کسب مقام چهارم برای صنایع دستی ایران در دنیا

به گزارش کوه سفید، مشاور امور بین الملل معاونت صنایع دستی از کسب مقام چهارمی توسط ایران در رقابت های نشان برتر صنایع دستی دنیا خبر داد.

کسب مقام چهارم برای صنایع دستی ایران در دنیا

به گزارش خبرنگاران، امید شیوا در نشستی با حضور خبرنگاران که امروز (24 شهریورماه) برگزار شد، گفت: برترین های صنایع دستی دنیا پروژه ای بود که وقتی شورای دنیای صنایع دستی وابسته به یونسکو بود، در سال 2001 کلید خورد و هر سال طبق روالی که وجود دارد، براساس معیارهای مختلف به برترین های صنایع دستی جایزه ای داده می شود که دلالت و تاکید یونسکو بر اصالت و هویت و برتر بودن آن محصول صنایع دستی است.

او ادامه داد: از سال 2014 که شورای دنیای صنایع دستی از سازمان علمی - فرهنگی یونسکو جدا شد، برترین های صنایع دستی به شکل مستقل در شورای دنیای انتخاب می شوند و یونسکو ناظر این داوری است.

وی اظهار کرد: سال گذشته، این داوری در مالزی انجام شد و فقط سه کالای صنایع دستی ما پیروز به دریافت نشان اصالت شد؛ اما امسال از 14 اثر پیروز به دریافت 10 نشان اصالت شدیم. از میان این آثار، هشت اثر مربوط به نساجی و شش اثر مربوط به صنایع دستی چوب، سنگ، فلز و سفال بود. از هشت اثری که در حوزه بافته ها ارائه شده بود، چهار اثر پیروز به دریافت نشان اصالت نشدند. در هر صورت، دریافت 10 نشان هم پیروزیت خوبی برای صنایع دستی ایران است.

شیوا با بیان این که نیمه مهرماه گواهی اصالت این هنرمندان ارسال می شود، گفت: در این رقابت، کشور چین با 40 اثر، کشور هند با 30 اثر و اندونزی با 20 اثر بیشترین جوایز را به خود اختصاص دادند. ایران مقام چهارم را در حوزه غرب آسیا کسب کرد.

مشاور امور بین الملل معاونت صنایع دستی افزود: ایران در این ارزیابی ها برای اولین بار به عنوان یک داور هم حضور داشت. معیار انتخاب این آثار، مقایسه با کشورهای دیگر است. این رقابت 13 تا 18 شهریورماه در کویت برگزار شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 216

به "کسب مقام چهارم برای صنایع دستی ایران در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسب مقام چهارم برای صنایع دستی ایران در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید