پارسیان هرمزگان کجاست و چه جاهای دیدنی دارد؟

به گزارش کوه سفید، سواحل ماسه ای درخشان تنها گوشه ای از اعجاز طبیعی و دیدنی های پارسیان هرمزگان هستند. شهرستان پارسیان، اعجاز طبیعت را در دل گرما و شرجی برابر چشمانتان می گشاید.

پارسیان هرمزگان کجاست و چه جاهای دیدنی دارد؟

شهرستان پارسیان یکی از جزایر و بنادر استان هرمزگان است. این خطه اعجاب آور از جنوب در غربی ترین قسمت هرمزگان، جاذبه های طبیعی کم نظیری دارد. سفال ها و کوزه های یافت شده در این منطقه، قدمت پارسیان را بیش از 1400 سال تخمین می زنند. در ابتدا این منطقه به نام گاوبندی شناخته می شد، اما از سال 1386 به پارسیان تغییر نام داد.

فاصله کم کوه های بلند با دریا، سواحل صخره ای و ماسه ای رویایی، پوشش سرسبز گیاهی و بنادر تفریحی و تماشایی، شما را به تفرج در این منطقه دعوت می نمایند. پارسیان هرمزگان سرزمین چشمه های جوشان جنوب است. کهور و نخل سراسر این کرانه از خلیج فارس را پوشانده اند. سفر به این منطقه از هرمزگان، خاطره ای ماندگار برایتان می سازد.

در این مقاله خبرنگاران، شما را با برجسته ترین ویژگی های طبیعی و تاریخی شهرستان پارسیان آشنا می کنیم.

همه آنچه پیش از سفر به پارسیان هرمزگان باید بدانید:

  • شهرستان پارسیان کجاست؟
  • راستاهای دسترسی به پارسیان
  • ویژگی های شهرستان پارسیان
  • آب و هوا و پوشش گیاهی پارسیان
  • جاهای دیدنی پارسیان
  • صنایع دستی و غذاهای سنتی پارسیان
  • برترین زمان سفر به پارسیان
  • اقامت در پارسیان

شهرستان پارسیان کجاست؟

شهرستان پارسیان در غربی ترین نقطه هرمزگان، دروازه ورودی استان هرمزگان برای مسافران و گردشگران و محل تلاقی استان های فارس، بوشهر و هرمزگان است. این شهرستان از توابع بندرلنگه است.

چنانچه برای سفر به هرمزگان زیبا از شهر عسلویه وارد این استان شوید، برای رسیدن به بندرعباس، طول شهرستان پارسیان را طی خواهید کرد. در طول این راستا شما از کنار جاذبه های طبیعی فراوانی عبور می کنید.

شهرستان پارسیان از دو بخش اصلی کوشکنار و مرکزی تشکیل می گردد و شهرهای اصلی آن شهر پارسیان، کوشکنار و دشتی هستند. چهار دهستان بوچیر، بهدشت، کوشکنار و مهرگان، چشمه ها و باغ ها و طبیعت بکر فراوان دارند.

راستاهای دسترسی به پارسیان

برای رسیدن به پارسیان سه راستا متفاوت وجود دارد.

  • راستا اول (بوشهر-عسلویه-پارسیان): اگر از استان بوشهر به سمت هرمزگان بروید، شهر عسلویه در جنوب بوشهر همسایه شمالی این شهرستان است و با مرکز آن، شهر پارسیان، حدود 60 کیلومتر فاصله دارد.
  • راستا دوم (شیراز-پارسیان): راستا بعدی از استان فارس به این شهرستان می رسد. در این راستا از شهر شیراز به سمت جنوب حرکت کنید و پس از گذشتن از شهرهای جنوبی استان فارس و طی مسافت در حدود 400 کیلومتر به شهر پارسیان خواهید رسید.
  • راستا سوم (بندرعباس-بندر خمیر-بندرلنگه-پارسیان): راستا سوم مناسب کسانی است که برای بازدید از هرمزگان از شرق یا شمال وارد استان می شوند. در این راستا از شهر بندرعباس به سمت غرب حرکت کنید و با گذشتن از بندر خمیر و بندر لنگه از شرق شهرستان به آن وارد خواهید شد. در این راستا 400 کیلومتری نیز جاذبه های فراوانی اطراف بندر خمیر و بندر لنگه وجود دارد. فاصله بندر لنگه تا شهر پارسیان 220 کیلومتر است. پارسیان از جنوب به خلیج فارس محدود می گردد.

ویژگی های شهرستان پارسیان

پارسیان دریا، کوه و دشت را در کنار هم دارد. این منطقه مملو از چشمه های پر آب و جوشان، مزارع سرسبز، روستاهای آباد و نخلستان های زیبا است.

سواحل پارسیان از برترین جاهای دیدنی استان هرمزگان هستند که گردشگران زیادی را دعوت می نمایند. سواحل شنی درخشان و سواحل صخره ای که از تلاقی کوهستان و دریا طی سال های متمادی شکل گرفته اند، نظیر ندارند. این سواحل در مسافت بیش از 90 کیلومتر در کرانه خلیج فارس گسترده اند.

برای لذت بردن از طبیعت هرآنچه می خواهید، در این منطقه سرسبز خواهید یافت. به علت ظرفیت های بالای پارسیان در جذب گردشگران، در سال های اخیر این منطقه پیشرفت های مالی و رشدی مطلوب داشته و وجود بنادر صیادی بزرگ، ماهی گیری را رونق بخشیده است.

آب و هوا و پوشش گیاهی پارسیان

شهرستان پارسیان به نسبت سایر منطقه ها استان هرمزگان آب و هوای معتدل تری دارد. پوشش گیاهی سرسبز منطقه با گیاهان کهور و نخل در هوای گرم هرمزگان، این منطقه را برای سفر بسیار مناسب می نماید. پارسیان شهرستان چشمه ها و قطب کشاورزی هرمزگان است.

جاهای دیدنی پارسیان

همه شهرها و دهستان های شهرستان پارسیان مملو از جاذبه های طبیعی و تاریخی هستند و برای تماشای زیبایی های این منطقه شاید بتوان بارها به این خطه سفر کرد. برخی از برجسته ترین جاهای دیدنی پارسیان عبارت اند از:

شهر کوشکنار

کوشکنار در غربی ترین نقطه شهرستان پارسیان در همسایگی پارس جنوبی و مرز بوشهر، پوشیده از درختان کنار و طبیعتی بکر با دریا و دشت و کوه است. بندر تبن، پارک شهفرایند و مجموعه های دیدنی و تفریحی سرسبز ساحلی در روستاهای سورباش و فارسی، به خصوص در انتها سال و اوایل بهار بسیار پرهوادار و پررونق می شوند. از دیگر دیدنی های بکر طبیعی در اطراف این شهر می توان منطقه تفریحی و سرسبز در علفزارهای کورو، منطقه زیبا و دیدنی تشتک تاسو و لاور در کوه های جنوبی کوشکنار، تنبوی شمالی و تنبوی جنوبی و اسکله و بندر تبن را نام برد.

شهر دشتی

با گذشتن از کوشکنار به شهر دشتی می رسید. درکوه های دشتی در جنوب شهر، بلندترین قله به ارتفاع 40 متر، محل کلات سرخ، از قلعه های جنگی پیش از ظهور اسلام در گذشته بوده است.

جاده ساحلی بستانو

در ادامه راستا به سمت شرق از بندر بستانو تا بندر مقام، جاده ای رویایی با سواحلی بکر و دست نیافتنی پیش روی شما است. از عمر جاده بستانو 20 سال می گذرد. در راستا این جاده ابتدا به روستای زیارت می رسید. پیر زیارت نام محلی در این روستای بندری است که مردم محلی برای دعا و زیارت به آنجا می فرایند. روستای بعدی مغدان نام دارد که تپه های شنی آن معروف هستند. گشتی در ساحل و پیاده روی با پای پیاده روی شن های ساحلی خالی از لطف نیست. در ادامه راستا سواحل صخره ای و زیبای نیرم پیش روی شما واقع شده است.

پس از گذشتن از روستای زیارت و مغدان و ساحل نیرم، در کنار جاده ساحلی، صخره ای بزرگ واقع شده است که به نام گردنه عشاق معروف است. تماشای غروب خورشید بر فراز این صخره در منظره دریا، خاطره ای فراموش نشدنی برایتان خواهد ساخت.

در نزدیکی بندر مقام یکی از مجذوب کننده ترین سواحل هرمزگان انتظارتان را می کشد. ساحل مکسر اعجاز طبیعت در تلاقی کوهستان و دریا را به رخ می کشد.

نفوذ سالیان متمادی آب دریا در دل کوهستان های بلند، تندیس هایی با عظمت خلق نموده اند. از تماشای زیبایی های این کرانه ساحلی سیر نخواهید شد.

در انتهای جاده بستانو به بندر مقام می رسید. بندر مقام راستا دسترسی به جزیره مرجانی لاوان و جزیره خالی از سکنه شیدور است.

تنگه شوتاریکو و چشمه اودبه

در 17 کیلومتری شرق شهر پارسیان و قبل از روستای بهده، در شمال روستای چکچک، کوه های مشرف بر تنگه شوتاریکو با ظاهری متفاوت، رنگی روشن و فرورفتگی های فراوان از فرسایش مداوم، قرار گرفته اند. پیمایش این راستا، همراه با صخره نوردی و سنگ نوردی میان تنگه ای با رودخانه ای در میان آن است. در فصل های گرم اثری از این رودخانه نیست. پس از طی کردن راستا ابتدای تنگه به دو راهی می رسید. سمت راست شما را به تنگه شوتاریکو و سمت چپ به تنگه و چشمه اودبه راهنمایی می نماید. راستاچشمه اودبه کوتاه تر و در دسترسی به آن، آسان تر است. در هر دو راستا گیاهان دارویی و معطر کنار چشمه ها، فراوان روییده اند.

اودبه به واسطه آبشارهای کوچک و درختان نخل معروف است و شوتاریکو صخره هایی عجیب و پیچ در پیچ دارد. برای پیمودن راستا صخره ای و پرپیچ وخم تنگه شوتاریکو به راهنمای محلی احتیاج دارید. در طول راستا شکل و شمایل صخره ها عجیب تر و پوشیده از خز می شوند.

هرچه پیش بروید هوای دره خنک تر و راستا پرپیچ وخم تر می گردد. در برخی قسمت ها صخره ها به هم پیچیده اند و فضا را مسقف نموده اند. در قسمت های انتهای تنگه، کمتر نشانی از نور خورشید می ماند و علت نام گذاری این تنگه نیز همین است. در انتهای راستا، حوضچه های فیروزه ای و سبز با چشمه های جوشان، در میان بوته های انبوه و خزه ها، منظره ای رویایی می سازند. صدای پرندگان پیچیده در دالان های تنگه، شما را غرق لذت و آرامش می نماید. تنگه شوتاریکو از برجسته ترین دیدنی های طبیعی و بکر منطقه پارسیان است.

روستای بهده

روستای بهده در 38 کیلومتری شهر پارسیان، جاذبه های طبیعی فراوان دارد. غار گیری در شمال این روستا و 40 کیلومتری شهر پارسیان، در حدود 10 قرن پیش و به دست ساکنان قدیمی این منطقه ساخته شده بود. قبل از ورودی غار، سد و کانال وجود دارد و آب داخل غار در گذشته به دشت سرازیر می شد و مردم از آن استفاده می کردند. این غار در کوهستان و در مقابل زمین های زراعی قرار گرفته است. دو آب انبار قدیمی نیز در نزدیکی این غار وجود دارند.

در غرب روستا و جنوب دره فاریاب، قلعه ای خشتی با کتیبه ها و دست نوشته هایی از دوره صفویه، خودنمایی می نماید. قلعه بهده 400 سال قدمت دارد. از چشمه های اطراف این قلعه می توان به شمس و فاریاب اشاره نمود. از دیگر دیدنی های روستای بهده آسیاب های قدیمی، کلات عالی گنا و لوور مدنو هستند.

آبشار و چشمه بوچیر

در هفت کیلومتری غرب روستای حمیران و 6 کیلومتری شرق روستای هشنیز، پشت کوه سنجول، روستای بوچیر در شرق پارسیان قرار گرفته است. در نزدیکی این روستا، تنگه بوچیر با دره هایی پرآب و عمیق واقع شده است. قندیل های زیبا، منظره طبیعی بکر و محیط خنک آن در گرمای هرمزگان بسیار پرهوادار است. عمق دره ها در برخی نقاط به 50 متر می رسد. برای عبور از این دره ها و رسیدن به استخر انتهای آن باید تنی به آب بزنید و شنا کنید یا با جلیقه نجات و قایق های بادی راستا را طی کنید. 800 متر ورودی غار عمق دارد و پس از رسیدن به دهانه غار، 1000 متر تا انتهای آن راه باقی است. آب ورودی گرم و آب داخل سرد می گردد. دما در داخل بین 10 تا20 درجه سانتی گراد است. در روستای بوچیر آبشاری زیبا به همین نام نیز، وجود دارد.

صنایع دستی و غذاهای سنتی پارسیان

در روستاهای پارسیان با برگ درختان نخل انواع سبدها، بادبزن ها و ظروف زیبا مناسب برای سوغات بافته می شوند. سرقلیان، مهتک (گهواره)، خورجین و بسیاری اقلام دیگر، هنر دست بانوان این منطقه است. با خرید از روستاییان به توسعه گردشگری و رونق مالی این منطقه یاری خواهید کرد.

غذاهای محلی و سنتی جنوب بیشترین هوادار را میان گردشگران دارد. در سفر به این خطه حتما از انواع غذاهای لذیذ دریایی و محلی امتحان کنید و این تجربه تکرار نشدنی را از دست ندهید. در اقامتگاه های سنتی و بومگردی، غذاهای سنتی جنوبی و دریایی با کیفیت بالا طبخ می شوند. از معروف ترین غذاها قلیه ماهی، هریسه (حلیم)، مهیاوه، برنج سرخ، شامی و دوپیازه و برترین شیرینی ها مانند لقیمات، رنگینک، خمفروش، خرماریشو، حلوای انگشت و نان برزه را می توان نام برد.

برترین زمان سفر به پارسیان

برای سفر به هرمزگان برترین زمان نیمه دوم سال است. آب و هوای گرم و شرجی این استان در فصل های گرم سال برای غیر بومیان غیر قابل تحمل خواهد بود. گرچه هوای پارسیان بسیار مطلوب تر از سایر نقاط هرمزگان است، اما بهتر است برای رفتن به این شهرستان فصل های سرد سال یا اوایل بهار را انتخاب کنید.

اقامت در پارسیان

برای اقامت در این منطقه زیبا گزینه های زیادی دارید. در روستاهای اطراف دیدنی های متفاوت منطقه، اقامتگاه های محلی و به خصوص بومگردی برای استفاده گردشگران با امکانات کامل و پذیرایی سنتی جنوبی وجود دارند. اقامتگاه بومگردی گودکناران با بیش از 50 سال قدمت در محلی خوش آب و هوا در روستای گودکناران در 30 کیلومتری شرق شهر پارسیان و حوالی روستای بهده واقع شده است.

در روستاهای مختلف منطقه، مردم خون گرم و مهمان نواز جنوب استقبال مناسبی از گردشگران می نمایند و شما در هر روستایی امکان اقامت در خانه های محلی را دارید.

به علت آب و هوای مناسب این منطقه و سواحل بسیار زیبا و متفاوت آن، کمپ کردن در فضای باز نیز علاقه مندان خاص خود را دارد. اگر تمایل به اقامت در فضای باز داشته باشید، نقاط بکر و زیبای زیادی برای برپایی چادرتان خواهید یافت. گرچه هرمزگان منطقه ای کم بارش است ولی در نیمه دوم سال بارش ها به صورت ناگهانی است و رگبار باعث بروز سیلاب می گردد، پس در صورت اقامت در طبیعت با استعلام شرایط هوا زمان مناسب را انتخاب کنید و آمادگی های لازم را داشته باشید.

منبع عکس کاور: tabnakhormozgan.ir

منبع: کجارو / ایرنا / shahrmajazi.com / niksho.com
انتشار: 1 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1401 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1698

به "پارسیان هرمزگان کجاست و چه جاهای دیدنی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارسیان هرمزگان کجاست و چه جاهای دیدنی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید