آرامش در حوزه نشر و تغییرات در ارشاد

به گزارش کوه سفید، خبرنگاران - گروه فرهنگ: فضای خبری کتاب و نشر کشور، این هفته هم روزهای آرامی و کم خبری را پشت سر گذاشت و یکی از تفاوت هایش با گزارش های یک هفته با کتاب چند هفته پیش، این است که در آن ، خبری از اخبار کاغذ و وارداتش در آن نیست.

آرامش در حوزه نشر و تغییرات در ارشاد

گزارش هفتگی این هفته مانند هفته گذشته، در برگیرنده 11 خبر است که 2 خبر از آن ها، مربوط به حوزه اخبار بین المللی هستند.

در ادامه، گزارش کم خبر یک هفته با کتاب این هفته را از نظر می گذرانیم.

تغییر در ترکیب هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت ارشاد

محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تازگی با تمدید دوره مسئولیت بعضی از اعضای هیئت انتخاب و خرید کتاب این وزارتخانه و نیز بعضی اعضای فعلی در کارگروه های چهارگانه این هیئت، نفرات جدیدی را هم به ترکیب هیئت انتخاب و خرید کتاب و نیز کارگروه های مختلف آن اضافه نموده است.

بر اساس گزارشی که روز سه شنبه این هفته بر خروجی خبرنگاران نهاده شد و دربرگیرنده این خبر بود، در این تغییرات که بعد از دو سال انجام می گردد، غالب اعضای فعلی این هیئت در مسئولیت های خود ابقا شده اند، البته بعضی هم از این هیئت جدا شده اند و در مواردی هم، نفرات جدید به ترکیب هیئت انتخاب و خرید کتاب اضافه شده است.

واگذاری جشنواره ملی صنعت چاپ به صنوف

مهرزاد دانش مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد در تبادل نظریی که این هفته با خبرنگاران داشت، از توافق اولیه این دفتر با تشکل های صنفی حوزه صنعت چاپ برای واگذاری جشنواره ملی صنعت چاپ در دوره هجدهم آن اطلاع داد.

وی با اشاره به اینکه در حال سپری کردن دوره انتقال بخش های صنعتی و فنی چاپ از وزارت ارشاد به وزارت صنعت هستیم، اضافه نمود: موضوع واگذاری امور به بخش خصوصی، چنانچه امکان و شرایط آن فراهم باشد و خلاهای قانونی و حقوقی در این رابطه وجود نداشته باشد، جزو برنامه های محوری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره اخیر بوده است.

بازدید رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر از خانه کتاب

محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و علی اعطا، سخنگو و عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران عصر روز شنبه 16 تیر ضمن دیدار و تبادل نظر با نیکنام حسینی پور، مدیر عامل خانه کتاب از بخش های مختلف این موسسه بازدید کردند.

دیدار وزیر ارشاد و سفیر ژاپن

این هفته همچنین خبر دیدار سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هیرویاسو کوبایاشی سفیر ژاپن در تهران منتشر شد که صالحی در این دیدار گفته بود: حضور ژاپن به عنوان میهمان ویژه در دوره آینده نمایشگاه کتاب تهران این فرصت را ایجاد می نماید که دو ملت بیش ازگذشته بافرهنگ وتمدن یکدیگر آشنا شوند.

نصب سردیس بی بی مریم بختیاری در کتابخانه ملی

آیین رونمایی از سردیس بی بی مریم بختیاری روز سه شنبه این هفته در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار گردید.

بی بی مریم ایلخان بختیاری دختر حسینقلی خان ایلخانی، خواهر علیقلی خان سردار اسعد و مادر علیمردان خان بختیاری، محمدعلی خان و مصطفی قلی خان (فرزند فتح الله خان) و از پیشگامان مطالبه حقوق زنان و مدافعان ملی ایران در برابر اشغالگران روس و انگلیس در جنگ دنیای اول بود.

شروع برنامه ریزی عمرانی نهادکتابخانه ها برای 31 شهرستان کشور

به موجب اطلاعات خبری که روز سه شنبه این هفته منتشر شد، برنامه ریزی عملیاتی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای 31 شهرستان دارای اولویت فعالیت های فرهنگی، آموزشی و عمرانی شروع شد.

پس از معرفی 31 شهرستان دارای اولویت به لحاظ اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی از سوی شورای اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اولین اقدامات خود را از ابتدای مرداد امسال از شهرستان بهارستان استان تهران شروع می نماید. به این ترتیب نهاد کتابخانه ها در شورای معاونین خود، برنامه های ویژه ای را برای اجرا در 31 شهرستان کشور مصوب کرد.

تمدید اعتبار بن کارت های الکترونیک خرید کتاب اهل قلم

طبق یکی دیگر از خبرهای این هفته که مربوط به موسسه خانه کتاب می گردد و روز سه شنبه منتشر شد، آن دسته از اهالی قلم که در سنوات گذشته بن کارت الکترونیکی خرید کتاب دریافت نموده اند، با توجه به مقررات بانک مرکزی و عدم امکان تمدید اعتبار بن کارت های دائمی (متصل به حساب) در صورتی که تاریخ انقضای کارت به انتها رسید، می توانند جهت تمدید اعتبار به هر یک از شعب بانک شهر مراجعه و بن کارت المثنی دریافت نمایند.

اعتبار بن کارت های اهالی قلم با اعتبار 2 ساله صادر می شوند.

انتشار فراخوان جشنواره هنر زبان مشترک ملت ها

انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر، که اولین جشنواره تصویرگری با عنوان هنر زبان مشترک ملت ها را با هدف معرفی آثار برتر برگزار می نماید، دیروز چهارشنبه، فراخوان این رویداد را منتشر کرد.

بر اساس این فراخوان اصل آثار برگزیده در نمایشگاه بین المللی ژنو 2018، در معرض نمایش و فروش گذاشته خواهد شد.

رونمایی از کتاب تیم بازنده

مراسم رونمایی از جلد اول مجموعه نوجوان تیم بازنده با عنوان آدم گاهی اشتباه می کنه هم این هفته با حضور جمعی از بچه ها و نوجوانان کتابخوان در باغ کتاب تهران برگزار گردید.

آدم گاهی اشتباه می کنه عنوان کتاب اول از مجموعه 7 جلدی تیم بازنده است که توسط کتاب های زرافه، واحد کودک و نوجوان انتشارات سیمای شرق منتشر شده است.

اعطای بوکرطلایی به بیمار انگلیسی

اولین خبر بین المللی گزارش این هفته هم درباره یک جایزه بین المللی است. برنده جایزه بوکر طلایی روز یکشنبه این هفته در مراسم اختتامیه جشنواره 50 بوکر من در رویال فستیوال هال معرفی گردید.

به این ترتیب در این مراسم مایکل اونداتیه نویسنده کانادایی با کتاب بیمار انگلیسی خود به عنوان برترین برنده این جایزه در پنج دهه گذشته معرفی گردید.

اعلام نامزدهای جایزه جایگزین نوبل ادبی امسال

دومین خبر بین المللی هم درباره جایگزین جایزه نوبل است. به این ترتیب، آموزشگاه جدیدی که قصد اهدای یک جایزه ادبی بین المللی را در سال 2018 به جای جایزه ادبی نوبل دارد با معرفی اسامی 47 نویسنده از سراسر دنیا، این رقابت را کلید زد. این آدکامی از سوی کتابداران سوئدی تشکیل شده و زمان رای گیری تا 14 آگوست معین شده است.

در حالی که اسامی نویسندگان در فهرستی اعلام شده، از مخاطبان خواسته شده است تا به یکی از نویسندگان این فهرست رای بدهند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 161

به "آرامش در حوزه نشر و تغییرات در ارشاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرامش در حوزه نشر و تغییرات در ارشاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید