برنامه سفر نوروزی به لاهیجان؛ عروس زیبای گیلان

به گزارش کوه سفید، لاهیجان عروس گیلان و نگین سرسبز این استان در تمام فصول خصوصا نوروز پذیرای میهمانان خود از سراسر ایران و دنیا است. یادتان باشد که این شهر علاوه بر جاذبه های طبیعی، جاذبه های تاریخی نیز دارد. سعی کنید در چند روز اقامت دیدنی های لاهیجان در عید را ببینید و از لحظه لحظه حضور در آن لذت ببرید. لاهیجان، شهری سرسبز بوده که به وسیله کوهها احاطه شده است. هر جایی از شهر که باشید، مطمئنا یک کوه در چشم انداز دیدتان قرار خواهد گرفت. حتی، با وجود ساختمانهای بلند این روزهای شهر، باز هم سرسبزی باغات چای و درختان بلند کوه چشم نوازی می نماید. با ما در برنامه سفر نوروزی به لاهیجان همراه شوید تا هرچه بیشتر شما را با شگفتی های این شهر زیبا آشنا کنیم.

برنامه سفر نوروزی به لاهیجان؛ عروس زیبای گیلان

لاهیجان از دیرباز

این شهر در زمینی هموار و جلگه ای قرار گرفته است که به نظر می رسد بر اثر رسوب های بجا مانده از رودهای گیلان بوجود آمده است. لاهیجان در اوایل قرن هشتم هجری قمری و در سال 705 به وسیله اولجیتو فتح شد و محل حکومت کیانیان گشت. امروزه، مقبره های حاکمان آن دوره در مسجد چهار پادشاهان وجود دارد. مستندات تاریخی، موقعیت جغرافیایی، اقلیم و محصولات کشاورزی آن روزهای لاهیجان در کتاب حمدالله مستوفی آمده اند.

مکانهای تماشای لاهیجان

آرامگاه کاشف السلطان

آرامگاه کاشف السلطنه یکی از تماشای های لاهیجان در عید است؛ ساختمانی کاملا متفاوت که در دامنه کوه بچشم می خورد. آرامگاه کاشف چای، محمدمیرزا قاجار قوانلو ملقب به کاشف السلطنه و فرزند ارشد اسدالله میرزا نایب السلطنه، از رجل بلندمرتبه مملکتی عصر قاجار در این مکان قرار گرفته است که او چای و وسایل کاشت آن را از هندوستان به ایران آورد و لاهیجان را مناسب ترین اقلیم برای کاشت چای در ایران یافت. آرامگاه وی در ابتدا از سنگ مرمر سیاه و بدون هیچ سقف و پوششی بود تا آنکه در سال 1355 شمسی و به کوشش انجمن آثار ملی، آرامگاه او به سبک معماری غربی با نمایی از سنگ تیشه ای طوسی رنگ و با زیربنایی بالغ بر 512 مترمربع ساخته شد.

البته چندسالی می گردد که خبری از آن سنگهای طوسی نیست و جای آنها را با خشت های آجری رنگ عوض کرده اند. کاشف السلطنه وصیت کرد که او را در بر تپه های چای لاهیجان دفن نمایند. هرچند که امروز تپه چای تبدیل به یکی از برترین و شیک ترین خیابان های شهر تبدیل شده است ولی باز هم مقبره کاشف السلطنه در این خیابان چشم نوازی می نماید و نام خیابان در راستایش را به خود اختصاص داد. آرامگاه او پس از واگذاری به میراث فرهنگی، از سال 1371 به موزه تاریخ چای تبدیل شده و یکی از جاذبه های گردشگری لاهیجان محسوب می گردد.

مسجد اکبریه لاهیجان

مسجد اکبریه یکی از تماشای های لاهیجان در عید است. در کوچه و پس کوچه های قدیمی شهر که قدم بزنید، به قدیمی ترین محله بازمانده از لاهیجان قدیم، گابنه می رسید. در گابنه با خانه های دارای دیوارهای بسیار بلند، به بلندترین دیوار که رسیدید، در پی درب ورودی مسجد اکبریه بگردید. مسجد اکبریه یکی از عمارات تاریخی بوده و در جنوب غربی لاهیجان قرار گرفته است. از این مسجد کهن میتوان به عنوان یکی از ارزشمندترین میراث گیلان و ایران یاد کرد. سنگ نبشته ای از جنس مرمر تاریخ احداث آن را 1239 هجری قمری، در زمان فتحعلی شاه قاجار و به همت حاج علی اکبر لاهیجانی می داند.

به هنگام ساخت این مسجد، به دلایلی نامعلوم بنا نیمه کاره رها شده و به همین خاطر، مسجد به دو بخش مسجد نو با قدمت یک قرن و مسجد کهنه تقسیم شده است. این دو بخش به وسیله دری بزرگ از هم دیگر جدا می شوند. براساس برنامه سفر نوروزی به لاهیجان باید بدانید که معماری زیبای این مسجد بقدری هنرمندانه و زیباست که تحسین هر هنرمند و بازدید نماینده ای را برمی انگیزد و بعضی کارشناسان معماری آن را شبیه به مسجد و موزه ایاصوفیه می دانند.

مسجد جامع لاهیجان

در مرکز شهر لاهیجان، مسجدی بزرگ و زیبا چشم نوازی می نماید. حقایق تاریخی مبنی بر این است که مسجد جامع لاهیجان به دستور کیا سلطان در دوره حکومت کیائیان و در سال 893 هجری قمری، جایگزین آتشکده قدیمی شد. در این مسجد چاهی وجود دارد که نقل است امام حسن (ع) در آن وضو گرفته اند. براساس برنامه سفر نوروزی به لاهیجان باید بدانید که از این رو، مردم بر لبه آن شمع روشن کرده و درون آن پول و طلا می اندازند.

حمام گلشن

یکی دیگر از اماکن تماشای لاهیجان، حمام گلشن است. روبروی مسجد جامع لاهیجان، یکی از حمام های بسیار قدیمی شهر متعلق به حکومت فتحعلی شاه قاجار قرار گرفته است. نقل است که این بنا دارای حوضچه ها و خزینه های بسیاری بوده که متاسفانه، بر اثر بی توجهی دیگر خبری از آنها نیست! بخش زیبا و زیادی از این حمام نیز بر اثر خیابان کشی تخریب شده است. امروزه، جز خرابه ای از حمام باستانی گلشن چیزی باقی نمانده که بخشی از آن هم تبدیل به فروشگاه شد!

پل خشتی

پل خشتی لاهیجان، یکی دیگر از تماشای های لاهیجان در عید است؛ جلوه ای از دوران حکومت کیائیان که در غرب لاهیجان، یکی از محله های قدیمی شهر، در انتهای خیابان کاشف غربی قرار گرفته است. میرظهیر مرعشی در کتاب خود از این پل نام برد. در این کتاب آمد که در اوایل قاجار، حاج جعفر کاشانی پلی آجری با آهک و ساروج را جایگزین پل قدیمی و سنگی نمود. بازسازی این پل در سال 1271 هجری قمری صورت گرفت. ابعاد این پل 50 در 5/4 در 11 متر بوده و با آجری به رنگ قرمز ساخته شده است.

استخر لاهیجان

استخر لاهیجان در بخش شرقی شهر لاهیجان به وسعت 17 هکتار با عمقی نزدیک به 4 متر، مجذوب کننده ترین و خوش آب و هواترین منطقه گردشگری شهر را بوجود آورد. دور تا دور این استخر درخت و چمن کاری شده و امکان کمپینگ وجود دارد. این استخر در گذشته مخزن آبی برای شالیزارهای برنج این شهر بود. از زیبایی های جالب توجه استخر، جزیره ای است طبیعی و زیبا در میان استخر که پیشتر به آن میان پشته گفته میشد. پلی سیمانی بلند آن را از یک سو به خارج از استخر متصل می نماید. حقایق تاریخی بیانگر این بوده که استخر و فضای اطراف آن به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده اند.

کوه و آبشار شیطان کوه

مجموعه کوه و آبشار شیطان کوه در کنار استخر لاهیجان، جلوه ای زیبا را به شرق این شهر داده است. کوه این مجموعه به شیطان کوه یا شاه نشین کوه معروفیت دارد. در گذشته، برکه ای به عرض 200 و طول 70 متر در مقابل این جاذبه گردشگری طبیعی لاهیجان قرار داشت که امروزه به دریاچه ای مصنوعی تبدیل شده است. بر روی شیطان کوه، آبشار مصنوعی ساخته شده که از استخر تامین آب می گردد. در بالای این کوه، تفرجگاه بام سبز با نمای بسیار زیبا قرار گرفته است که با راستا پلکانی از کنار آبشار و راستا ماشین رو در انتهای آن خیابان میتوان به آن رسید.

بیشتر بخوانیدآبشار شیطان کوه لاهیجان | آیا شیطان در این مکان خفته است؟؟بام سبز لاهیجان | بر فراز کوه های عروس شهرهای گیلان

تله کابین لاهیجان

تله کابین لاهیجان تماشا فضای کوهستانی اطراف لاهیجان از زاویه بالا را امکان پذیر کرده و از جمله جاذبه های گردشگری لاهیجان است. از جمله مکانهای گردشگری تقریبا نو شهر، تله کابین احرار با دو ایستگاه در بالای شیطان کوه است. بام سبز نام ایستگاه اول آن در ارتفاع 123 متری بوده و ایستگاه دوم آن با نام تاج خروس در ارتفاع 313 متری قرار گرفته است. این تله کابین در سال 1384 با دو ایستگاه، 5 دکل و 33 کابین به بهره برداری رسید. در دو ایستگاه تله کابین غرفه های صنایع دستی، خوراکی و کافی شاپ قرار دارند. شهربازی در ایستگاه بام سبز نیز از پایین کوه و داخل شهر چشم نوازی می نماید.

بقعه شیخ زاهد گیلانی

بقعه شیخ زاهد گیلانی یکی دیگر از مکانهایی است که براساس برنامه سفر نوروزی به لاهیجان باید به آن سری بزنید. در کوهستانهای اطراف لاهیجان گنبد مقبره شیخ زاهد گیلانی همانند نگینی می درخشد. این بقعه در روستای شیخانور لاهیجان در راستا لاهیجان به لنگرود قرار گرفته است. این مکان مقبره شیخ تاج الدین ابراهیم، مشهور به شیخ زاهد گیلانی از عارفین و دراویش مشهور و استاد شیخ صفی الدین اردبیلی است. مقبره شیخ زاهد به دستور سلطان حیدر صفوی پس از خوابی که در این باره دیده بود، ساخته شد. این عمارت دارای دو اتاق و سه مقبره است. گنبد هرمی منحصر بفرد این بنا بصورت هشت ترک و با شیبی تند ساخته شده و سطح آن کاشی کاری زرد، آبی، سفید و سیاه دارد. سقف قسمتهای دیگر این ساختمان با سفال پوشانده شده است.

تالاب سوستان

در سفر به لاهیجان، کمی که از شهر که دور شوید، به روستای سوستان می رسید. تکه ای از بهشت را در آنجا خواهید دید. تالاب سوستان در تمام فصول پر از آب شیرین است. میان و اطراف آن مملو از درختان تنومند، گیاهان مردابی و نیزار هست. این مکان به دلیل داشتن آب شیرین، آب و هوای مناسب و پوشش گیاهی به زیستگاه و محل مهاجرت بسیاری از پرندگان مهاجر تبدیل شد. در فصل بهار و تابستان درختان تنومند این تالاب سرسبز بوده و گلهای نیلوفر در سطح مرداب خودنمایی می نمایند.

بازی با رنگ تالاب در فصل پاییز وصف نشدنی است. این تالاب فوق العاده زیبا با دسترسی راحت آنگونه که شایسته است، معرفی نشده و حتی بومیان این منطقه هم از وجود چنین تالابی مطلع نیستند. این امر باعث شده که تا به امروز هیچ کوششی در راستای نگهداری این تالاب صورت نپذیرد.

بیشتر بخوانیدتالاب سوستان لاهیجان | گوشه ای از بهشت در استان گیلان

سخن آخر

با تمام بی توجهی ها و کم لطفی هایی که به لاهیجان شده، این شهر هنوز یکی از زیباترین شهرها برای بازدید است. در سفر نوروزی به لاهیجان برای تماشاش وقت بگذارید تا سفری به یاد ماندنی برای تمام عمر شما باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 20 خرداد 1401 بروزرسانی: 20 خرداد 1401 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1740

به "برنامه سفر نوروزی به لاهیجان؛ عروس زیبای گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه سفر نوروزی به لاهیجان؛ عروس زیبای گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید