ورکانهروستایی نخبه پرور، زادگاه پرفسور موسیوند میزبان گردشگران

به گزارش کوه سفید، خبرنگاران-گروه استان ها: وقتی در کوچه های روستا قدم می زنی در زیبایی روستا محو می شوی، کوچه های سنگ فرش شده و خانه های سنگی که در کنار هم زیبایی خاصی را به روستا بخشیده است، باغ های گردو و زردآلو و درختان سر به فلک کشیده روستا ابهت آن را دوچندان نموده است.

ورکانهروستایی نخبه پرور، زادگاه پرفسور موسیوند میزبان گردشگران

تقریبا 20 کیلومتر آن طرف تر از شهر همدان در قسمت جنوب شرقی همدان، روستایی قرارگرفته که به نگین روستاهای همدان شهره است و درخشش خانه های سنگی زیر نور آفتاب در کنار صفای مردم روستا همه چیز را اینجا تام و تمام نموده است به طوری که کمتر کسی است پا به روستا بگذارد و به راحتی بتواند از آن دل بکند.

سنگ های لاشه ای که کوچه های روستای ورکانه را فراگرفته زیر نور آفتاب به رنگ قهوه ای درمی آیند که ناخودمطلع افراد آشنا به این جاذبه را به یاد تصاویر زیبای دوره رنسانس اروپا می اندازد.

روستای ورکانه یکی از زیباترین روستاهای هدف گردشگری استان همدان است که بافت سنگی این روستا چشم هر گردشگری را به خود خیره می سازد، روستای هدف گردشگری ورکانه به عنوان نگین گردشگری روستای استان همدان معرفی شده و یکی از شش روستای گردشگری همدان است که نام آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و به عنوان منطقه ویژه گردشگری کشور مطرح شده است.

در روستای ورکانه باغ های سرسبز، اراضی و فضاهای سبز، نقطه مثبت و پتانسیل فعال برای برنامه ریزی برای جذب گردشگر محسوب می گردد زیرا باغ به عنوان فضای اصلی زندگی برای مردمان این روستا مطرح است و در جای جای خانه ها و فضای زندگی ساکنان روستا رخنه نموده به طوری که باغ، هرچند باکم وسعت، در حیاط خانه ها به وفور دیده می گردد.

گذشته از این، محور ارتباط اصلی روستا از شهر همدان نیز دارای مناظر و چشم اندازهای زیبایی است که می تواند به عنوان محوری توریستی مطرح گردد زیرا وجود چشم اندازهای زیبا و مناظر بدیع این محور را به یکی از پتانسیل های بالفعل شهر همدان تبدیل نموده است.

اما آنچه روستای ورکانه را در بین روستاهای هدف گردشگری استان همدان متمایز می نماید بافت سنگی و تاریخی روستا است که در کشور بی نظیر است.

کاربرد سنگ نه تنها در پی، بلکه در قسمت اعظم بناها، ساخت دیوارهای باربر و دیوارهای محوطه و حیاط ها مورداستفاده قرارگرفته به طوری که اکثر سنگ های مورداستفاده سنگ لاشه است که توسط ملاط گل کار شده؛ پهنای این دیوارهای سنگی در طبقه همکف به یک متر هم می رسد و تنها عامل اتصال در دیوارهای سنگی نیز استفاده از تیرهای چوبی است.

سنگ، سنگ لاشه، خشت و آجر انواع مصالح متعارف ساختمانی در ابنیه روستای ورکانه است و عنصر سنگ به عنوان اصلی ترین مصالح در ابنیه روستای ورکانه بیش از هر چیز در بازدید از روستا به چشم می خورد و به نظر می رسد کاربرد سنگ در روستا به علت فراوانی این عنصر در روستا و سختی و مقاومت آن در برابر تغییرات جوی و همچنین کمبود آجر و خشت در منطقه بوده است.

پیشینه روستای ورکانه به بیش از 400 سال می رسد

پیشینه روستای ورکانه به بیش از 400 سال می رسد و آنچه از تاریخ برمی آید اینکه نخستین و قدیمی ترین محله آن، محله درب مسجد است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان در تبادل نظر با خبرنگاران در مورد روستای هدف گردشگری ورکانه گفت: میراث فرهنگی استان همدان بر روی روستای ورکانه حساسیت زیادی دارد.

علی خاکسار بابیان اینکه بافت سنتی روستای ورکانه کاملا حفظ شده است، اظهار کرد: میراث فرهنگی همدان و بنیاد مسکن به طورجدی پیگیر ساماندهی و مرمت این روستا هستند.

خاکسار در ادامه بیان داشت: ساماندهی فضای روستایی ازجمله برنامه های میراث فرهنگی در روستای ورکانه است و برنامه های مختلف برای معرفی و احیا ورکانه در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود 30 روستای گردشگری در همدان وجود دارد که می توانند در صورت جذب سرمایه گذار موجب توسعه خدمات برای گردشگران باشند، گفت: همدان و روستاهای گردشگری آن با ظرفیت های بسیار و قدمتی همپای تاریخ، می تواند سهم به سزایی در توسعه گردشگری استان داشته باشد.

ورکانه از روستاهای گردشگری همدان با بافت سنگی است

وی گفت: سیمین، ورکانه، حبشی، گشانی، گیان، علیصدر، کاج، پیروز، اشتران و قلعه جوق ازجمله روستای هدف گردشگری در استان همدان هستند که در صورت معرفی بیشتر آن ها می توانند جایی دربسته های سفری برای بازدید گردشگران باز نمایند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز در تبادل نظر با مهر از راه اندازی نخستین اقامتگاه بوم گردی استان همدان در روستای ورکانه اطلاع داد و مطرح نمود: همدان جاذبه های توریستی بسیاری دارد که متأسفانه هنوز از این ظرفیت استفاده مطلوبی نشده است.

علی مالمیر با تأکید بر اینکه در مقایسه با سایر بخش ها بهترین کار برای توسعه استان گردشگری است، اضافه نمود: برای توسعه بخش گردشگری هم افزایی بخش خصوصی و دولتی بسیار مهم است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه همدان از زیرساخت های گردشگری تا حد قابل توجهی برخوردار است، گفت: با این وجود باید نگرش خود را به صنعت گردشگری تغییر دهیم تا بازدهی کار بالا رود.

یکی از علاقمندی های گردشگران داخلی و خارجی سکونت در اقامتگاه های بوم گردی است

وی با اشاره به اینکه یکی از علاقمندی های گردشگران داخلی و خارجی سکونت در اقامتگاه های بوم گردی است، بیان نمود: بیشتر گردشگران تمایل دارند با سکونت در اقامتگاه روستایی، با میراث ناملموس، غداها و بازی های محلی آشنا شوند که این مسأله تاکنون مغفول مانده بود.

مالمیر با اشاره به ظرفیت های قابل توجهی که در بخش گردشگری همدان وجود دارد، توضیح داد: یکی از مهمترین راستاهای گردشگری همدان، راستا روستای هدف گردشگری ورکانه، دستکند ارزانفود و سد اکباتان است که به لحاظ تاریخی دستکند ارزانفود و به لحاظ طبیعت و بافت سنگی روستای ورکانه، مجموعه خوبی را رقم زده اند.

وی بافت سنگی روستای ورکانه را بسیار جذاب دانست و گفت: این مسئله به علاوه باغات زیبا و هوای مطبوع جذابیت این روستا را دوچندان نموده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان اظهار داشت: یکی از راستاهای جذاب گردشگری همدان مجموعه ورکانه، ارزانفود و سد اکباتان است که از مهمترین اولویت ها برای دنیای شدن نیز به شمار می روند.

ورکانه، زادگاه نابغه علمی دنیا

اما شهرت ورکانه نه تنها به دلیل طبیعت زیبا و خانه های قدیمی است؛ بلکه این روستا، زادگاه نخستین مخترع قلب مصنوعی در دنیا نیز هست.

پروفسور توفیق موسیوند متولد 1315 در روستای ورکانه همدان است و تا سن 14 سالگی برای یاری به خانواده اش چوپانی نموده و هر روز راستا طولانی ورکانه تا همدان را برای تحصیل می پیمود، اما کوشش و پشتکار موجب شد تا همین کودک روستایی به عنوان دانشمند برتر دنیا شناخته شده و نام ورکانه را به عنوان روستایی نخبه پرور ثبت کند.

پرفسور توفیق توانست با جدیدترین فناوری های علمی، قلب مصنوعی ساخته خود را به بهترین سطح استاندارد آینده دنیا برساند.

وی سپس ریاست بسیاری از هیئت های علمی و تخصصی و سمت استادی رشته های جراحی و مهندسی در دانشگاه های اوتاوا و کارلتون را برعهده گرفت.

فعالیت های تحقیقاتی او موجب ایجاد سالیانه هزار شغل در کانادا و بیش از 200 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در 10 سال گذشته شده است.

دکتر موسیوند، اختراعات بسیاری را به ثبت رسانده که مهم ترین آن ها عبارتند از قلب مصنوعی کنترل از راه دور که پس از قرار دریافت در بدن بیمار می توان به وسیله ماهواره، اینترنت و تلفن از وضعیت آن و همچنین وضعیت سلامت بیمار مطلع شد و امکان ارسال برق به آن بدون ایجاد سوراخی در بدن با سیستم الکترومغناطیسی وجود دارد.

با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه روستای ورکانه همدان که به عنوان زیباترین روستای استان همدان معرفی شده است این روزها پذیرای شمار زیادی از مسافران است و فضای سبز و بانشاط آن روزهایی به یادماندنی را برای میهمانان رقم می زند.

پاکیزگی و نورهای درخشنده کوچه ها پس از غروب آفتاب، ورکانه را به یکی از زیباترین و پرطرفدارترین روستاها در بین مردم همدان تبدیل نموده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 129

به "ورکانهروستایی نخبه پرور، زادگاه پرفسور موسیوند میزبان گردشگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورکانهروستایی نخبه پرور، زادگاه پرفسور موسیوند میزبان گردشگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید