فوارۀ باستانی که بعد از 1300 سال دوباره جاری خواهد شد

به گزارش کوه سفید، چشمه تاریخی 2000 ساله ای در شهر باستانی کیبیرا در گل حصارِ بوردور در جنوب غربی ترکیه به لطف پروژه بازسازی دوباره با آب تازه به جریان خواهد افتاد.

فوارۀ باستانی که بعد از 1300 سال دوباره جاری خواهد شد

خبرنگاران | پس از چهار ماه کارِ تمام وقتِ بازسازی به وسیله تیم حفاری ترکیه ای، حیات دوباره به چشمه شهر باستانیِ کیبیرا باز خواهد گشت. بازسازیِ این چشمه که دارای دو استخر و 24 بلوک شبیه سازی شده از نوع سنگِ اولیه و بیش از 150 قطعه باستان شناسی اصیل است که میان خرابه های تراسِ سوم شهر پیدا شد، با یاری هایی از استانداری بوردور و تیم کارشناسیِ 17 نفره ای متشکل از باستان شناسان، بازسازی گران و معماران به اتمام رسید.

به گزارش خبرنگاران ، بازدیدکنندگانِ کیبیرا که هم اکنون در لیست موقت میراث جهانی یونسکو به شهر گلادیاتورها معروف است می توانند با پیاده روی در امتدادِ یک مسیر پله ای که هم اکنون بازسازی شده است به چشمه برسند.

سوکرو اوزودوگرو، باستان شناسِ دانشگاه مِهمِت آکیف اِرسوُی و رئیس تیم حفاریِ شهر باستانی به آژانس خبری آنادولو گفته است که ترکیه به داشتن دو چشمه باستانی بزرگ خود مفتخر است که حالا بازسازی شده اند و هر دو در بوردور هستند. این چشمه بسیار بزرگ که سال 23 پیش از میلاد ساخته شده 15 متر قطر و ستون هایی به ارتفاع 8 متر دارد و حدود 600 الی 700 سال در کیبیرا از آن استفاده شده است.

اوزودوگرو با شرحِ اینکه به لطف بازسازی های انجام شده، آب تازه نوشیدنی دوباره در چشمه به جریان خواهد افتاد گفته است که کیبیرا دومین شهر باستانی ترکیه پس از ساگالاسوس خواهد بود که از چشمه اش آب تازه به جریان خواهد افتاد: ما همین ماهِ مه، آب تازه را روانه این چشمه باستانی خواهیم کرد و عملکرد اصلی چشمه احیا می گردد. درست مانند زمان باستان، آب از دهانِ مجسمه های شیر و پلنگ در مخفیگاه شیر بیرون ریخته و به استخر سرازیر خواهد شد.

شهر باستانی کیبیرا در منطقه گل حصارِ بوردور روزگاری یکی از مهم ترین شهر های تمدن لیدیان و روم بود. این شهر 2300 ساله که در ارتفاعِ 1300-1100 متریِ جنگل های سرو کوهی و سدر واقع شده است را می توان از تمام زوایا دید، چون در ستیغ واقع شده و نمای اطراف آن قابل رویت است.

استرابو، گردشگر عصر باستان نوشته است که ساکنان کیبیرا در اصل لیدیان هایی بودند که به منطقه کابالیس نقل مکان کردند و خیلی زود سکونتگاه شان را تغییر دادند و شهری با محیط 100 ورزشگاه تاسیس کردند. یادبود ها و منابع باستان شناسی این شهر سال 2006 حفاری شدند و پرده از یک هویت نظامی گرایانه با بیش از سی هزار پیاده نظام و بیش از دو هزار واحد سواره نظام برداشتند. اینجا خواستگاه بزرگ ترین برجسته کاری های گلادیاتور های زمان باستان در ترکیه است.

موقعیت استراتژیک این شهر، آن را به مرکز منطقه ایِ حکمرانی تبدیل نموده بود و معروفیت این شهر به عنوان شهر پرورش دهنده اسب در زمان باستان منجر به این شد که آن را صرفاً شهر اسب های تندرو بنامند. این شهر در دوره رومی در پررونق ترینِ حالت خود بود و تمام بقایای باستان شناسی امروز نیز متعلق به آن دوران هستند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 20 دی 1401 بروزرسانی: 20 دی 1401 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1870

به "فوارۀ باستانی که بعد از 1300 سال دوباره جاری خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوارۀ باستانی که بعد از 1300 سال دوباره جاری خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید