چگونه بلیط هواپیما خود را بخوانیم؟

به گزارش کوه سفید، تا چند کیلو بار را می توانم در پرواز همراه داشته باشم؟ شماره پرواز من چند است؟ اگر جواب این سوال ها را نمی دانید نیازی نیست با آژانس های هواپیمایی تماس بگیرید. فقط کافیست نگاهی کوتاه به بلیط هواپیما خود بیندازید. تمامی اطلاعات پرواز شما در آن ثبت شده است. اما از آنجا که بیشتر این اطلاعات به صورت اختصار نوشته شده اند ممکن است در نگاه اول کمی گیچ کننده به نظر رسند. در این مطلب یاد می گیریم چگونه بلیط هواپیما را بخوانیم.

چگونه بلیط هواپیما خود را بخوانیم؟

بلیط هواپیما زبان مخصوص به خود را دارد. بیشتر نوشته های روی بلیط علامت های اختصاری هستند که اطلاعات پرواز را نشان می دهند بنابراین دانستنشان بسیار لازم است. این اطلاعات در بیشتر پروازهای داخلی به زبان فارسی نوشته شده اند اما در ایرلاین های خارجی فقط و فقط دانستن معنای علامت اختصاری بلیط در رمزگشایی این اطلاعات به کمکتان می آید. بنابراین بهتر است یک بار برای همواره این مشکل را حل نموده و در خواندن حرفه ای شوید.

نوشته های روی بلیط هواپیما

نوشته های درج شده بر روی بلیط هواپیما به دو بخش تقسیم بندی می شوند. در یک قسمت اطلاعات پاسپورت قرار گرفته است و قسمت دیگر اطاعات پرواز مانند شماره پرواز، تاریخ پرواز، مقدار بار مجاز و … را شامل می گردد.

اطلاعات پاسپورت

Passengers / Name: در این قسمت اطلاعات مربوط به نام و نام خانوادگی مسافر درج می گردد که در بعضی بلیط ها با Name و در بعضی دیگر با Passengers تعیین شده است. در بلیط های داخلی مانند ، و … نام مسافر به تایپ فارسی نوشته شده و کاملا تعیین است اما در ایرلاین های خارجی مانند ، و … اسم مسافر که بر روی بلیط درج شده است باید دقیقا مطابق با نام و نام خانوادگی در پاسپورت نوشته گردد. از این رو بعد از دریافت بلیط نام خود را با دقت چک نموده و در صورت هرگونه مغایرت با پاسپورت از آژانس هواپیمایی خود بخواهید آن را اصلاح کند.

Passport No: در این قسمت شماره پاسپورت نوشته می گردد که مانند نام و نام خانودگی باید کاملا با پاسپورت مطابقت داشته باشد. توجه کنید که اطلاعات مربوط به پاسپورت معمولا در گوشه بالا و سمت چپ بلیط نوشته می گردد.

اطلاعات بلیط و پرواز

From: در مقابل این کلمه مبدا پرواز نوشته شده است. به عنوان مثال اگر مبدا بلیط هواپیما تهران باشد در این قسمت تهران با کد 3 حرفی یاتا (از کدهای فرودگاهی) درج می گردد.

To: شهر و فرودگاه مقصد با کد 3 حرفی یاتا در این قسمت نوشته شده است.

Terminal: معمولا هر فرودگاه چند ترمینال دارد. شماره ترمینالی که هواپیمای شما در مقصد در آن فرود می آید در این قسمت نوشته می گردد. در صورتیکه قرار است ورود خود را به شخصی اعلام کنید و در فرودگاه استقبال کننده دارید بایستی شماره ترمینال را به او اطلاع دهید.

Date: تاریخ پرواز را مقابل این کلمه می توانید ببینید. در بلیط های داخلی تاریخ به شمسی و در بلیط های خارجی تاریخ به میلادی نوشته شده است. بعد از دریافت بلیط تاریخ پرواز را با دقت چک نموده و به خاطر بسپارید.

Dep: ساعت پرواز از مهمترین اطلاعات بلیط هواپیما هستند که در این قسمت نوشته می گردد. توجه کنید که این ساعت با توجه به وقت محلی مبدا پرواز نوشته می گردد. حتما 3 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید.

Arrival: یکی دیگر اطلاعات مهم در پرواز ساعت رسیدن به مقصد است که آن را در این قسمت می توان دید. دقت کنید همانطور که ساعت حرکت به وقت محلی مبدا است ساعت فرود هم به وقت محلی مقصد نوشته می گردد. بدین ترتیب در مقاصد دورتر مانند کانادا می توانید متوجه شوید که در چه ساعتی از شبانه روز به مقصد می رسید.

Marketed by: اینکه پرواز شما با کدام شرکت هواپیمایی یا ایرلاین انجام می گردد در این قسمت قابل مشاهده است. به عنوان مثال بلیط را از هواپیمایی قشم ایر یا و … یا سایر ایرلاین ها خریداری نموده اید.

Air Craft: هواپیماها از نظر اندازه و همچنین امکاناتی که ارائه می دهند. مدل های مختلف دارند. مثلا هواپیمای مدل ایرباس، بویینگ و … . مدل هواپیما با کیفیت و امکانات پرواز ارتباط مستقیم دارد. نوع هواپیما در این قسمت نوشته شده است.

Class of Service: احتمالا راجع به کلاس های پروازی شنیده اید. جایگاه های هواپیما چندین کلاس پروازی مختلف از جمله اکونومی، پرمیوم اکونومی، بیزینس و فرست کلاس دارند. قیمت هر کدام از این کلاس های پروازی با توجه به خدمات خاصی که ارائه می دهند متفاوت است. شما قبل از خرید بلیط هواپیما می توانید نوع جایگاه خود را انتخاب کنید. کلاس پروازی انتخاب شده در این قسمت از بلیط نوشته شده است.

Bag: در این قسمت میزان بار مجاز در پرواز نوشته شده است. هر پرواز قوانین مخصوص به خود را برای حمل بار توسط مسافر دارد. در واقع چنانچه بار مسافر از مقدار نوشته شده در بلیط بیشتر باشد مسافر بایستی مبلغی را به عنوان جریمه اضافه بار به شرکت هواپیمایی پرداخت کند. از این رو حتما قبل از پرواز میزان بار مجازی را که می توانید همراه داشته باشید چک کنید.

E Ticket: E Ticket شماره بلیط هر مسافر است که برای دریافت کارت پرواز به آن نیاز دارید. در سال های قبل، هنگام مراجعه به گیت مخصوص پرواز بایستی شماره بلیط را به مامور پرواز اعلام نموده و کارت پرواز را دریافت می کردید. اما در حال حاضر بلیط ها به صورت اینترنتی صادر می گردد و دریافت کارت پرواز در مسیرهای داخلی با ارائه کارت ملی و در مسیرهای خارجی با ارائه پاسپورت امکان پذیر است.

Flight: هر پرواز یک شماره دارد که به وسیله آن می توان بعد از ورود به فرودگاه، گیت دریافت کارت پرواز را پیدا کرد که اصطلاحا به آن شماره پرواز می گویند و در این قسمت نوشته می گردد. همچنین تمام اطلاعات شامل تغییر ساعت پرواز، ساعت فرود و … به وسیله این شماره بر روی تابلو فرودگاه نمایش داده می گردد.

PNR: PNR مخفف کلمه Passenger Name Record به معنای ثبت نام مسافر می باشد. در واقع تمامی اطلاعات مسافر در کد PNR ثبت شده و قابل پیگیری است. به عنوان مثال در صورتی که بخواهید بلیط هواپیما را مجددا پرینت بگیرید یا بلیطتتان را کنسل نموده یا تغییر تاریخ بدهید بایستی این کد را ارائه دهید.

پس از دریافت بلیط هواپیما تمام اطلاعات مربوط به پاسپورت و پرواز با دقت چک نموده و در صورت هرگونه مغایرت آن را قبل از پرواز به شرکت هواپیمایی یا آژانس هواپیمایی خود اطلاع دهید.

جهت خرید بلیط هواپیما به تمامی نقاط جهان می توانید با همکاران واحد بلیط در آژانس هواپیمایی خبرنگاران تماس بگیرید.

.

منبع: ستاره ونک
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 662

به "چگونه بلیط هواپیما خود را بخوانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بلیط هواپیما خود را بخوانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید