6 علت برای آن که نباید به ویندوز 11 کوچ کنیم

به گزارش کوه سفید، در این مطلب به آنالیز 6 دلیلی می پردازیم که چرا نباید ویندوز 11 را علی رغم تمام تغییرات مثبت و کاربردی انجام شده، دانلود و نصب کنیم.

6 علت برای آن که نباید به ویندوز 11 کوچ کنیم

اگر تمایل دارید حس و حال قدیمی و همیشگی کار با سیستم عامل ویندوز را همچنان داشته باشید، پیشنهاد می گردد خیلی به نصب ویندوز 11 فکر نکنید، چرا که این سیستم عامل یک تجربه کاملا تازه را در اختیار شما قرار می دهد که شاید باعث گردد خیلی آن را نپسندید. البته منظورمان از حس و حال تازه، فقط یک مورد خاص نیست، بلکه تغییرات تازه اجرا شده در ویندوز 11 هستند که در چندین بخش مختلف اعمال شده و تجربه کاربری را به طور کامل تحت تأثیر قرار داده اند.

معمولا تغییراتی که روی نسخه های مختلف ویندوز صورت می گیرد، خیلی به مذاق کاربران خوش نمی آید. احتمالا به خاطر دارید که وقتی مایکروسافت ویندوز 8 را رونمایی کرد، چقدر انتقاد و هجمه به آن وارد شد و حتی چند سال بعد از عرضه ویندوز 10، باز هم ویندوز 7 بود که محبوب ترین سیستم عامل مایکروسافت در بین کاربران شناخته می شد تا اینکه مایکروسافت گفت دیگر از ویندوز 7 پشتیبانی نمی نماید. در واقع می توان گفت به نوعی کاربران را مجبور کرد دست از سر ویندوز 7 بردارند.

البته ویندوز 10 به لطف آپدیت های متعددی که مایکروسافت منتشر نموده، واقعاً سیستم عامل بهتری شده و از محبوبیت بسیار بالایی در نزد کاربران برخوردار است. از حق نگذریم، ویندوز 11 اگرچه تغییراتی انقلابی در مقایسه با نسل قبل داشته اما آنقدرها مورد انتقاد قرار نگرفته است. ولی این علت نمی گردد که سیستم عامل بی عیب و نقصی باشد. در نتیجه تصمیم گرفتیم به یک سری از دلایلی بپردازیم که باعث می شوند همچنان قدر ویندوز 10 را بدانیم و خیلی به فکر ارتقا نباشیم.

قبل از اینکه به آنالیز این دلایل بپردازیم، باید به یک سری نکات هم اشاره کنیم. نخست اینکه هدف شرکت ها با ارتقا سیستم عامل این است که کاربران سیستم تازهی خریداری نمایند. اگر به خاطر داشته باشید مایکروسافت بعد از اینکه ویندوز 11 را رسما عرضه کرد، گفت که فقط سیستم هایی با شرایط خاص از آن پشتیبانی می نمایند (پردازنده های نسل 8 به بالا). چون فقط با ارتقای سیستم است که آن ها می توانند سود بیشتری به جیب بزنند.

به عنوان کاربری که در حال حاضر از ویندوز 11 استفاده می کنم، می توانم بگویم تا حد زیادی با این مقاله و بسیاری از دلایل آن موافق هستم. فقط نصب اپلیکیشن ها و همگام سازی های فراوان است که باعث می گردد فکر نصب ویندوز 10 را از سرم بیرون کنم. نه به این خاطر که ویندوز 11 سیستم عامل وحشتناکی باشد، بلکه احساس می کنم پایداری و کیفیت خوبی را که در ویندوز 10 تجربه نموده بودم، در این ویندوز کمتر می بینم. یعنی آنطور نبوده که بخواهد من را متقاعد کند دیگر از فکر ویندوز 10 بیرون بیایم. بعضی از کاربران در کنار این موضوع، حتی معتقدند ویندوز 10 طی چندین سال آپدیت، قابلیت هایی را دریافت نموده که ویندوز 11 آن ها را به یک باره از بین برده است.

با این حال هرچه که هست، وقتی که به آنالیز این 6 علت بپردازیم، راحت تر می توانید تصمیم بگیرید آیا منطقی هستند یا خیر.

1. شاید به سیستم تازهی احتیاج داشته باشید

همانطور که در بالا اشاره شد، وقتی مایکروسافت رسما از ویندوز 11 رونمایی کرد، این موضوع را هم یادآور شد که برای اینکه کاربران بتوانند از آن بهره ببرند، باید سخت افزاری داشته باشند که از چیپ امنیتی TPM پشتیبانی کند. ساده ترین راه این است که کاربران از پردازنده های نسل 8 یا تازهتر استفاده نمایند. ارتقای پردازنده گاهی اوقات از نسلی به نسل دیگر خواهد بود و این یعنی شاید کاربران مجبور باشند حتی مدل مادربرد را هم ارتقا دهند. در نتیجه شاید برای نصب یک ویندوز، هزینه زیادی روی دست تان بماند.

مشکل دیگر زمانی است که بدانید در بعضی از مواقع حتی اگر چیپ TPM را هم داشته باشید، اگر پردازنده شما تازه نباشد، احتمالا نمی توانید ویندوز 11 را نصب کنید. علاوه بر این ها، اگر پردازنده شما 32 بیتی باشد، امکان نصب ویندوز تازه روی آن وجود نخواهد داشت چون حتما باید پردازنده 64 بیتی باشد. بنابراین در وهله نخست، به نظر می رسد ویندوز 11 سیستم عاملی صرفا با هدف ترغیب کاربران برای ارتقای سخت افزار باشد.

2. تسک بار ویندوز 10 بهتر و کاربردی تر است

ویندوز 10 تسک بار بسیار کاربردی تر و بهتری دارد و به شما حتی اجازه می دهد آن را در بخش های مختلف صفحه نظیر بالا، چپ، راست یا همان پایین قرار دهید. قابلیت شخصی سازی جالبی که برای بسیاری از کاربران واقعاً مهم است، اما ویندوز 11 انعطاف زیادی در این بخش ندارد. البته یک نکته مثبت حداقل اینجاست که می توانید با اعمال تغییراتی در منوی تنظیمات، حداقل این ترتیب وسط چین آیکن ها را به سمت چپ ببرید تا همان حس و حال ویندوز 10 و به عبارتی تمام ویندوزهای دیگر را دریافت کنید.

یک مورد دیگر این است که در تسک بار، دیگر نمی توانید به تقویم، رویداد خاصی را اضافه کنید. امکان کشیدن اپلیکیشن ها و افزودن آن ها به تسک بار هم وجود ندارد و کاربر هربار باید روی یک اپ کلیک راست نموده و آن را به تسک بار اضافه کند. هرچند گفته می گردد مایکروسافت در کوشش است تا طی آپدیتی، این قابلیت را بار دیگر به ویندوز 11 برگرداند. بعلاوه با کلیک راست روی تسک بار، دیگر آن منوی کامل و جامع ویندوز 10 را مشاهده نخواهید کرد و برای ورود به تسک منجر هم باید از کلیدهای میان بر بهره ببرید (کنترل + شیفت + Esc).

3. منوی استارت ویندوز 10 بهتر است

بعد از اینکه مایکروسافت با ویندوز 8، منوی استارت محبوب را حذف کرد، آنقدر به آن انتقاد وارد شد که شرکت آمریکایی مجبور شد در ویندوز 10، بار دیگر آن را برگرداند. این منوی استارت بسیار کامل و جامع تر از چیزی است که در ویندوزهای قبلی شاهد بودیم که در عین سادگی، کاربردی هم هست. ولی در ویندوز 11 همه چیز شلوغ به نظر می رسد، به گونه ای که بعد از چند ماه استفاده، همچنان به آن عادت ننموده ام چون در واقع اصلا از آن استفاده نمی کنم. بعلاوه با کلیک روی منوی استارت، می شد به بخش های مختلفی از جمله تنظیمات دسترسی داشت ولی در ویندوز 11 خبری از این گزینه ها نیست.

4. تجربه کار با تبلت در ویندوز 11 به خوبی ویندوز 10 نیست

مایکروسافت ادعا می نماید تجربه کار با ویندوز 11 روی تبلت را بهبود بخشیده اما در آنالیز های مختلف دیدیم که اصلا اینطور نیست. حداقل در مقایسه با ویندوز 10 که حرفی برای گفتن ندارد. در ویندوز 10، با سوایپ کردن از چپ به راست، قابلیت بسیار کاربردی Task view و اکشن سنتر (یکی دیگر از قابلیت های عالی اما حذف شده در ویندوز 11) برایتان به نمایش در می آید. برای بستن یک اپلیکیشن کافی است از بالا به پایین بکشید یا آن را به راحتی تمام صفحه کنید. اما در ویندوز 11 آنقدر ژست های متعددی معرفی شده که باید با چندین انگشت با آن کار کنید. به عبارتی دیگر، اکنون این ژست ها خیلی گیج نماینده شده اند.

5. خبری از اکشن سنتر نیست

اکشن سنتر یکی از برترین بخش های ویندوز 10 به شمار میرود که متأسفانه در ویندوز 11 به علت اینکه مایکروسافت کوشش کرد تا اندکی آن را خلوت تر کند، از بین رفته است. در ویندوز 10 شما با کلیک روی یک بخش خاص مربوط به آن، وارد منوی مربوطه می شدید اما در ویندوز 11 همه چیز با هم ادغام شده، به گونه ای که وقتی روی بخش تقویم و ساعت که کنار هم قرار دارند کلیک کنید، یک منو برایتان باز می گردد که هم تقویم را شامل می گردد و هم اعلانات مختلف. یعنی در واقع منویی باز می گردد که اصلا به بخش هایی از آن احتیاجی ندارید. به عبارتی ساده تر، ویندوز 11 در این بخش اصلا در مقایسه با ویندوز 10، کاربردی نیست.

6. منوی کلیک راست آنطور که باید کامل نیست

در ویندوز 11، مایکروسافت گزینه هایی را که با کلیک راست روی یک اپلیکیشن یا آیکن خاص برایتان به نمایش در می آمده را تغییر داده به گونه ای که یک سری گزینه های تازه به آن اضافه شده و یک سری از گزینه ها هم با گزینه های دیگر ادغام شده اند. البته وقتی روی یک گزینه کلیک راست می کنید، منوهای قدیمی همچنان برایتان به نمایش در خواهند آمد، اما به شرط اینکه روی آخرین گزینه فهرست ابتدایی (Show More Options) کلیک کنید. هرچند این پرسش به وجود می آید که چه کاری است؟ اگر قرار باشد همه چیز بهینه تر گردد، چرا باید دو منوی مختلف وجود داشته باشد؟

عجله ای نیست؛ همچنان تا سال 2025 از ویندوز 10 پشتیبانی می گردد

اگر به خاطر اینکه مایکروسافت از ویندوز 10 پشتیبانی نمی نماید نگران هستید و می خواهید به ویندوز 11 کوچ کنید، باید بگوییم نگران نباشید. شرکت آمریکایی اعلام نموده تا سال 2025 از این سیستم عامل پشتیبانی می نماید. بنابراین بهتر است منتظر بمانید تا این سیستم عامل از همه لحاظ به بلوغ و پایداری کامل برسد، سپس آن را نصب کنید. چون کاربران همچنان در حال بازخورد دادن به مایکروسافت هستند و شرکت هم پیوسته در کوشش است تا یک سری از کم و کاستی ها را با ارائه آپدیت های نرم افزاری جبران کند. بنابراین با عدم نصب این سیستم عامل، چیز خاصی را از دست نمی دهید.

به عنوان یک کاربر ویندوز، کاملا حق دارید که دلایل بالا را غیرمنطقی و ناکافی بدانید. با تمام این تفاسیر، این نسخه از سیستم عامل مایکروسافت هم مزیت های خاص خود را دارد که از جمله این موارد می توان به زیباتر شدن و بعلاوه پشتیبانی از اپ های اندرویدی اشاره نمود که قابلیت های مهم و خوبی هم به حساب می آیند. حال اینکه آیا متقاعدنماینده هستند یا خیر، تصمیمی است که شما باید بگیرید.

منبع: PCMag

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 تیر 1401 بروزرسانی: 16 تیر 1401 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1765

به "6 علت برای آن که نباید به ویندوز 11 کوچ کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 علت برای آن که نباید به ویندوز 11 کوچ کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید