کریستین دیور (Christian Dior)، مشهورترین برند فرانسوی
به گزارش کوه سفید، خانه مد دیور توسط کریستین دیور (Christian Dior) در دسامبر سال 1946 در شهر پاریس فرانسه شروع به کار کرد و به یکی از مشهور ترین برند های لوکس در جهان بدل گشت. در حال حاضر شرکت ال و ام هاش برنار آرنو سهام دار اصلی شرکت کریستین دیور محسوب می شود.
معرفی برند کریستین دیور
لوکس، مدساز و با وقار کلمه هایی هستند که با شنیدن نام دیور به ذهن هر مد شناسی خطور می نماید. دیور مترادف با مد والایی است که بیشتر مردم نمی دانند که برندهای ثروتمند گاهی داستان های غم انگیزی در تاریخچه خود دارند. مرد پشت صحنه این برند، مشهورترین طراح لباس زنان در قرن بیستم بود و استعداد بی نظیر او جلوه ای تازه از زنانگی را در روزگاران پس از جنگ جهانی دوم معرفی کرد و سبک خود را به اروپای آن موقع و حتی آیندگان خود دیکته کرد.
سال های ابتدایی فعالیت دیور
کریستین دیور، پایه گذار برند مولتی میلیون دلاری، در ماه ژوئن سال 1905 به جهان آمد. گرنویل شهری در کنار دریا در فرانسه جایی که بود که او آن را خانه می نامید و خانواده او وقتی که او تنها پنج سال داشت به پاریس نقل مکان کردند. او پسر لوییس ماریک دیور، صاحب یکی از پیروز ترین تولیدکنندگان کود بود. عطش دیور به خلق، او را به خواندن معماری ترغیب کرد. پدرش ایده های دیگری برای او داشت و در سال 1925 وارد دانشگاه شد تا علوم سیاسی بخواند و تبدیل به یک دیپلمات گردد و به این وسیله رویای پدر و مادرش را تحقق بخشد.
مطالب مرتبط: تاریخچه برند جیوردانو؛ پیشتاز در خاورمیانه
اما او پس از اتمام تحصیلش در سال 1928 به دنبال علاقه خود رفت و با پولی که از پدر خود گرفته بود گالری هنری خود را بازگشایی کرد با این شرط که نام خانوادگی شان را برای نام گذاری فروشگاهش استفاده نکند. همانند پدرش، او نیز شم اقتصادی و کسب وکاری خوبی داشت و گالری او به پیروزیت عظیمی دست یافت.
اما یک دفعه ورق برگشت و پس از مرگ مادر و برادرش و ورشکست شدن کمپانی پدر، دیور ناچار به بستن گالری اش تنها چند سال بعد از افتتاح آن شد.
قدم گذاشتن به جهانی مد و فشن (1935)
در اوایل دهه 30 میلادی، دیور گام نخست خود را در صنعت مد برداشت. او از شم هنری خود برای طراحی استفاده کرد و به فروش طرح لباس هایش پرداخت. او هرگز نمی دانست که این کار آغاز شکل گیری امپراتوری عظیم مدش در آینده است.
مردم کم کم به استعداد او پی بردند و همین راه پیروزیت دیور را هموار کرد. روبرت پیگوت (Robert Piguet) یک طراح لباس بود که او را به عنوان دستیار استخدام کرد. دیور در سال 1940 مجبور به ترک آنجا و پیوستن به ارتش شد.پس از اتمام خدمت سربازی اش در سال 1942، او می توانست به زندگی هنری موردعلاقه اش در پاریس برگردد جایی که چیزهای عظیم تر و بهتری انتظار او را می کشیدند. او توسط لوسین للونگ استخدام شد و کل جنگ جهانی دوم را با او همکاری کرد.
حتما بخوانید: برند گوچی از ابتدای تاسیس تا به امروز
جنگ هزینه هایی برای کشور به همراه داشت، اما وقتی به خاتمه رسید موقعیت های زیادی برای کسب وکار و پیشرفت به وجود آمد. یکی از این موقعیت های ناب وقتی دیور، بوساک ( Marcel Boussac) که به سلطان پارچه شهرت داشت را دیدار کرد برایش به وجود آمد. بوساک به دیور پیشنهاد داد تا مسئولیت هنری خانه مد در حال فروپاشی او را بر عهده بگیرد اگرچه دیور دیدگاه های خاص خودش را داشت.
خانه مد دیور پایه گذاری شد (1946)
دیور با بوساک دیدار کرد و دیدگاه های خودش را با او به اشتراک گذاشت. او معتقد بود که حالا که جنگ به خاتمه رسیده و زنان به دنبال مدل های نو و الهام بخش هستند. سبک کت و شلوارهای شق و رق دوران جنگ باید با لباس های کمر تنگ و دامن های فون جایگزین شوند. دیور به خودش ایمان داشت و توانست بوساک را متقاعد کند. بنابراین به جای استخدام او در خانه مد قبلی اش، بوساک به دیور اجازه داد تا در پروژه جدید خودش سرمایه گذاری کند.
کریستین می دانست که به یک آغاز تازه احتیاج دارد، که این خود به مقدمات تازه، کارمندان جدید و یک تفکر نو احتیاج دارد. به یاری همه این موارد، خانه دیور در دسامبر سال 1946 در ساختمان شماره 30 خیابان Montaigne تأسیس شد.
جلوه ای تازه از برند دیور (1947)
در فوریه همان سال اولین کالکشن دیور آماده شد که شامل 90 طرح مختلف می شد. طرح های او فرانسه را همچون توفانی تیزپا درنوردیدند و خیلی سریع به صنعت مد تزریق شدند و پاریس را بار دیگر به پایتخت مد در جهان تبدیل کرد.
کالکشن دیور توسط رسانه ها و جراید بانام جلوه ای تازه معرفی گردید و توجه بسیاری از ستارگان آن موقع مانند ریتا هیوورث ( Rita Hayworth) مورگات فونتین (Margot Fonteyn) را به خود جلب کرد. حتی خانواده سلطنتی انگلیس دیور را دعوت کردند تا کالکشن خود را به صورت خصوصی برای آن ها رونمایی کند.
گسترش (1947تا به امروز)
با پیروزیت چشم گیری که نصیب دیور شد، توسعه در انتظار این خانه مد بود. او یک خانه مد لوکس در نیویورک افتتاح کرد، که اولین خانه مد از نوع خودش در صنعت مد تا آن موقع بود.
با گسترش امپراتوری اش به بازاری جدید، در همان سال او عطر دیور را معرفی کرد. اولین عطر تولیدشده را میس دیور نام گذاری کرد به یاد خواهرش کاترین، که در کمپ نگه داری می شد.
مطالب خواندنی: برند لویی ویتون (Louis Vuitton)؛ ارزشمندترین برند لوکس در جهان
دیور خیلی زود نام خود را بر روی اکسسوری های لوکس گذاشت و این کار را با کروات و کت های خزدار، جوراب و کیف های دستی آغاز کرد. این کار به انتقاد از دیور و پایین آمدن قیمت های محصولات او انجامید اما بدین وسیله نام دیور راه خود را در سرتاسر جهان باز کرد. در حقیقت این اقدامی بسیار سودآور بود.
مرگ کریستین دیور
در سال 1957 همان سالی که چهره اش بر صفحه نخست مجله تایمز چاپ شد، دیور از جهان رفت. درحالی که تعطیلات را در ایتالیا به سر می برد، در سن 52 سالگی دچار حمله قلبی شد و از جهان رفت. احترام و تحسینی که فرانسوی ها برای دیور قائل بودند در مراسم تشییع او آشکار شد وقتی که 2500 نفر در مراسم او شرکت کردند.
احتیاج به گفتن نیست که پس از مرگ ناگهانی دیور، خانه دیور دچار آشفتگی شد. قبل از رفتنش، دیور تصمیم گرفته بود که چه کسی را به عنوان مدیر هنری جایگزین خودش کند. بنابراین برای آرام کردن اوضاع ( Yves Saint-Laurent) 21 ساله به این سمت برگزیده شد. اگرچه او بسیار جوان بود اما در کارهای طراحی دستیار دیور بود و گفته می شد دیور او را بسیار شبیه به خودش می دید.
برند دیور امروزه به همان اندازه سالهای آغاز به فعالیتش لوکس و باکلاس است و توسط افراد مشهور و برجسته جهان پوشیده می گردد و همچنان فشن شوهایش جهانی مد را تحت تأثیر قرار می دهد.
سهامداران کنونی
در سال 2011 شرکت ال و ام هاش برنار آرنو سهام دار اصلی شرکت کریستین دیور محسوب شده و 69.96٪ درصد از سهام و 82.86٪ درصد آرای شرکت دیور را در اختیار داشته است.
در خاتمه سال اقتصادی 2010 دیور 42.36٪ درصد از سهام ال و ام هاش و 59.01٪ درصد آرای آن را دارا بود. در خاتمه سال اقتصادی 2009 درآمد شرکت دیور 17.75 میلیارد یورو، درآمد عملیاتی 3.164 میلیارد یورو، سود 695 میلیون یورو، دارایی کل 36.25 میلیارد یورو و حقوق صاحبان سهام 16.12 میلیارد یورو بوده است و تعداد 73.150 کارمند در این شرکت، مشغول به کار بوده اند.
کلام آخر
زمان هیچ گاه برای خانه مد دیور مانع پیشرفت نبوده است. در اروپای بعد از جنگ جهانی دوم دیور تبدیل به یکی از پیروز ترین خانه های مد شد. دیدگاه خاص او به مد و تیزهوشی اش در کسب و کار باعث پیروزیت بسیار زیاد او شد. او فقط ده سال در خانه مدش طراحی کرد اما تأثیر او هنوز در جهانی مد پا برجاست و تا سال ها نیز باقی خواهد ماند.
گروه مد و پوشاک خبرنگاران
منبع: setare.com