تور آلمان: شرکت حضوری در نمایشگاه فرانکفورت دست آوردهای بیشتری نسبت به حضور مجازی دارد

به گزارش کوه سفید، بیتا حسینی، مدیر آژانس ادبی پارس در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران درباره اقدامات موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برای تسهیل شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با انجام اقداماتی سعی دارد برای سفر اصحاب نشر به نمایشگاه کتاب فرانکفورت یاری کند. اینکه نمایشگاه کتاب فرانکفورت به شکل حضوری برگزار گردد، واقعا اتفاق خوبی است. البته در این شرایط ویژه ممکن است دریافت ویزای اروپا سخت شده باشد، که امری طبیعی است.

تور آلمان: شرکت حضوری در نمایشگاه فرانکفورت دست آوردهای بیشتری نسبت به حضور مجازی دارد

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.

او ادامه داد: موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برای شناسایی و آنالیز افرادی که ظرفیت حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را دارند، اقداماتی انجام داده است. بنده به صورت شخصی تجربه فعالیت در این حوزه را دارم، اما باید توجه داشت که آژانس پارس به تازگی تاسیس شده و جوان است؛ هرچند در همین مدت کم توانستیم تعداد قابل توجهی مبادله حق انتشار کتاب را پیش ببریم.

حسینی با اشاره به اینکه تعداد مذاکرات و قراردهای آژانس ادبی پارس به نسبت همکاران قدیمی قابل مقایسه نیست، بیان نمود: ادعایی هم نیست ولی کم تجربه نیستیم و ناشران ایرانی در کنار ما و پشتیبان ما هستند، این بزرگترین امتیاز است. منتظر هستیم تا نتیجه آنالیز، به وسیله خانه کتاب و ادبیات ایران اعلام گردد، تا افراد متقاضی از طرف ایران برای حضور در نمایشگاه تعیین شوند. امیدوارم، هرکدام از همکاران که در نمایشگاه فرانکفورت حضور خواهندداشت، به جدیت کار نمایند، زیرا در این دوره اقدامات زیادی قابل انجام است.

نمایندگان ایران فشار بیشتری را تحمل خواهندکرد

به علت همه گیری بیماری کووید19 نمایشگاه فرانکفورت بعضی پروتکل های بهداشتی را درنظر گرفته است، مدیر آژانس ادبی پارس در این باره گفت: برای غرفه ها محدودیت های زیادی مانند تعداد افراد حاضر در غرفه، متراژ و چیدمان غرفه، از طرف مسئولان نمایشگاه فرانکفورت درنظر گرفته شده است. قطعا افرادی که به نمایندگی از ایران می فرایند فشار بیشتری را در این دوره تحمل خواهندکرد، اما با توجه به اینکه دو سال در حضور فیزیکی وقفه افتاده ، حتما این حضور می تواند منجر به پیشرفت های زیادی گردد.

به گفته حسینی در مدت قرنطینه و همه گیری بیماری کووید19 استفاده از امکانات فضای مجازی در برقراری ارتباط ها یاری بسیار زیادی نموده است. او درباره تجربه اش از نمایشگاه لندن گفت: در این نمایشگاه اتفاق های خوبی افتاد، زیرا در فضای مجازی خیل راحت تر می توان ارتباط گرفت و می توان بعضی محدودیت ها را کنار گذاشت. خیلی خوشحالم، زیرا فرهنگ و ادبیات راه خود را باز می نماید.

به گفته حسینی در ایران ناشران قابل توجهی علی رغم محدودیت ها و مسائل بسیار، سعی می نمایند تا حق حق امتیاز را رعایت نمایند. این کوشش تاثیر خوبی بر ناشران خارجی و فعالیت آژانس های ادبی دارد. او اضافه کرد: کوشش می کنیم در این حوزه نشان دهیم که از ظرفیت ها می توان استفاده کرد.

ارتباط حضوری با مجازی جایگیزین نمی گردد

حسینی با تاکید بر اینکه هرچند استفاده از فضای مجازی برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی کتاب می تواند نکات مثبتی به همراه داشته باشد. اما نمی تواند جایگزین حضور فیزیکی در نمایشگاه گردد، گفت: بدیهی است که تاثیر جلسه حضوری و مجازی کاملا فرق دارد. تجربه چند سال حضورم در نمایشگاه های کتاب از شرق آسیا تا اروپا نشان می دهد که ارتباط حضوری با مجازی جایگیزین نمی گردد، زیرا ارتباط چهره به چهره تاثیر بسیار خوبی در برقراری همکاری ها دارد و قابل چشم پوشی نیست.

او ادامه داد: درست است که به علت همه گیری کرونا، سال جاری بعضی اقدامات رایگان انجام شد، اما در همین سال هم بسیاری از اقدامات نمایشگاه در فضای مجازی با هزینه همراه است و اگر از آن بُعد به مساله نگاه کنید عایدی خوبی برای آن نمایشگاه است.

به گفته مدیر آژانس ادبی پارس، با توجه به دشوارتر شدن شرایط اخذ ویزا و شرکت کردن در نمایشگاه فرانکفورت، بسیاری از ناشران و فعالان این حوزه امکان حضور در نمایشگاه را نخواهندداشت، در نتیجه به سادگی می توانند با استفاده از فضای مجازی ارتباط بگیرند و حتی درخواست جلسه مجازی داشته باشند.

او با اشاره به نکات مثبت مستتر در حضور فیزیکی در نمایشگاه کتاب بیان نمود: در شرکت فیزیکی در نمایشگاه پارامترهایی مطرح است، که قطعا در شرکت مجازی آن ها در دسترس قرار نخواهدبود. در حضور فیزیکی می توانید از ورکشاپ هایی که برگزار می گردد بهره ببرید، زیرا در جلسات مجازی ممکن است ارتباط قطع و وصل گردد این مساله برای مخاطب مشکل ساز باشد.

به گفته حسینی، فضای مجازی می تواند به اسم مکمل برای نمایشگاه کتاب درنظر گرفته گردد، زیرا حتی پس از اتمام روزهایض نمایشگاه فرانکفورت، جلسات این نمایشگاه می تواند در فضای مجازی برگزارگردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1470

به "تور آلمان: شرکت حضوری در نمایشگاه فرانکفورت دست آوردهای بیشتری نسبت به حضور مجازی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور آلمان: شرکت حضوری در نمایشگاه فرانکفورت دست آوردهای بیشتری نسبت به حضور مجازی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید