افزایش سهم دوچرخه در حمل و نقل عمومی به سلامت بیشتر شهروندان می انجامد

خبرنگاران آنلاین:شهردار تهران صبح سه شنبه دوم مهر در نشست روز جهانی بدون خودرو که با حضور نماینده های خارجی برگزار گردید، حضور یافت و از تاثیر افزایش سهم دوچرخه در حمل و نقل عمومی بر سلامت شهروندان صحبت کرد.

افزایش سهم دوچرخه در حمل و نقل عمومی به سلامت بیشتر شهروندان می انجامد

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، پیروز حناچی، شهردار تهران صبح امروز در نشست روز دنیای بدون خودرو حضور یافت که آقای کلودیو پروویداس نماینده برنامه عمران سازمان ملل(UNDP)، علی نظری دوست هماهنگ نماینده UNDP، نماینده یونسکو، زهرا صدراعظم نوری عضور شورای شهر، محسن پورسیدآقایی معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران، شینا انصاری مدیرکل اداره محیط زیست و توسعه پایدار و خبرنگاران رسانه های مختلف هم در آن حاضر بودند.

حناچی در این نشست ضمن خیرمقدم به مهمانان خارجی برای حضور در این نشست، گفت: امیدوارم این حضور منشا همکاری های خارجی در راستای افزایش کیفیت زیست شهری باشد.

او گفت: در آستانه روز دنیای بدون خودرو هستیم. امروز سه شنبه است. ما هم به این کمپین پیوسته ایم و از حمل ونقل عمومی استفاده می کنیم. کلانشهرها و شهرهای بزرگ دنیا هر چند با هم متفاوتند اما مسائلشان شبیه هم است. توسعه حمل و نقل عمومی، کاهش استفاده از خودروهای با سوخت فسیلی و کاهش مصرف ریزکربن ها در شهر از اهداف ما است.

شهردار تهران گفت: آلودگی در تهران هشتاد درصد مستقیما به سوخت های فسیلی مربوط است؛ پس نقشه هدف ما روشن است. از این رقم چهل درصد مستقیما به خودروهای شخصی مرتبط است؛ این یعنی باز هدف ما روشن است. درمورد دسته بندی باقی مدل های حمل ونقل هم باید برای مترو، اتوبوس و حتی دوچرخه هم اهداف فزاینده ای را در پیش بگیریم. درمورد دوچرخه زیر یک درصد استفاده در شهر داریم. شهر موفقی مثل وین ادعا می نماید که هفت درصد حمل ونقل عمومی شان با دوچرخه انجام می گردد و رو به افزایش است.

حناچی اضافه کرد: اجرای سیاست road diet به طور قطع در این دوره تعقیب خواهد شد. این نظریه اثبات شده که خیابان جدید یعنی حضور خودرو بیشتر که با این کار مشکل حل نخواهد شد؛ باید از این سیکل باطل خود را خارج کنیم. اقدامات زیادی در شهرداری در این راستا انجام شده است.

او گفت: باید اشاره کنم به توصیه یکی از شعرای قرن هفتم که می گفت توانا بود هر که دانا بود، ز دانش دل پیر برنا بود. این یعنی ما باید کوشش کنیم که دانایی مان را افزایش دهیم. مطمئنم اگر مردم بدانند که شرایط چطور است کوشش بیشتر خواهد شد که وضعیت اصلاح گردد.

شهردار تهران در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: در شروع دوره به آمارهای سلامت مردم اشاره کردیم. افزایش وزن، چاقی، فشارخون، دیابت و اشاره کردیم به نقشی که تحرک بیشتر می تواند در بهبود سلامت داشته باشد. اگر با نگاه سلامت موضوع را ببینیم متوجه می شویم که دوچرخه به یک الزام تبدیل میگردد. ما در سال گذشته تعداد روزهای پاک مان افزایش و ذرات معلق مان کاهش پیدا کرد. این نتیجه کوشش های وزارت نفت در خصوص سوخت، جدی تر دریافت معاینه فنی درمورد خودروها مخصوصا درمورد معاینه فنی خودروهای سنگین بود.

او گفت: باید همین جهت را تعقیب کنیم. البته شرایط تحریم ادامه این جهت را سخت می نماید. تهیه کاتالیست ها یا سوخت با کیفیت بالا در شرایط تحریم سخت است اما می رویم به سوی این که مسائل را حل کنیم. البته شرایط تحریم در عین فشار به مردم ایران گشایشی را هم فراهم نموده؛ ما به ازای سرویس های قدیمی دنیا سرویس های جدیدی به وجود آورده ایم؛ اگر آمازون نداریم اما دیجیکالا داریم؛ مثلا ما همه سرویس های گوگل را در ایران نداریم اما برنامه هایی مثل نشان را داریم. کوشش می کنیم که در همین شرایط تحریم هم به اهدافمان برسیم.

او گفت: در دو سال اخیر افتتاح و توسعه دو خط 6 و 7 مترو تهران را داشتیم. این دو خط ایستگاههای تبادلی زیادی را در تهران به بهره برداری می رساند و در حقیقت سرکل لاین درست شده است. با افزایش تعداد واگن ها سرخط فاصله قطارها را کاهش میدهیم. به مناسب شروع سال جدید در خطوط 1، 2، 4، 6 و 7 تغییراتی در این مورد داشتیم؛ هرچند برای رسیدن به سرخط 2/5 دقیقه حدود 2 هزار واگن کم داریم و در شرایط تحریم فراهم آوردن این تعداد واگن سخت است. اما کوشش میکنیم که شرکت واگن سازی تهران این کار را تعقیب کند و به این هدف برسد.

شهردار تهران اضافه کرد: همچنین توسعه اتوبوسرانی و بالا رفتن کیفیت اتوبوس ها را در دستور کار داریم. 60 درصد اتوبوس های تهران در اختیار بخش خصوصی است. همچنین احداث خط های 8، 9 و 10 را نیز در دستور کار داریم. توسعه جهتهای امن برای دوچرخه هم از کارهایی ست که در دوره جدید با جدیت تعقیب کردیم. خیابان های کریم خان و طالقانی در همین جهت در حال توسعه است. همچنین به رسمیت شناختن دوچرخه کاری است که ما باید انجام دهیم. ما جزو کشورهایی هستیم که در سال های قدیم آیین نامه استفاده از دوچرخه را تدوین کردیم و این آیین نامه باید به روز گردد. توسعه شرایط استفاده از اسکوتر برقی و ماشین های برقی در دستور کار ماست. اولین دستگاه پمپ شارژ برای خودروهای برقی در این دوره ایجاد شد. در حال حاضر تعداد زیادی ماشین برقی در تهران تردد می نمایند که باید بستر استفاده از آنها را گسترش دهیم.

حناچی گفت: درمورد توسعه محورهای پیاده به سمتی می رویم که بعضی خیابان های تهران را پیاده راه کنیم. بعضی از قدیمی ترین خیابان های تهران را می خواهیم پیاده راه کنیم که در آاینده نزدیک اعلام می شوند. از طرف دیگر اجرای پارک متر را نیز در تهران تعقیب می کنیم.

او گفت: ما کشور هلند را به دوچرخه می شناسیم. توسعه دوچرخه به شکل دنیای از آمستردام شروع شد که بیش از نود درصد در حال حاضر در این شهر از دوچرخه استفاده مینمایند. اما در همین هلند بندر روتردام هم هست که در این موضوع پیشرفت خاصی نداشت. این یعنی همه چیز به انتخاب خود ما بستگی دارد. باید کوشش کنیم تا از این فرصت حداکثر استفاده را ببریم برای تغییر کیفیت زندگی در شهر.

او اضافه کرد: من امروز صبح از مدرسه ای آمدم که به عنوان یک پروژه پایلوت حدود 150 دوچرخه در اختیار بچه ها نهاده شد؛ دوچرخه هایی که تعمیر کردیم و در اختیارشان گذاشتیم. امیدوارم در بقیه مناطق هم این اتفاق بیافتد و کوشش کنیم تا در مدت کوتاه انتهای این دوره، این کمتر از 1 درصد را به حداقل 4 درصد افزایش دهیم. روند پیشرفت در این زمینه امیدوار نماینده است و شرکتهای خصوص انتظار نداشتند که شرایط اینقدر زود فراهم گردد. در دوره های قبلی دوچرخه را از ایستگاه می گرفتیم و در ایستگاه تحویل می دادیم اما الان در هر کجا می گیریم و در هر جا خواستیم می گذاریم. این باعث استقبال بیشتر از آن شده است.

حناچی گفت: در قدم های بعدی بهبود شرایط برای توسعه اسکوتر و خودروهای برقی بدون سرنشین را هم تعقیب می کنیم. البته همه الگوها ممکن است به یک اندازه قابل اجرا نباشد اما آنچه را میگردد، تعقیب خواهیم کرد.

شهردار تهران تاکید نمود: در سرانجام از دوستان نماینده خارجی تشکر می کنم که اینجا حضور دارند. امیدوارم در زمینه توسعه بافت های فرسوده شهری هم بتوانیم از ایشان یاری بگیریم چون تهران شهری است که در معرض خطر زلزله واقع شده است. ما کوشش می کنیم با افزایش آمادگی به وسیله برگزاری مانور و افزایش آموزش به شهروندان، آمادگی در این حوزه را نیز افزایش دهیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: بروزرسانی: 19 آبان 1398 شناسه مطلب: 58

به "افزایش سهم دوچرخه در حمل و نقل عمومی به سلامت بیشتر شهروندان می انجامد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش سهم دوچرخه در حمل و نقل عمومی به سلامت بیشتر شهروندان می انجامد"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید