بودجه این حوزه 10 برابر شده است. با توجه به حضور 40 درصد جمعیت تهران در بافت ناپایدار و فرسوده به نوعی سکونت این افراد در فضای نسبتا ناایمن انجام می شود. لذا من از ریاست شورای اسلامی شهر تهران درخواست کردم کمیته ویژه با حضور اعضای کمیسیون های مربوطه و به ریاست کمیسیون شهرسازی و معماری برای مقابله با زلزله و موضوع بافت های فرسوده در شورای شهر تهران تشکیل شود که خوشبختانه با موافقت ریاست شورا روبرو شد و امیدواریم اقدامات کوتاه مدت و بلندمدت به وسیله این کمیته انجام شود.

وی ادامه داد: مدیریت بحران در حوادث کلان در اختیار شهرداری نیست. برای مثال تا چند وقت پیش مدیریت بحران در اختیار شهردار تهران بود اما براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی به یکباره مدیریت بحران تهران در اختیار وزارت کشور قرار می گیرد. به نظرم باید تصمیم گیری ها جهت مقابله با زلزله در پایتخت بسیار دقیق انجام شود. در گذشته در شهر تهران نوسازی بافت های فرسوده منوط به نوسازی پارسل های فرسوده بوده است اما در دوره پنجم شورای شهر تهران رویکرد مدیریت شهری تغییر کرد. چرا که متوجه شدیم نوسازی صرف پارسل ها ،پدیده فرسوده سازی را به همراه دارد. لذا باید در نوسازی بافت های فرسوده، معابر، سرانه ها و خدمات نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای مثال در محدوده بازار پارسل هایی نوسازی شده اما امروز به انبار کالاهای بازار تبدیل شده است و به جای فضای مسکونی، کاربری انبار کالاها را پیدا نموده اند. این موضوع پدیده فرسوده سازی را به همراه دارد. در حقیقت اگر از سازه های موجود در شهر مراقبت نشود این سازه ها به بافت فرسوده تبدیل می شود.

نژادبهرام در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات شورا در زمینه نوسازی بافت های فرسوده نیز گفت: با شروع به کار شورای شهر تهران در دوره پنجم با سازمان نظام مهندسی و سازمان استاندارد تفاهم نامه ای بسته شد تا نظارت بر سازه هایی که در سطح شهر ساخته می شوند تشدید شود. همچنین موضوع شناسنامه فنی ملک مورد توجه نهاده شد و با یاری سازمان نظام مهندسی این موضوع پیگیری و حتی از این شناسنامه رونمایی شد اما نسبت به هزینه هایی که برای ساخت و ساز با تهیه این شناسنامه وارد می شود تردیدهایی وجود داشت که در حقیقت هزینه ساخت و ساز را یا بالا می برد و یا کاهش می دهد.

وی با تاکید بر اینکه شناسنامه فنی ملک ظرفیت های فنی یک سازه را به طور کامل معین می نماید اضافه نمود: عمر سازه در کشور ما حدود دو تا 30 سال است. این موضوع به دلیل عدم رعایت مباحث مربوط به ساخت و ساز و همچنین مباحث ایمنی ساختمان است. در حالیکه عمر سازه در سایر کشورها بین 100 تا 120 سال است. به همین دلیل اقدامات چند جانبه ای از سوی شورا شروع شده است که از جمله آنها می توان به عقد تفاهم نامه و پیگیری شناسنامه فنی اشاره نمود.

نژادبهرام در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اجرای طرح ترافیک در پایتخت گفت: ستاد ملی کرونا صندلی شورای امنیت ملی را دارد. در حقیقت در این سطح قرار گرفته است. لذا همه دستگاه ها و سازمان ها مکلف هستند از دستورات آن تبعیت نمایند. شورا در قالب بسته ای به وسیله کمیسیون حمل و نقل پیشنهادات خود را به ستاد ملی کرونا ارائه کرد. در ارتباط با موضوع طرح ترافیک نیز دیدگاه های اعضا بر همین پیشنهادات ارائه شد اما بی تردید تصمیم گیری در خصوص لغو و یا ادامه اجرای طرح به شورای عالی ترافیک بر می شود که در آنجا نمایندگان مدیریت شهری حضور دارند و تصمیم گیری انجام می شود.

وی تاکید نمود: البته بنا نبود هنگامی که طرح ترافیک لغو می شود همه ماشین بیاورند و در خیابان ها تردد نمایند. بنا بر این بود که هنوز قرنطینه ادامه دارد اما چون فعالیت ادارات و فعالیت اقتصادی برقرار شده در جهت استفاده کمتر از ظرفیت حمل و نقل عمومی طرح ترافیک به صورت موقت اجرا نشود تا به این ترتیب رعایت فاصله گذاری اجتماعی انجام شود اما عملا این موضوع منجر شد که دغدغه و تنش مردم افزایش پیدا کند.

این عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه شهرداری به دلیل مسائل اقتصادی پیگیر اجرای طرح ترافیک است، گفت: بی تردید سلامت مردم برای شهرداری و شورا در اولویت قرار گرفته است. علی رغم مسائل اقتصادی تا کنون در حوزه مقابله با کرونا شهرداری تهران از هزینه کرد خود حدود 40 میلیارد تومان برای ضدعفونی بخش های مختلف شامل معابر و حمل و نقل عمومی استفاده نموده است. لذا منابع اقتصادی برای شورا در مقابل سلامت مردم اهمیت ندارد. در حقیقت شورا نشان داده تنها چیزی که در حوزه سلامت شهروندان برایشان اهمیت ندارد منابع اقتصادی است.

وی تاکید نمود: ما هم معتقدیم سعی و خطا درست نیست. طبیعتا آنالیز و آمارهایی که گرفته شده به این نتیجه منجر شده که ستاد ملی کرونا مسائل خود را به شورای ترافیک تهران واگذار کند که در آن مقطع تصمیمی مبنی بر اجرای طرح ترافیک گرفته شد. ما باید به آن تصمیم اعتماد کنیم. اگر اشتباه هم می نماید مسئولیت با خودشان است. ولی به صورت کلی ما هم معتقد به سعی و خطا نیستیم. اولویت اصلی مدیریت شهری تامین سرویس های حمل و نقل عمومی است. لذا انتظار ما از ستاد ملی کرونا این است که با توجه به اینکه شهر قفل شده است، برای حل این مشکل 500 اتوبوس قول داده شده و واگن های وعده داده شده به تهران داده شود.

نژاد بهرام در خصوص لایحه ساماندهی پیاده روها نیز گفت: موضوعات مختلفی از جمله فروش پیاده روها و کسب درآمد شهرداری از پیاده روها برای این لایحه مطرح شد اما باید به لوایح با دید دیگری نگاه کنیم. در تمام جهان از ظرفیت های شهر در حین ساماندهی استفاده می شود. البته این استفاده باید ضابطه مند و اصولی باشد. در این راستا شهرداری لایحه ای برای ساماندهی پیاده روها به شورا ارسال نموده است.

وی ادامه داد: در بعضی پیاده روها که بالای شش متر هستند ظرفیت و امکان ارتقای نشاط شهری و تعامل بیشتر شهروندان وجود دارد. با همین هدف این لایحه در کمیسیون های مختلف شورا در حال آنالیز است و تمامی نظرات از جمله نظرات سمن ها در این موضوع اخذ خواهد شد و نهایتا شورا با توجه به قوانین بالادستی و با هدف ارتقای نشاط شهری و ساماندهی این موضوع را آنالیز و پیگیری خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 خرداد 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 600

به "نگاه ویژه مدیریت شهری به نوسازی بافت های فرسوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه ویژه مدیریت شهری به نوسازی بافت های فرسوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید