10 دلیل خاص برای سفر به قونیه

به گزارش کوه سفید، اندرآ در خانه یارا ساعتی تازه کن این جان ما را ساعتی

10 دلیل خاص برای سفر به قونیه

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور لوکس کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

تا ز قونیه بتابد نور عشق تا سمرقند و بخارا ساعتی

دلایل سفر به قونیه

اما چرا به قونیه سفر کنیم؟ سفر به قونیه، سفر به قلب تمدن آناتولی است. این شهر که تقریبا در فاصله 200 کیلومتری از پایتخت ترکیه، آنکارا، قرار گرفته مثل دیگر شهرهای ترکیه میزبان گردشگران بسیاری است که هر کدام به دلیلی پا به این شهر گذاشته­ اند. شاید فکر کنید با دانستن اینکه آرامگاه مولانا در قونیه است همه چیز درباره قونیه را می دانید، اما دلایل بسیار دیگری برای سفر به قونیه وجود دارند. در ادامه 10 دلیل برای سفر به قونیه را بیان می کنیم.

1. شمس و مولانا

بازدید از مقبره مولانا و حس شورانگیز در جوار او بودن، مهم ترین دلیل گردشگران برای سفر به قونیه است. مقبره مولانا در خانه پدری­ اش و همان جایی که زندگی می نموده، درس می داده و در شناخت خدا کوشش می­ نموده واقع شده است. در کنار مقبره مولانا موزه ای است که وسایل متعلق به مولانا نظیر تسبیح، دستار و کلاه، کتاب ها و دست نوشته های او را در معرض بازدید قرار داده است.

مهم ترین شب قونیه، که دلیل بسیاری از افراد برای سفر به قونیه است، شب اُروس، شب پرکشیدن مولانا به دنیا باقی است. مراسم بزرگداشت مولانا در قونیه هر ساله در تاریخ 17 دسامبر (27 آذر) برگزار می گردد. در این شب قونیه از موسیقی و سماع سرریز می ­گردد.

نمی ­توان از مولانا گفت و شمس را نادیده گرفت. در قونیه مسجدی به نام شمس تبریزی مورد توجه است که بسیاری معتقدند تربتی متعلق به او در این مسجد واقع شده است. داستان شورانگیز عشق شمس و مولانا بسیاری را برای سفر به قونیه قانع می ­کند.

2. دنیا باستان

بر اساس پژوهش ­های باستان ­شناسی، قونیه یکی از قدیمی­ ترین سکونت گاه­ های بشر است. در این شهر آثاری از تمدن­ های فرانوسنگی، عصر برنز، دوران هیتی­ ها، فریگی­ ها، لیدی­ ها، پارسیان و رومیان یافت شده است. موزه باستان­ شناسی قونیه این گنجینه عظیم از تاریخ را در خود جای داده است. مشاهده هم زمان آثار غنی تمدن­ های مختلف دلیل دوم برای سفر به قونیه است.

3. شهر زیرزمینی

شهر زیرزمینی قونیه یکی از خاص­ ترین اماکن تاریخی است که در سفر به قونیه باید از آن بازدید کرد. در این شهر زیرزمینی تمام امکانات یک شهر از جمله کلیسا و قبرستان نیز در کنار انبار غذا و آب انبار وجود دارد.

4. روستای 7000 ساله سیله

روستای سیله در شمال غرب قونیه، قدمتی 7000 ساله دارد. اهالی این روستا اصالتا یونانی­ اند و تا سال 1922 در سیله زبان یونانی رایج بوده است. علاوه بر بافت منحصربه فرد این روستا، صومعه مسیحی سنت چاریتون اهمیت خاصی دارد چراکه مولانا به طور معجزه آسایی در آن شهید شد تا مسیحیان این روستا بتوانند بیش از 800 سال در کنار مسلمانان زندگی نمایند.

5. مساجد

معماری های متفاوت مساجد یکی از دلایل سفر به قونیه است. قونیه پر است از مساجد قدیمی با معماری چشم ­نواز که بیش تر آنها مربوط به دوران سلجوقیان می­ باشند. از جمله معروف ­ترین آنها مسجد علاالدین است، مسجدی سلجوقی با نمای سنگ، که مزار بسیاری از بزرگان سلجوقیان است. مسجد سلیمیه با منظره ای رو به گنبد مقبره مولانا و معماری خاص خودش لحظات زیبایی را برای مسافران رقم می­ زند. مسجد عزیزیه منحصربه فردترین مسجد قونیه است، مسجدی که معماری آن تلفیقی از معماری اسلامی و معماری سبک باروک است. برای دوست داران مولانا مسجد ایپلیچیلر اهمیت خاصی دارد؛ چرا که همان مسجدی است که مولانا به آن رفت و آمد داشته و پدر او بر منبر آن خطبه می­ خوانده است.

6. چاتال هویوک در قونیه

یکی از مهم ترین سایت­ های باستان شناسی در دنیا است. این سایت بزرگ ترین مکان کشف شده متعلق به دوران نوسنگی است. تخمین زده می گردد حدود 9000 سال پیش در این منطقه زندگی جریان داشته. علاوه بر سایت باستان­شناسی، موزه ه­ای مربوط به اکتشافات مربوطه در آن واقع شده است. این سایت دلیل مهم عاشقان تاریخ برای سفر به قونیه است.

7. مدارس تاریخی در قونیه

بازدید از مدارس قدیمی می تواند یکی دلایل سفر به قونیه باشد. این مدارس علاوه بر نمایش شیوه آموزش در گذشته، امروزه به عنوان موزه نیز استفاده می ­شوند. مدرسه کاراتای یکی از این مدارس است که در زمان قدیم مهم ترین مرکز آموزش علوم دینی بوده و امروزه به عنوان موزه کاشی استفاده می گردد. موزه چوب و سنگ­ های کنده ­کاری شده در مدرسه اینجه میناره واقع شده است. مدرسه ای که در قرن سیزدهم توسط صاحب عطا وزیر سلجوقی ساخته شده و امروز مجسمه­ های چوبی و سنگی در آن چشم ­نوازی می نمایند.

8. دریاچه ­های قونیه

جذابیت های قونیه تنها به تاریخ غنی آن محدود نمی ­گردد؛ بلکه این شهر طبیعت دلربا و منحصربه فرد خود را دارد. دریاچه نمک توز آنقدر نمک دارد که مهم ترین منبع تامین نمک ترکیه به شمار می رود. این دریاچه محل رشد جلبک ­های خاصی است که در فصل تابستان به رنگ صورتی و در شرایط مساعد به رنگ قرمز در می ­آیند. در تابستان، توز رنگ سرخ به خود می ­گیرد و دلیلی می­ گردد برای سفر به قونیه.

در غرب قونیه، دریاچه بیسیره واقع شده است، که بر عکس دریاچه نمک توز، بزرگ ترین دریاچه آب شیرین ترکیه است. وجود این دریاچه طبیعت سرسبزی را به وجود آورده. در کنار دریاچه، پارک ملی ترکیه واقع شده است که محلی برای دوست داران ورزش­ های آبی و کوه­نوردی است.

9. بازار قونیه، دلیل سفر به قونیه

در قونیه بازار و مراکز خرید سنتی و مدرن بسیاری وجود دارد. بازار چارشی قونیه، بازار سنتی و قدیمی شهر قونیه است که هر چیزی در آن یافت می گردد. فرش فروشی کاراوان یکی از مهم ترین مراکز خرید فرش در قونیه و ترکیه است. تنوع فرش در کاراوان آنقدر زیاد است که بسیاری نه برای خرید که فقط برای تماشا به سراغ آن می فرایند.

علاوه بر بازارهای سنتی در سفر به قونیه می ­توانید به مراکز خرید معتبر و مدرن مانند کنت پلازا و ام 1 بروید و خرید دلخواهی داشته باشد.

10. خوراکی های قونیه، شکم گری در قونیه

در سفر به قونیه می ­توان از خوراکی های این شهر لذت برد. مهم ترین شیرینی این شهر، پشمک است. در قونیه پشمک به صورت توپی عرضه می گردد. در این شهر علاوه بر رستوران و فست فودها که غذاهای بین­ المللی ارائه می­ نمایند، رستوران های زیادی غذاهای محلی با کیفیت بالا می فروشند. در نتیجه، در سفر به قونیه می­ توان فرهنگ چشایی ترکیه را مزه کرد.

قونیه شهری است که برای سفر به آن می توان دلایل دیگری نیز ارائه کرد، دلایلی از جنس تاریخ، فرهنگ، عرفان، طبیعت، بازار، خوراکی و...، آنقدر دلیل وجود دارد که نمی توان از سفر به قونیه گذشت.

منبع: دالاهو
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 301

به "10 دلیل خاص برای سفر به قونیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 دلیل خاص برای سفر به قونیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید